ATRADIUS
Nettowinst van Atradius in 2004 verdrievoudigd
Verbeterde netto claims kosten en een aanhoudend goed
beleggingsresultaat zorgen voor een forse stijging van de winst
Amsterdam 3 mei 2005 - Atradius N.V., een van 's werelds grootste
aanbieders van kredietverzekering en credit management, realiseerde
een aanmerkelijk hogere winst na belastingen van EUR 50 miljoen over
2004 vergeleken met EUR 15,3 miljoen in 2003. De sterke winststijging
is het resultaat van een verbetering van de claims kostenratio met
13,5%, een reductie van de gecombineerde ratio met 9,7% en aanhoudend
goed beleggingsresultaat.
Wilfried Verstraete, CEO van Atradius, zei in een reactie: 'De
aanzienlijke verbetering van het resultaat onderstreept de positieve
wending waar we naartoe werken, zoals betere prestaties op het gebied
van onze kernactiviteit kredietverzekering. Ondanks de voorziening
vóór belasting van EUR 49 miljoen voor reorganisatiekosten kunnen we
laten zien dat de onderneming belangrijke vooruitgang heeft geboekt in
het vertalen van operationele verbeteringen naar goede financiële
prestaties.'
Financiële toelichting
- De nettowinst nam toe met 228% tot EUR 50,0 miljoen (2003: EUR 15,3
miljoen) bij een nagenoeg stabiele omzet. Aan de nettowinst droegen
met name bij de verbeterde netto claims kosten, inkomsten uit
beleggingen, herverzekeringsresultaten en een lager effectief
belastingpercentage van 14% (2003: 48%).
- De winst vóór belastingen nam toe met 104% tot EUR 58,0 miljoen
(2003: EUR 28,4 miljoen).
- De claims kostenratio daalde van 61% in 2003 tot 47,5% in 2004 en de
gecombineerde ratio van 101,2% in 2003 naar 91,5% in 2004.
- De voorzieningen voor afvloeiingskosten, met inbegrip van inkrimping
van de post pensioenen, bedroegen EUR 54 miljoen.
- De netto-inkomsten uit beleggingen stegen met 6,7% naar EUR 64,6
miljoen (2003: EUR 60,6 miljoen), ondersteund door gerealiseerde winst
uit beleggingen in beide jaren.
- Het eigen vermogen nam toe met 32,0% tot EUR 522,1 miljoen (2003:
EUR 395,5 miljoen), grotendeels het resultaat van een vermogenstoename
van EUR 86 miljoen (plaatsing van 6,6 miljoen nieuwe aandelen) bij
bestaande aandeelhouders en een aanzienlijke vastgehouden winst.
- De rentabiliteit van eigen vermogen (RoE) was 12% over het gemiddeld
eigen vermogen, exclusief de vermogenstoename via aandelen.
- De jaarrekening over 2003 is gecorrigeerd vanwege een andere
interpretatie van de administratieve verantwoordingsstandaard voor
pensioenen volgens de IFRS (International Financial Report Standards)
op grond waarvan het opnemen in de jaarrekening van bepaalde
pensioenactiva niet is toegestaan. Het netto-inkomen werd gecorrigeerd
van EUR 17,5 miljoen naar EUR 15,3 miljoen en het eigen vermogen, per
einde boekjaar, van EUR 409,3 miljoen naar EUR 395,5 miljoen in
2003.
- De onderneming zal een dividend van EUR 0,10 per aandeel (EUR 5,66
miljoen) uitkeren.
Verzekeringsactiviteiten
De winst vóór belastingen van Atradius' kernactiviteit verzekeringen,
met inbegrip van de beleggingsactiviteiten, verbeterde met 120% tot
EUR 66,2 miljoen (2003: EUR 30,0 miljoen) bij een licht lagere omzet.
De verbetering is grotendeels het resultaat van de daling van de
claims kostenratio tot 47,5% en de stijging van het
beleggingsrendement. De lagere claimskosten zijn het resultaat van
verbeterde risico inschatting van debiteuren en een gunstig
risicoklimaat. Twee grote claims in Nederland en Duitsland waren van
grote invloed op de Garantie activiteiten. De maatregelen die in 2003
genomen zijn met betrekking tot de Garantie business in Italië, laten
in 2004 veelbelovende resultaten zien.
Factoring
De inkomsten uit factoring namen toe met 14%. Hoewel factoring in 2004
een gezonde groei liet zien, kan deze activiteit binnen de onderneming
niet voldoende kritische massa genereren. Daarom is Atradius van plan
haar factoringactiviteiten af te stoten en de vrijgekomen middelen aan
te wenden voor kredietverzekering- en incassoactiviteiten, waar op
doeltreffendere wijze waarde voor klanten en aandeelhouders gecreëerd
kan worden.
Services
Betere resultaten op incassogebied zorgden voor een verbetering van de
bijdrage aan het resultaat van 5%. Dit resultaat compenseerde een
daling in service inkomsten van 3% wat te wijten is aan lagere
inkomsten uit kredietaanvragen als gevolg van afgenomen economische
activiteit bij verzekerde klanten van Atradius.
Omzet, geografisch uitgesplitst
Uitgezonderd Duitsland, Scandinavië en Indirect Underwriting Segments,
waar de omzet met respectievelijk 5,3%, 10,2% en 52,8% groeide, was de
omzet gelijk aan of lager dan die in 2003. Dit was een gevolg van de
onzekere economische omstandigheden en een meer weloverwogen risico
acceptatie bij Garanties.
