Gemeente Den Helder

04-05-2005 19 April de Dag van de Leerplicht: een terugblik Dinsdag 19 april startten de drie leerplichtambtenaren van de gemeente de Dag van de Leerplicht s ochtends vroeg met een belactie vanuit het Zwet, het Nieuwediep en het Technisch Onderwijs Centrum (TOC) in Den Helder. Op deze manier wilden zij aandacht voor de leerplicht, voor het op tijd signaleren van vermoedelijk ongeoorloofd verzuim, en voor de regels en afspraken die er zijn voor ziekmeldingen, te laat komen en afwezigheid. s Middags werd op basisschool De Fontein Spijbelles gegeven. Tijdens deze les kregen de leerlingen voorlichting over de leerplicht en wat leerplichtambtenaren allemaal doen.

Te laat naar bed?
In totaal hebben de ambtenaren 35 keer geprobeerd ouders, verzorgers en/of leerlingen telefonisch te bereiken omdat er een vermoeden was van ongeoorloofd verzuim. Het bleek dat een aantal leerlingen ziek thuis was. Deze hadden zich echter niet op tijd ziek gemeld, zoals dat volgens de regels van de school geldt. Een andere groep was te laat door uiteenlopende omstandigheden: te laat opgestaan, te laat naar bed gegaan, geen zin in school en andere creatieve redenen om het verzuim te verklaren. Deze leerlingen zijn meteen gewezen op de gevolgen van herhaald te laat komen. Zij krijgen, afhankelijk van de locatie waar zij op school zitten, een passende sanctie. Er waren ook leerlingen die aan hun ouders hadden doorgegeven dat zij het eerste uur vrij hadden, terwijl dat niet zo was. De ouders schrokken dan ook toen de leerplichtambtenaar deze smoes naar het rijk der fabelen verwees door de ouder op de hoogte te brengen van dit ongeoorloofde verzuim! Ook kregen de ambtenaren een aantal leerlingen, ouders en verzorgers niet te pakken. Na deze succesvolle actie overwegen de leerplichtambtenaren een soorgelijke actie op meerdere dagen per jaar onaangekondigd uit te voeren.

Spijbelles
Tijdens de Spijbelles kwamen onder meer de gevolgen van spijbelen en langdurige afwezigheid aan bod. Naast de handhavingstaak heeft de leerplichtambtenaar ook te maken met zorgtaken. Sommige leerlingen kunnen door uiteenlopende redenen niet of nauwelijks naar school. De leerplichtambtenaar probeert dan samen met onder andere de ouders of verzorgers, de school, bureau Jeugdzorg, de schoolarts, Triton en diverse voogdij-instellingen te komen tot een zinvolle dagbesteding van de leerplichtige leerling.

De Fontein
Chris Split en Ingrid Donker, leerkrachten van basisschool De Fontein, hadden zich aangemeld voor de Spijbelles. Zij gaven na afloop aan dat zij het geheel, door een korte toneelact, op een leerzame manier werd opgevrolijkt. Het was dus zeker geen saaie les. De kinderen kregen een kennisquiz en gingen daarna met een schrijfblok, een pen en wat spijbel-wijzer weer naar huis.
De komende tijd geven de leerplichtambtenaren op nog twintig andere basisscholen Spijbelles. De leerlingen van De Fontein hebben aan de ambtenaren laten weten wat zij van de les vonden. Hieronder een paar citaten uit de verslagen van de kinderen over de les:

Daphne Smit:
Die leerplicht is er om kinderen naar school te sturen. En heel belangrijk is het feit dat kinderen veel meer vrienden en vriendinnen krijgen als ze op school zijn.

Trisha Jula Wattinena:
Ik vond het wel interesant om naar te luisteren, want als je later zelf gaat spijbelen weet je alvast met wie en wat je te maken krijgt. De ambtenaren waren nu heel aardig, maar ze kunnen ook wel een beetje streng zijn. Dat moet ook wel.

Douwe van Dam:
Het was leuk en leerzaam. Ga niet spijbelen maar naar school.

Mitchell van der Horst:
Ze vertelden waarom je kunt spijbelen. Waarom je het eigenlijk wilt en over de straffen die je ervoor kunt krijgen. En die zijn niet fijn!!!

Alex:
Als je wel spijbelt dat je bij hen terecht kan komen. Maar je kan ook bij hen komen als je in de problemen zit en dan gaan ze vragen wat je problemen zijn en hoe dat komt.

Clifton:
En wat ik er allemaal over heb gehoord, heb ik zowat nooit meer de neiging om te spijbelen.

Kelvin:
En er was een toneelstukje en het ging over spijbelen. Er waren twee mensen die wilden zes weken naar Hawaii maar toen kwamen ze bij die mensen en het mocht niet omdat het te lang was. En toen gingen ze naar Hawaii maar toen ze terug kwamen, kregen ze een proces verbaal.