Enschede investeert fors in aantrekken bezoekers binnenstad
dinsdag 03-05-2005
Promotiecampagne en Duitse website
De promotie van Enschede krijgt naast de imagocampagne 'StadEnschede,
kleurdestad' een nieuwe impuls. Het promoten van evenementen, het
winkelaanbod, koopzondagen en tal van bijzondere activiteiten in
Enschede moet Nederlandse maar zeker ook Duitse bezoekers naar de stad
trekken. Nieuw in de campagne is de lancering van een Duitse website
over Enschede www.stadt-enschede.de.
Promotie in Duitsland
Net als in 2004 krijgen bezoekers van de stad in 2005 meer informatie
over het evenementenprogramma en de koopzondagen in Enschede door
middel van advertenties in dagbladen, UIT-magazines,
evenementenkalenders, flyers, posters, bioscoopreclame en
buitenreclame.
Wethouder Economische Zaken Eric Helder vindt dat Enschede hiermee op
de goede weg is: "De landelijke trend is dalend, maar de
bezoekersaantallen in Enschede zijn in 2004 gestegen. Om die trend
vast te houden blijven we fors investeren in het vermarkten van de
stad. Dat is noodzakelijk voor het laten renderen van nieuwe
voorzieningen als de Van Heek-parkeergarage en het winkelaanbod".
Daarbij is er speciale aandacht voor doelgroepgerichte promotieacties
in Duitsland.
Uit de evenementenmonitor 2004 blijkt dat de Duitse bezoeker behoefte
heeft aan meer informatie over het aanbod van de Enschedese binnenstad
en de evenementen. Eric Helder: "Elke zaterdag verwelkomen we 17.000
Duitse gasten in onze stad. De groei is daar nog niet uit. Om hen nog
beter van dienst te zijn komt er een Duitstalige website
www.stadt-enschede.de met alle relevante en interessante informatie."
De website is vanaf 4 mei 2005 in de lucht.
Evenementen gratis toegankelijk
Uit onderzoek tijdens evenementen in 2004 blijkt dat veel mensen niet
weten dat een groot deel van de evenementen in Enschede gratis
toegankelijk is. Tijdens flyer-acties en in advertenties wordt
duidelijk gemaakt dat er van april tot en met september bijna elk
weekend een gratis evenement is in de binnenstad. Wethouder Helder:
"Enschede neemt daarmee een unieke positie in. Dat mogen veel meer
mensen weten."
Dat in Enschede veel te beleven valt, zal ook Nederlandse inwoners van
buiten Twente niet ontgaan. Aansluitend op de Kleurdestad-campagne
worden inwoners van steden als Arnhem, Nijmegen, Zwolle, Apeldoorn en
Deventer met promoteams, flyers, posters en bioscoopcommercials uit
Enschede benaderd.
Elke geïnvesteerde euro levert er vijf op
Wethouder Eric Helder juicht alle promotieacitiviteiten van harte toe:
"Wanneer je dé stad in Oost-Nederland bent, moet je dat ook promoten
en daarin investeren. Het college trekt er dit jaar ruim ⬠350.000,-
voor uit. Evenementen leveren werkgelegenheid op en zorgen voor
inkomsten uit bestedingen in winkels en horeca. Omgerekend kun je
zeggen dat elke door de gemeente geïnvesteerde euro, er vijf
genereert aan bestedingen. Het is dus erg belangrijk dat we de
evenementen samen met de partners in de stad promoten, juist ook in
Duitsland."
---
Gemeente Enschede