IP/05/544
Brussel, 4 mei 2005
De Europese Unie naast uw deur: een nieuwe generatie informatiecentra
opgezet
Vanaf 1 mei 2005 kan iedereen die op zoek is naar informatie over de
EU zich wenden tot een nieuw geheel van plaatselijke kantoren, het
"Informatienetwerk EUROPE DIRECT". Dit EU-wijde netwerk komt in de
plaats van de Info-Points Europe en de Carrefours die jarenlang het
publiek van respectievelijk stedelijke en landelijke gebieden feiten
en cijfers over EU-aangelegenheden hebben verstrekt.
Margot Wallström, Vice-voorzitter van de Europese Commissie belast met
institutionele betrekkingen en communicatiestrategie, verklaarde: "Het
publiek krijgt moeiteloos toegang tot de informatie die het wenst. Of
iemand nu de telefoon verkiest, de pc of persoonlijk contact, EUROPE
DIRECT is voortaan een one-stop-shop voor alle algemene vragen over de
EU."
In een poging de verschillende soorten informatie te stroomlijnen,
heeft de Commissie de vroegere Info-Points vervangen door één enkel
type van informatiecentra die hetzelfde label "EUROPE DIRECT" dragen
als de dienst waarmee burgers telefonisch of per e-mail contact kunnen
opnemen teneinde in om het even welke officiële taal van de EU
informatie over de Unie te verkrijgen.
De - ongeveer 400 - nieuwe informatiecentra, die voor het eerst ook in
de nieuwe lidstaten zijn gevestigd, zullen een breed scala van
diensten aanbieden, waaronder handleidingen over de EU-wetgeving,
-programma's en -beleidslijnen, verdragsteksten (waaronder de Europese
Grondwet), een openbaar feedbackmechanisme (voor vragen, commentaar of
meningen die burgers schriftelijk aan de Commissie willen toezenden)
en een gratis belmogelijkheid naar het EUROPE DIRECT centre op het
nummer 00800 6 7 8 9 10 11. Veel centra zullen eveneens TV-programma's
van "Europe by Satellite" laten zien om het publiek op de hoogte te
houden van het laatste nieuws over de EU. De informatiecentra zijn
voornamelijk ondergebracht bij kamers van koophandel of lokale
autoriteiten.
De lancering van het netwerk is het hoogtepunt van een zes maanden
durende procedure om bestaande openbare of particuliere organisaties
met een openbaredienstverleningstaak te selecteren, waar de nieuwe
informatiecentra zouden worden ondergebracht. Als tegenprestatie
draagt de Commissie tot 24 000EUR bij in de operationele kosten van
elk informatiecentrum en verleent zij een scala van diensten,
waaronder publicaties en opleidingen. De selectie was uitsluitend
gebaseerd op openbare oproepen tot het indienen van voorstellen.
Het EUROPE DIRECT contact centre is sinds mei 2000 in werking en biedt
een gratis telefoon- en e-maildienst (één gratis telefoonnummer 00800
6 7 8 9 10 11^ en e-mailadres http://europa.eu.int/europedirect/),
die burgers overal in de Europese Unie kunnen gebruiken. De toenemende
populariteit van de dienst blijkt uit het feit dat in 2004 bijna 80
000 burgers ervan hebben gebruikgemaakt, een toename met 60% tegenover
2003. Momenteel zijn er 10 000 à 12 000 verzoeken om inlichtingen per
maand. Het profiel van de gebruikers van de dienst EUROPE DIRECT
varieert van studenten die een scriptie voorbereiden, ondernemers die
KMO's runnen en vragen hoe ze subsidies kunnen krijgen om hun bedrijf
op te starten of uit te breiden, deskundigen die advies vragen over
EU-richtlijnen, tot gepensioneerden die willen weten hoe zij in een
ander land van de EU van hun pensioen kunnen genieten.
European Union