AANHOUDENDE STERKE GROEI IN PREMIXEN EN PET FOOD
Volume eerste kwartaal 2005 in lijn met vorig jaar
Parijs/Rotterdam, 3 mei 2005
Provimi (genoteerd aan Euronext Parijs), een van de wereldleiders op het gebied
van diervoeding, kondigt vandaag haar omzet over het eerste kwartaal van 2005
aan. Het volume lag in het eerste kwartaal op een vergelijkbaar niveau als vorig
jaar. De sterke groei in de hoge marge producten premixen en honden- en
kattenvoer hield aan, deze werd echter teniet gedaan door lagere compleet voer
volumes. De omzet bedroeg EUR 360,0 miljoen versus EUR 374,0 miljoen in
2004, een daling van 3,7% die vrijwel geheel kan worden verklaard door de
invloed van lagere grondstofprijzen die grotendeels aan de klant werden
doorberekend. De valutakoersen hadden een positief effect van EUR 18,0
miljoen, voornamelijk als gevolg van het herstel van de Poolse zloty.
Omzet 31/03/2004 31/03/2004 31/03/2005 2005/2004 (in miljoenen EUR) gerapporteerd * aangepast ** IFRS ** IFRS Frankrijk 38,2 38,2 36,7 -3,9% Polen 104,4 104,4 88,9 -14,8% Rest van Europa 149,0 148,5 145,4 -2,1% Noord Amerika 38,9 38,2 40,6 +6,3% Rest van de wereld 44,7 44,7 48,4 +8,3% Totaal 375,2 374,0 360,0 -3,7% * De gerapporteerde cijfers over 2004 zijn in overeenstemming met eerdere publicaties onder "French GAAP". ** Vanaf 2005 worden de cijfers opgesteld op basis van IFRS (International Financial Reporting Standards). Voor vergelijkingsdoeleinden zijn de kwartaalcijfers over 2004 op basis hiervan aangepast.In Frankrijk daalde, ondanks een goede verkoop van rundveevoer, de omzet in vergelijking met vorig jaar als gevolg van een moeilijke markt.
In Polen nam de omzet af ondanks het positieve effect van het herstel van de Poolse zloty. Dit werd met name veroorzaakt door lagere verkoopprijzen als gevolg van de daling van de grondstofprijzen, in het bijzonder granen en proteïnen zoals sojaschroot. De sterke groei in premixen en specialiteiten compenseerde de lagere volumes in compleet voer.
In de rest van Europa lieten Duitsland, Nederland, Italië, Tsjechië, Roemenië en Rusland een goede groei in volumes en omzet zien. Elders liep de omzet iets achter in vergelijking met vorig jaar, met name als gevolg van de aan klanten doorberekende lagere grondstofprijzen.
Ondanks een negatief wisselkoerseffect van 5% steeg, dankzij hogere volumes, de omzet in Noord Amerika met 6%.
De rest van de wereld liet een gezonde groei zien, waarbij vrijwel alle landen een substantiële verbetering in volumes en omzet toonden.
De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft meer dan 8000 mensen in dienst en realiseert een omzet van meer dan 1,5 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766
Dit persbericht kan worden gedownload van de website van de groep: www.provimi.com
---- --