IP/05/531
Brussel, 3 mei 2005
Staatssteun: Commissie keurt staatsiddelen ten belope van 15 miljard EUR
goed voor nieuw Nederlands ziektekostenverzekeringsstelsel
De Europese Commissie heeft er krachtens haar staatssteunregels mee
ingestemd dat een fundamentele hervorming van het
ziektekostenverzekeringsstelsel in Nederland met staatsmiddelen wordt
gefinancierd. Doelstelling van de hervorming is toegang voor alle
burgers te garanderen en daarbij de doelmatigheid en betaalbaarheid
van de zorgverstrekking te stimuleren. Daartoe zullen de autoriteiten
een risicovereveningssystyeem tussen zorgverzekeraars opzetten en de
transformatie van het systeem ondersteunen door bepaalde
zorgverzekeraars startkapitaal te verlenen. De Commissie is van mening
dat de steun de concurrentie niet zodanig vervalst dat het algemeen
Europees belang wordt geschaad en dat hij derhalve kan worden
goedgekeurd.
Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes merkte op: "Ik ben tevreden
met dit initiatief omdat consumenten vrij zullen kunnen kiezen tussen
verschillende particuliere zorgverzekeraars die allemaal een
basisziektekostenverzekering aanbieden. Dit systeem biedt een zeer
goede oplossing om doelmatigheid en betaalbaarheid van de
zorgverstrekking te stimuleren terwijl de solidariteit tussen alle
burgers wordt gewaarborgd".
Met de nieuwe zorgverzekeringswet zal één enkele markt worden
gecreëerd voor de particuliere ziektekostenverzekering in Nederland.
Om solidariteit te garanderen, zullen de zorgverzekeraars door de
Nederlandse regering verplicht worden alle burgers te accepteren en er
zal een verbod gelden om premies te differentiëren. Ten eerste zullen
de Nederlandse autoriteiten, om de zorgverzekeraars te compenseren
voor deze verplichtingen van openbare dienstverlening, een permanent
risicovereveningsstelsel invoeren. Met het stelsel moeten de
verschillende risicoprofielen van de zorgverzekeraars als gevolg van
hun verschillende cliëntenportfolio's worden geneutraliseerd. Met dit
stelsel zal 15 miljard EUR worden verdeeld om de zorgverzekeraars voor
ongeveer 50% van de totale ziektekosten te compenseren. De overige 50%
van de kosten wordt gefinancierd uit premies die de verzekerden
betalen.
Ten tweede wordt het de bestaande ziekenfondsen, bij wijze van
eenmalige maatregel, toegestaan hun financiële reserves te behouden in
het nieuwe marktstelsel, als een vorm van startkapitaal. De
ziekenfondsen, die omgevormd zullen worden tot normale particuliere
verzekeraars, hebben deze reserves nodig om te voldoen aan de
solvabiliteitseisen die voor zorgverzekeraars gelden.
In Nederland zijn de uitgaven in de zorg de afgelopen jaren sterk
gestegen. In het licht van deze stijging en de uitdagingen van de
veroudering van de bevolking, heeft deze hervorming tot doel de kosten
voor de hele gezondheidszorg te beperken. Daarbij wordt het nationale
concurrentievermogen versterkt via lagere niet-loonkosten. De
eengemaakte geliberaliseerde markt zal ongeveer 16 miljoen verzekerden
tellen, dus veel meer dan de thans 6 miljoen verzekerden op de
particuliere ziektekostenverzekeringsmarkt. Bijgevolg hebben alle
spelers op de markt, of zij momenteel reeds als ziekenfondsen of
"particuliere" zorgverzekeraars op de markt aanwezig zijn dan wel
potentiële nieuwkomers op deze markt zijn, de kans om te concurreren
en de burgers betere en goedkopere diensten aan te bieden.
Tot slot handelt de Nederlandse regering, bij haar hervorming van de
gezondheidszorg, in overeenstemming met één van de prioriteiten van de
Lissabonstrategie, namelijk het streven naar "een betaalbare en
levensvatbare gezondheidszorg en langdurige verzorging".
European Union