Zege voor Kia Sorento in JD Power onderzoek
(4-5-2005)
Dit jaar heeft de Kia Sorento voor het eerst meegedongen in het JD
Power tevredenheidsonderzoek in het Verenigd Koninkrijk. Direct al
wist deze veelzijdige SUV van Kia een driedubbele overwinning te
behalen.
Ieder jaar wachten autofabrikanten in spanning op de uitslag van het
toonaangevende JD Power onderzoek naar klanttevredenheid. De Sorento
is tot beste in zijn klasse verkozen, heeft als enige SUV 5 sterren
gescoord en behaalde maar liefst een zevende overall positie in de
totale lijst van 124 modellen. Een positie die ver boven de
belangrijkste concurrenten in het SUV segment ligt.
De behaalde klanttevredenheid van de Sorento van 84 procent wordt
omschreven door het JD Power Magazine âWhatCar?â als goed en zelfs
bovengemiddeld binnen zeven van de in totaal acht categorieën. De
Sorento komt in het onderzoek naar voren met de kenmerken; praktische
cabine, comfortabele zittingen, aantrekkelijke styling, goede service
bij de dealer en lage kosten. Een terechte winnaar aldus âWhatCar?â.
âHet complete modellengamma van Kia is de afgelopen jaren enorm
ontwikkeld. De uitslagen van het JD Power onderzoek bevestigen dat de
Sorento een topproduct isâ, aldus Jean-Charles Lievens, Senior Vice
President van Kia Motors Europe. Europees gezien werden er in totaal
31.500 Sorentoâs verkocht in 2004, een groei van 28 procent ten
opzichte van 2003. Ook in Nederland doet de Sorento het goed. Sinds
de introductie in 2002 telt de Sorento ruim 5.500 geregistreerde
verkopen. Hierdoor behoort de Sorento tot een van de meest populaire
SUVâs van Nederland.
Aan het JD Power tevredenheidsonderzoek werkten 90.000 respondenten
(op basis van willekeurige selectie) in het Verenigd Koninkrijk mee.
Het ging om modellen die zijn aangeschaft tussen september 2002 en
augustus 2003. Een model komt in aanmerking voor een uitslag in het
onderzoek indien minimaal 50 respondenten van een zelfde model het uit
70 vragen bestaande onderzoek retourneren. De klanttevredenheidsindex
wordt door JD Power bepaald aan de hand van vragen in acht
categorieën; prestatie, comfort en praktische eigenschappen van het
interieur, styling van het exterieur, mechanische eigenschappen,
problemen in het in- en exterieur, dealerservice en de kosten voor de
eigenaar.
AutoRai