PERSBERICHT - 2005-05-03

Zorgen om reputatie van de reisbranche

Oad Reizen positief gestemd over zomerboekingen

Oad Reizen, de op één na grootste reisorganisatie van ons land, is uitermate tevreden over het verloop van de zomerboekingen. We noteren een toename van 8% ten opzichte van vorig jaar, zo stelt Oad-topman Louis Frankenhuis in reactie op een persbericht van de ANVR waarin wordt gesproken over een terugloop van 2% in het aantal boekingen in de totale Nederlandse vakantiemarkt.

De positieve boekingscijfers bewijzen volgens Frankenhuis eens te meer dat de klant naast prijsbewust ook kwaliteitsbewust is. Waar andere aanbieders de kwaliteit ondergeschikt maken aan de prijs, trachten wij goede kwaliteit voor een scherpe prijs te leveren. Kennelijk valt dat bij veel consumenten in goede aarde. Oad Reizen werd door de reisbranche enkele maanden geleden nog uitgeroepen tot reisorganisatie met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Frankenhuis: Binnen Europa vallen met name de vliegvakanties naar Turkije, Gran Canaria, Mallorca en Portugal in positieve zin op. Buiten Europa doen vooral Mexico, Indonesië, Curaçao en New York het beter dan vorig jaar. Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Kroatië zijn dit jaar de autobestemmingen met de grootste groei.

Ook Globe Reisburos in de plus
Ook de 187 Globe Reisburos, evenals Oad Reizen behorend tot de Oad Groep, noteren een flinke omzetverhoging. In vergelijking met vorig jaar stijgt de omzet met 8%, aldus Frankenhuis. Een opmerkelijke stijging, zeker gezien de al enige tijd voortdurende landelijke terugloop bij reisbureaus als gevolg van de opkomst van het internetboeken. Maar het lijkt ook een eerste signaal van herstel te zijn. Kennelijk stabiliseren de verhoudingen zich enigszins en weet de consument langzamerhand de weg naar het reisbureau weer te vinden. Ook branche-onderzoeken wijzen voorzichtig in die richting.

Negatieve geluiden
Minder te spreken is Frankenhuis over de stroom negatieve publiciteit waarmee de reisbranche de afgelopen tijd wordt geconfronteerd. Kwaliteit en zekerheid zouden de uitgangspunten moeten zijn waarop touroperators hun producten aanbieden. Maar de afgelopen tijd worden consumenten juist keer op keer de dupe van het feit dat touroperators vooral daarin in gebreke blijven. Alle escapades rondom Holland Exel en Dutchbird, dat vele vakantiegangers heeft gedupeerd. De vliegtuigen van Phuket Air, die om veiligheidsredenen niet mogen vliegen. Gasten van het Orange County Resort Hotel in het Turkse Kemer, die werden geconfronteerd met een hotel dat niet op tijd klaar was. De Consumentenbond, die in het geweer komt tegen de onduidelijkheid rondom allerlei toeslagen in reisaanbiedingen. Het zijn allemaal zaken die het vertrouwen van de consument in de reiswereld ondermijnen".

Zorgen
"Tel daarbij nog op dat de ruzie tussen TUI en Thomas Cook over de nasleep van de Holland Exel-affaire breed in de kranten wordt uitgemeten, dat de ANVR openlijk in diskrediet wordt gebracht en dat er in de media openlijk wordt geruzied over directe incasso van reisgelden, dan maken wij ons langzamerhand zorgen over de reputatie van onze branche, aldus Frankenhuis.