Stad Brussel
Inrichting zone 30 in de wijk Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw
Elke dag neemt de verkeersdrukte weer wat toe voor de bewoners van de
Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk. Steeds meer bestuurders gebruiken de
wijk als alternatieve route om het verkeer in het stadscentrum te
vermijden. Dit maakt de straten gevaarlijk en lawaaierig en
veroorzaakt vervuiling en files, waarvan de bewoners en voetgangers de
eerste slachtoffers zijn.
Uit bezorgdheid voor deze situatie wil het College van Burgemeester en
Schepenen stappen ondernemen om deze zone opnieuw in te richten en zo
van deze wijk een plaats te maken waar het aangenaam wonen en wandelen
is.
Het evenwicht herstellen
Men heeft vastgesteld dat het verkeer s zaterdags met de helft en s
zondags nog sterker afneemt. De buitensporige instroom van autos
tijdens de week is dus geen normale situatie. Kiezen voor een
beperking van de doorstroming is dus een kwestie van evenwicht en
gezond verstand.
Ook de geluidshinder neemt gevoelig toe tijdens de week en
overschrijdt regelmatig de toegelaten geluidsnormen. De verkeersdrukte
beperken is noodzakelijk om de levenskwaliteit te verhogen en de
verplaatsingen te voet aangenamer te maken.
Matigen wil niet zeggen afsluiten
De heraanleg heeft niet tot doel de wijk af te sluiten, maar het
sluipverkeer naar de grote verkeersassen om te leiden.
Het opstellen van dit verkeersplan heeft twee jaar voorstudie gevergd,
om ondoordachte oplossingen en fouten te vermijden. Dit verkeersplan
werd zodanig opgesteld, dat bepaalde verkeersrichtingen indien nodig
gewijzigd kunnen worden, zonder dat dit opnieuw ingrijpende werken
vereist.
De aantrekkingskracht en de toegankelijkheid van de wijk verhogen
Dit project zal de reeds talrijke troeven van deze wijk een extra
dimensie geven : nabijheid van het stadscentrum, gereputeerde
handelszaken, levendig kader omwille van de vele pendelaars tijdens de
weekDe beperking van het verkeer is een keuze die rekening houdt met
de wensen van de belangengroepen van de wijk. De mensen die er hun
boodschappen doen, verplaatsen zich meestal te voet en combineren
winkelen met kuieren.
Een extra pluspunt van de wijk is het gevarieerde aanbod aan openbaar
vervoer. Bijna één persoon op twee die naar de wijk komt, doet dit met
het openbaar vervoer. Met twee metrolijnen en vier metrostations, drie
tram- en twee buslijnen is de buurt zeer gemakkelijk bereikbaar. De
heraanleg zal ook het busverkeer verbeteren, waarvoor nieuwe haltes
voorzien worden.
Tenslotte wil men alle verplaatsingsmogelijkheden integreren en
bijzondere aandacht schenken aan het gebruik van de fiets, die als
transportmiddel vaak vergeten wordt door diegenen die de wijk
bezoeken.
De handelaars rekenen terecht op de vlotte levering van goederen.
Leveringszones werden voorzien om het werk van de leveranciers te
vergemakkelijken. Deze heraanleg moet bijdragen tot een vlottere
verkeerscirculatie en tegelijkertijd de mogelijkheid scheppen voor de
leveranciers om hun werk in alle veiligheid te verrichten. Zo worden
files vermeden tijdens de uren van levering, iets wat uiteraard een
positieve invloed zal hebben op het aantal winkelbezoeken tijdens de
ochtenduren.
Dit is dus een groots project dat alle verplaatsingsmogelijkheden wil
integreren en zo het evenwicht wil herstellen tussen het autoverkeer
en de andere transportmiddelen. Een evenwichtig verspreid verkeer zal
van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk een aangename en levendige
buurt maken zonder een al te storend autoverkeer.
Plan van de nieuwe verkeersrichtingen
Infoblad:
Nr 2 - 7 februari 2005
Nr 1 - 22 december 2003
terug naar het begin
Op deze pagina worden PDF bestanden aangeboden. Deze
documenten kunt u enkel openen met Adobe Acrobat Reader. Dit programma
kan gedownload worden met een klik op het icoon links van deze tekst.