Wilfried Verstraete vervolgt: 'Groei zowel in omzet als in winst zijn
onze twee belangrijkste doelen op korte en op lange termijn. We hebben
eind 2004 een strategisch groeiplan geïntroduceerd om deze doelen te
bereiken. Een efficiëntere, gerichtere aanpak van onze activiteiten,
nauwere samenwerking met tussenpersonen en klanten en een effectiever,
gestroomlijnd en klantvriendelijk organisatiemodel zijn de speerpunten
van dit groeiplan.'
Doelen 2005
- Voltooiing van de juridische herstructurering en het
fusie-integratieplan gericht op het harmoniseren van administratieve
en financiële systemen, dat in 2002 van start ging. De juridische
herstructurering is grotendeels afgerond en zal naar verwachting in de
tweede helft van 2005 geheel voltooid zijn.
- Het wereldwijd opbouwen en vestigen van de merknaam Atradius en van
de merkbekendheid van onze producten en diensten en het verder
verbreiden van de algemene erkenning van de voordelen van
kredietverzekering.
- De voortdurende uitbreiding van ons productaanbod en de geografische
spreiding ervan om tegemoet te komen aan de voortschrijdende behoeften
van de hedendaagse wereldomvattende economie.
- Een vermindering van het aantal FTE's (Full Time Equivalent) van 15%
in 2006. De inkrimping van de personele bezetting ging eind 2004 van
start met de succesvolle invoering van een vrijwillige
vertrekregeling, waaraan 240 medewerkers deelnamen.
- Toename van de omzet en efficiëntere bedrijfsvoering door een
combinatie van organische groei, strategische overnames en een
efficiëntere bedrijfsvoering.
Marktprognose
De mondiale kredietverzekeringsmarkt heeft in 2005 te maken met
toenemende concurrentie en een grotere bereidheid van
kredietverzekeraars om een groter risico te accepteren. Deze trend zal
zich waarschijnlijk voortzetten in 2006 wanneer door de verhevigde
concurrentie de prijzen verder beïnvloed worden. Atradius introduceert
nieuwe producten en zoekt expansie in opkomende markten die de
grootste kansen bieden op groei. Waar grotere, meer gevestigde
economieën innovatieve oplossingen nodig hebben voor nieuwe
uitdagingen, biedt een lage penetratiegraad in nieuwe markten kansen
op expansie door het geven van voorlichting over de voordelen van de
producten.
Nieuwe producten en markten
Om haar groei te bevorderen heeft Atradius een Special Products Unit
opgericht. Deze unit richt zich op het ontwikkelen en introduceren van
nieuwe producten, waarmee tegemoet gekomen wordt aan de veranderende
behoeften van de internationaal opererende ondernemingen van
vandaag.
De doelstelling van Atradius om zich een positie te verwerven in
strategische en opkomende markten wordt kracht bijgezet door
onderstaande mijlpalen uit 2004:
- Ondertekening van een nieuwe herverzekeringsovereenkomst met New
India Assurance;
- Officiële start van de bedrijfsactiviteiten in Tsjechië en Polen;
- Overname van International Collections Inc. in de Verenigde
Staten.
Begin 2005 werd dit op expansie gerichte beleid en algemene
internationale groei verder vormgegeven met:
- De voorgenomen samenwerkingsovereenkomst met Tokio Marine & Nichido
Fire Insurance Co., Ltd in Japan;
- De opening van het nieuwe kantoor van Atradius in Hongarije;
- Een wereldwijde marketingcampagne bedoeld om de bekendheid van zowel
Atradius en de voordelen en toegevoegde waarde van kredietverzekering
te vergroten.
Wilfried Verstraete tot slot: '2004 markeerde de start van een nieuwe,
doelgerichte onderneming. Met de introductie van onze nieuwe
bedrijfsidentiteit, marketingcampagne en hernieuwde committent aan
optimale klanten service, is Atradius klaar om de uitdagingen aan te
kunnen waarvoor ondernemingen zich wereldwijd gesteld zien en om hun
innovatieve oplossingen te bieden waarmee ze hun kasstroom, hun
inkomsten en hun liquiditeit kunnen verbeteren.'
Over Atradius
Atradius is een van 's werelds grootste kredietverzekeraars met premie
inkomsten van EUR 1,3 miljard en een mondiaal marktaandeel van 25
procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks handel ter waarde van EUR 300
miljard tegen het risico van non-betaling en biedt tal van producten
variërend van risico overdracht, financiering en beheer van
handelsvorderingen.
Met 3600 medewerkers en meer dan 90 kantoren in 40 landen, heeft
Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 45 miljoen
ondernemingen wereldwijd en geeft 10.000 kredietlimiet beslissingen
per dag. Atradius heeft een A-rating van Standard & Poor's
(vooruitzicht stabiel) en A2 van Moody's (vooruitzicht stabiel). De
belangrijkste aandeelhouders zijn Swiss Re en Deutsche Bank.
Voor meer informatie
Carlinda Lengkeek
Tel. 00 31 (0)20 553 2394
Mob. 0031 (0)6 222 07494
Fax 00 31 (0)20 553 2212
E-mail carlinda.lengkeek@atradius.com
John Blackwell
Tel. 00 31 (0)20 553 2003
Mob. 0031 (0)6 5354 6659
Fax 00 31 (0)20 553 2212
E-mail john.blackwell@atradius.com
03 mei 05 15:35