3 mei 2005
Burgemeester Hoogeveen ziet vorderingen en verbeterpunten in gemeentelijke
dienstverlening
Burgemeester Urlings van Hoogeveen ziet de gemeente vorderingen maken
op het gebied van dienstverlening. Aan de andere kant doet hij de
gemeente drie aanbevelingen gericht op de dienstverlening. De
aanbevelingen staan in het binnenkort te verschijnen Burgerjaarverslag
2004.
De afgelopen jaren is door de organisatie al veel in gang gezet,
volgens de burgemeester. De organisatie gaat meer wijk- en
dorpsgericht werken. En de Gemeentewinkel ontwikkelt zich naar een
klantgerichte plek waar de burger terecht kan voor vrijwel alle
gemeentelijke producten en diensten. âBehoorlijk wat verbeteringen
zijn doorgevoerd,â oordeelt Urlings. âWe mogen niet de illusie hebben
dat we er daarmee zijn. Wij werken met zân allen voor de burgers, met
hun belastingcenten.â
Urlings noemt in het Burgerjaarverslag drie verbeterpunten voor de
gemeentelijke organisatie. âMijn eerste aanbeveling: de
maatschappijgerichtheid van de medewerkers dient beter te worden.
Betrokkenheid is ons bestaansrecht. We moeten betrokken zijn in en bij
de Hoogeveense samenleving. Daar vinden we onze âopdrachtgeversâ. Mijn
tweede aanbeveling sluit hier naadloos op aan. Het steekt me dat het
contact tussen Buurtbeheer en gemeente nog altijd te wensen over laat.
Wanneer meerdere geledingen binnen de gemeente betrokken zijn, lopen
burgers te vaak tegen muren op. Dit probleem zou de hoogste prioriteit
moeten krijgen binnen het nieuwe project Wijk- en Dorpsgericht
werken.â
Verder wil Urlings een voortrekkersrol voor de gemeente Hoogeveen als
het gaat om afgestemde communicatiekanalen. âHet moet voor de burger
niet uitmaken welk communicatiekanaal wordt gebruikt: de telefoon, de
fax, de brief en de electronische en fysieke loketten. Ze moeten goed
bezet zijn en efficiënt worden gebruikt.â
Het Burgerjaarverslag van de burgemeester verschijnt nu voor de derde
keer. Voor het eerst heeft een klankbordgroep meegedacht over de
totstandkoming. âIk heb contact met een groep van vijftien betrokken
burgers. Ze kwamen met prima suggesties op het concept. Vele ervan heb
ik in het verslag verwerkt.â
Het Burgerjaarverslag is vanaf vrijdag 13 mei verkrijgbaar bij o.a.
het voorlichtingscentrum in het raadhuis. Het verslag is nu al in te
zien via de gemeentelijke website: www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag.
Op 12 mei 2005 behandelt de raadscommissie Bestuur het verslag.
---
Gemeente Hoogeveen