Start campagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat
3 mei 2005
Tijdens een werkbezoek aan Almere gaf minister Donner de aftrap van
de landelijke Postbus 51 campagne Weet wat je te doen staat, als het
om geweld gaat. De presentatie van de campagne ging vooraf door een
presentatie van een training voor portiers. De campagne geeft burgers
suggesties over hoe op een veilige manier te reageren als je opeens
getuige bent van geweld op straat. Via tv- en radiospots krijgen
burgers suggesties over hoe zij op een veilige manier kunnen reageren
als zij getuige zijn van geweld op straat door het alarmnummer
1-1-2 te bellen, de kenmerken van de dader te onthouden en het
slachtoffer niet alleen te laten.
De landelijke campagne Weet wat je te doen staat als het om geweld
gaat werd in 2001 werd ontwikkeld en is effectief gebleken. Onderzoek
toont aan dat 97% van de volwassenen en 98% van de jongeren minimaal
één van de uitingen herkent. De campagne is in de zomer van 2002
herhaald. In de zomer van 2004 is rond dit thema opnieuw campagne
gevoerd, waarbij gebruik is gemaakt van een nieuw concept. In dit
concept is een vierde, nieuwe tip mobiliseer omstanders verwerkt.
De campagne is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Meld Geweld
in Rotterdam en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
De campagne is bedoeld voor het Nederlandse publiek van 13 jaar en
ouder. Extra aandacht is er voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar en
voor mensen tussen de 25 en 40. Dit accent is gekozen, omdat blijkt
dat deze doelgroepen over het algemeen het meest in aanraking komen
met geweld op straat (als getuige, dader, of slachtoffer).
Meer informatie: Campagne Geweld op straat
Persbericht: Campagne Meld Geweld effectief wordt herhaald
Zie het origineel
Ministerie van Justitie