Stad Brussel


Inrichting zone 30 in de wijk Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw

Elke dag neemt de verkeersdrukte weer wat toe voor de bewoners van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk. Steeds meer bestuurders gebruiken de wijk als alternatieve route om het verkeer in het stadscentrum te vermijden. Dit maakt de straten gevaarlijk en lawaaierig en veroorzaakt vervuiling en files, waarvan de bewoners en voetgangers de eerste slachtoffers zijn.

Uit bezorgdheid voor deze situatie wil het College van Burgemeester en Schepenen stappen ondernemen om deze zone opnieuw in te richten en zo van deze wijk een plaats te maken waar het aangenaam wonen en wandelen is.

Het evenwicht herstellen

Men heeft vastgesteld dat het verkeer s zaterdags met de helft en s zondags nog sterker afneemt. De buitensporige instroom van autos tijdens de week is dus geen normale situatie. Kiezen voor een beperking van de doorstroming is dus een kwestie van evenwicht en gezond verstand.

Ook de geluidshinder neemt gevoelig toe tijdens de week en overschrijdt regelmatig de toegelaten geluidsnormen. De verkeersdrukte beperken is noodzakelijk om de levenskwaliteit te verhogen en de verplaatsingen te voet aangenamer te maken.

Matigen wil niet zeggen afsluiten

De heraanleg heeft niet tot doel de wijk af te sluiten, maar het sluipverkeer naar de grote verkeersassen om te leiden.

Het opstellen van dit verkeersplan heeft twee jaar voorstudie gevergd, om ondoordachte oplossingen en fouten te vermijden. Dit verkeersplan werd zodanig opgesteld, dat bepaalde verkeersrichtingen indien nodig gewijzigd kunnen worden, zonder dat dit opnieuw ingrijpende werken vereist.

De aantrekkingskracht en de toegankelijkheid van de wijk verhogen

Dit project zal de reeds talrijke troeven van deze wijk een extra dimensie geven : nabijheid van het stadscentrum, gereputeerde handelszaken, levendig kader omwille van de vele pendelaars tijdens de weekDe beperking van het verkeer is een keuze die rekening houdt met de wensen van de belangengroepen van de wijk. De mensen die er hun boodschappen doen, verplaatsen zich meestal te voet en combineren winkelen met kuieren.

Een extra pluspunt van de wijk is het gevarieerde aanbod aan openbaar vervoer. Bijna één persoon op twee die naar de wijk komt, doet dit met het openbaar vervoer. Met twee metrolijnen en vier metrostations, drie tram- en twee buslijnen is de buurt zeer gemakkelijk bereikbaar. De heraanleg zal ook het busverkeer verbeteren, waarvoor nieuwe haltes voorzien worden.

Tenslotte wil men alle verplaatsingsmogelijkheden integreren en bijzondere aandacht schenken aan het gebruik van de fiets, die als transportmiddel vaak vergeten wordt door diegenen die de wijk bezoeken.

De handelaars rekenen terecht op de vlotte levering van goederen. Leveringszones werden voorzien om het werk van de leveranciers te vergemakkelijken. Deze heraanleg moet bijdragen tot een vlottere verkeerscirculatie en tegelijkertijd de mogelijkheid scheppen voor de leveranciers om hun werk in alle veiligheid te verrichten. Zo worden files vermeden tijdens de uren van levering, iets wat uiteraard een positieve invloed zal hebben op het aantal winkelbezoeken tijdens de ochtenduren.

Dit is dus een groots project dat alle verplaatsingsmogelijkheden wil integreren en zo het evenwicht wil herstellen tussen het autoverkeer en de andere transportmiddelen. Een evenwichtig verspreid verkeer zal van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk een aangename en levendige buurt maken zonder een al te storend autoverkeer.

Plan van de nieuwe verkeersrichtingen

Infoblad:
Nr 2 - 7 februari 2005
Nr 1 - 22 december 2003

terug naar het begin

Op deze pagina worden PDF bestanden aangeboden. Deze documenten kunt u enkel openen met Adobe Acrobat Reader. Dit programma kan gedownload worden met een klik op het icoon links van deze tekst.