Meer, beter, sneller ...
Meer, beter en sneller: dat is het doel van het zogenaamde
datawarehouse van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Het
nieuwe informatiesysteem kan meer en verschillende soorten
verzekeringsstatistieken sneller verwerken én met elkaar combineren.
Volgens Jan van Rijckevorsel (manager CVS) is dat hard nodig om aan de
groeiende behoefte aan cijfers te voldoen.
Het CVS, het statistisch onderzoeksbureau van het Verbond, heeft de
afgelopen drie jaar een enorme toename aan activiteiten gezien.
Verzekeraars willen meer dan ooit inzicht hebben in bepaalde risicos
én weten hoe de branche ervoor staat, aldus Van Rijckevorsel. Met het
oog op een goed preventiebeleid zijn cijfers dan van groot belang.
Daarnaast wil het Verbond zelf cijfermatige ondersteuning in de
belangenbehartiging, zodat kan worden ingeschat wat er op verzekeraars
afkomt en hoe daar in de lobby op kan worden ingespeeld. Daarin spelen
wij een belangrijke rol. Zo hebben we onder meer het MeetInstrument
Nalevingslasten VERzekeraars (MINVER) ontwikkeld, waarmee we de
nalevingslasten van de nieuwe Wet financiële dienstverlening hebben
doorberekend.
Meer tijd voor analyses
Op 15 juni wordt het nieuwe datawarehouse, dat door Ordina en SAS
wordt gebouwd, opgeleverd. Daarmee zijn veel handmatige en
controlewerkzaamheden verleden tijd. Het grote voordeel is dat we
straks meer tijd hebben voor analysewerkzaamheden, zodat we de
kwaliteit van ons onderzoek kunnen verhogen, aldus projectleider Alex
Hoen.
Volgens hem levert het datawarehouse niet alleen tijdwinst op voor het
CVS, maar ook voor verzekeraars. Nu moeten verzekeraars de benodigde
informatie vaak via e-mail versturen en dat is niet altijd eenvoudig
als het om grote bestanden gaat. In de toekomst willen we daarom het
liefst dat informatie via een aparte internetportal kan worden
verstuurd en dat alle statistieken daar bovendien gemakkelijk kunnen
worden geraadpleegd.
Verzekerd!, mei 2005
Verbond van Verzekeraars