Gemeente Harderwijk
3/5/2005
Goede vooruitzichten voor Waterfront
3-5-2005
Burgemeester en wethouders achten de plannen voor het Waterfront
Harderwijk haalbaar. Deze conclusie trekken zij op basis van het
Optimalisatieplan en de opzet voor de grondexploitatie voor het
Waterfrontgebied. Beide rapporten zijn doorgestuurd naar de
gemeenteraad. De raadscommissie Beleid algemeen bespreekt de plannen
volgende week donderdag. De vergadering is openbaar en is ook te
volgen via Harderwijk [FM}. Oordeelt ook de commissie positief, dan
kan de gemeenteraad op 16 juni definitief groen licht geven voor de
uitvoering van fase 1 van het Waterfront: de aanleg van 24 hectare
nieuw bedrijventerrein rond de Lorentzhaven en de inrichting van het
natuurgebied Mheenlanden. Ook gaat het college dan marktpartijen voor
de tweede fase benaderen.
Met de herontwikkeling van de vijf kilometer lange kustlijn wil
Harderwijk de blik weer net als in het verleden richten op het water.
Het Waterfront omvat onder meer de metamorfose van de Boulevard tot
aantrekkelijk flaneergebied met binnenhaven en
vrijetijdsvoorzieningen, ruim 1600 koop- en huurwoningen aan het
water, parkeergarages, 24 hectare nieuw bedrijventerrein aan water,
een nieuwe jachthaven, 120 hectare natuurgebied De Mheenlanden en een
openbaar stadsstrand. Wethouder H. Eijsenga, verantwoordelijk voor de
ontwikkeling van het Waterfront, spreekt van een historische ommekeer
in de geschiedenis van Harderwijk.
Gezien de omvang en complexiteit houdt het college er rekening mee dat
af en toe innovatieve of zelfs onorthodoxe strategieën moeten worden
ingezet, soms zonder landelijk precedent. Gunstig is wel dat zowel
rijk als provincie het Waterfront breed steunen.
Tien jaar voorbereiding
De eerste ideeën voor het Waterfront dateren van tien jaar terug. Na
enkele jaren van overleg en inspraak schaarde de gemeenteraad zich in
september 2003 unaniem achter de ambities van het Masterplan
Waterfront. Een jaar later liep het overleg tussen gemeente en
marktpartijen vast op de uiteenlopende inschattingen van de financiële
risicos. Er was verschil van inschatting van alle onzekerheden en
risicos. Het college besloot die eerst nauwkeurig in kaart te brengen.
Het resultaat hiervan, in de vorm van het optimalisatieplan en de
grondexploitatie-cijfers, is nu door het college gefiatteerd en
voorgelegd aan de gemeenteraad.
Uit de stukken blijkt dat er nu op alle punten financiële en
procedurele duidelijkheid is, uitgezonderd de financiële inbreng van
het Dolfinarium. Het college acht de financiële marges nu nauwkeurig
genoeg in beeld gebracht om een verantwoorde afweging te kunnen maken.
De eindbeslissing over doorgaan met het Waterfront is op 16 juni aan
de gemeenteraad.
Inmiddels zit er ook schot in de uitwerking van inrichtings- en
bestemmingsplannen. Het Inrichtingsplan Mheenlanden is gereed en kan
samen met Natuurmonumenten en de partijen rond het project Hierdense
Poort verder worden uitgewerkt. Dat geldt ook voor het inrichtingsplan
Lorentzhaven met 24 hectare nieuw bedrijfsterrein voor enerzijds de
oude watergebonden bedrijven en anderzijds de watersportbranche. Het
bestemmingsplan Waterfront-noord dat deze voorzieningen en een
parkeren op een overloopterrein voor 1600 autos mogelijk moet maken is
inmiddels in procedure.
Start 2007
Rekening houdend met de ruimtelijke ordeningsprocedures, de
beschikbaar komende terreinen en de vereiste voorfinancieringen stelt
het college als volgorde voor:
Fase 1 (2007-2014):
Lorentzhaven en Mheenlanden.
Fase 2 (2008-2014):
Jachthaven, De Bakens, De Eilanden, Boulevard, Stadsstrand,
Watersportboulevard en Kop van de Stadswerven.
Fase 3 (2014-2020)
Overloopparkeerterrein, Stadswerven en De Kaden.
---
gemeente harderwijk
© gemeente harderwijk 2001