Gemeente Hoogeveen

3 mei 2005

Burgemeester Hoogeveen ziet vorderingen en verbeterpunten in gemeentelijke dienstverlening

Burgemeester Urlings van Hoogeveen ziet de gemeente vorderingen maken op het gebied van dienstverlening. Aan de andere kant doet hij de gemeente drie aanbevelingen gericht op de dienstverlening. De aanbevelingen staan in het binnenkort te verschijnen Burgerjaarverslag 2004.

De afgelopen jaren is door de organisatie al veel in gang gezet, volgens de burgemeester. De organisatie gaat meer wijk- en dorpsgericht werken. En de Gemeentewinkel ontwikkelt zich naar een klantgerichte plek waar de burger terecht kan voor vrijwel alle gemeentelijke producten en diensten. âBehoorlijk wat verbeteringen zijn doorgevoerd,â oordeelt Urlings. âWe mogen niet de illusie hebben dat we er daarmee zijn. Wij werken met zân allen voor de burgers, met hun belastingcenten.â

Urlings noemt in het Burgerjaarverslag drie verbeterpunten voor de gemeentelijke organisatie. âMijn eerste aanbeveling: de maatschappijgerichtheid van de medewerkers dient beter te worden. Betrokkenheid is ons bestaansrecht. We moeten betrokken zijn in en bij de Hoogeveense samenleving. Daar vinden we onze âopdrachtgeversâ. Mijn tweede aanbeveling sluit hier naadloos op aan. Het steekt me dat het contact tussen Buurtbeheer en gemeente nog altijd te wensen over laat. Wanneer meerdere geledingen binnen de gemeente betrokken zijn, lopen burgers te vaak tegen muren op. Dit probleem zou de hoogste prioriteit moeten krijgen binnen het nieuwe project Wijk- en Dorpsgericht werken.â

Verder wil Urlings een voortrekkersrol voor de gemeente Hoogeveen als het gaat om afgestemde communicatiekanalen. âHet moet voor de burger niet uitmaken welk communicatiekanaal wordt gebruikt: de telefoon, de fax, de brief en de electronische en fysieke loketten. Ze moeten goed bezet zijn en efficiënt worden gebruikt.â

Het Burgerjaarverslag van de burgemeester verschijnt nu voor de derde keer. Voor het eerst heeft een klankbordgroep meegedacht over de totstandkoming. âIk heb contact met een groep van vijftien betrokken burgers. Ze kwamen met prima suggesties op het concept. Vele ervan heb ik in het verslag verwerkt.â

Het Burgerjaarverslag is vanaf vrijdag 13 mei verkrijgbaar bij o.a. het voorlichtingscentrum in het raadhuis. Het verslag is nu al in te zien via de gemeentelijke website: www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op 12 mei 2005 behandelt de raadscommissie Bestuur het verslag.
---