PERSBERICHT - 2005-05-03
Lekker weg in eigen land met ruim 5,1 miljoen 49plussers
Meta speelt hoofdrol in nieuwe NBTC-campagne
In Nederland wonen ruim 5,1 miljoen 49plussers, die jaarlijks in
totaal 6,2 miljoen vakanties in eigen land houden. Velen weten alleen
niet precies waar de leuke en interessante toeristische dingen zijn te
vinden. Met de nieuwe Meta-campagne van het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC) gaat dat veranderen.
Recent onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
(NBTC) heeft aangetoond dat de 49plussers graag in Nederland willen
reizen, omdat ze niet te ver van huis willen. Het eigen land is als
vakantiebestemming vertrouwd, bekend en heeft goede voorzieningen.
Countryside
Grote interesse heeft die groep Nederlanders vooral voor, wat de
Engelsen noemen, de countryside. In gewoon Nederlands betekent dat het
platteland met zijn karakteristieke dorpjes, stadjes, landschap en
horizon, aldus Maartje Schouten van het NBTC.
En die countryside is niet alleen te vinden in Drenthe, Brabant of de
Achterhoek. Ook in de drukke Randstad zijn er nog veel plekjes waar
rust en zelfs ruimte is te vinden. Toeristisch gesproken is Nederland
nog lang niet vol. Naast op natuur gerichte binnenlandse vakanties
willen de actieve plussers ook kennis maken met de couleur locale,
fietsen, wandelen en musea bezoeken.
Een belangrijk punt is echter dat velen van die groep Nederlanders
niet precies het nieuwste en leukste van Lekker weg in eigen land
weten te vinden. Er is zoveel aanbod, ze zien soms door de bomen het
bos niet meer.
Groeiende groep
De groep Nederlandse 49plussers is in grootte niet gering. Nederland
kent nu al ruim 5,1 miljoen landgenoten boven de 49 jaar en dat getal
zal in de komende jaren fors groeien. Van de 18 miljoen vakanties in
eigen land worden er 6,2 miljoen gehouden door deze actieve senioren
en ook dat aantal zal sterk toenemen. Immers, het gaat veelal om
mensen met relatief veel geld en ook veel vrije tijd.
Binnen dat kader is het opmerkelijk dat nu zon 80 procent van de
reclame-marketing zich richt op 49minners. Terwijl veel 49plussers
juist meer informatie willen over uitjes en (korte) vakanties in eigen
land.
Nationale campagne
Vandaar dus dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
(NBTC) vanaf deze week de langlopende nationale promotie-campagne Meta
is gestart. Die richt zich op de miljoenen actieve Nederlanders van
49plus en moet hen letterlijk op weg helpen.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en
promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar
en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.
Hoofdrol in de nieuwe campagne krijgt het character Meta, een
duidelijke verwijzing naar Meta de Vries, die met haar radioprogramma
(anderhalf miljoen luisteraars) op zondagmorgen grote toeristische
bekendheid geniet.
Tips en uitjes
Meta weet alles van leuke tipjes en uitjes. Zij gaat die samen met
haar, eveneens getekende, vrienden als Maaike, Koen, Tim en Jan breed
bekend maken. Zij zijn elk specialist op een van de verschillende
interessegebieden van de campagne. Dat zijn Cultureel ontdekken,
Altijd actief, Natuurlijk mooi, Verwennen & relaxen en Culinair
genieten.
Aan deze tips wordt ook een kwaliteitslabel ClubPlus gekoppeld. Dat
merk staat voor: persoonlijk, inspirerend, toegankelijk en
betrouwbaar.
Multimediaal
De campagne is multimediaal en dat betekent dat Meta veel te zien of
te horen is in gedrukte media (kranten, magazines en boek), op radio
(Cultuur.uit) en televisie. Ook op beurzen zal zij nadrukkelijk
aanwezig zijn. Het hart van de campagne ligt op internet
(www.lekkerweg.nl).
In overleg met het NBTC heeft het reclamebureau Cayenne de campagne
gezicht gegeven. Met de campagne is vooralsnog een bedrag van ruim een
kwart miljoen euro gemoeid; geld dat vrijwel geheel door het
(niet-)toeristische bedrijfsleven wordt betaald.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en
promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar
en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.