PERSBERICHT - 2005-05-03
Zorgen om reputatie van de reisbranche
Oad Reizen positief gestemd over zomerboekingen
Oad Reizen, de op één na grootste reisorganisatie van ons land, is
uitermate tevreden over het verloop van de zomerboekingen. We noteren
een toename van 8% ten opzichte van vorig jaar, zo stelt Oad-topman
Louis Frankenhuis in reactie op een persbericht van de ANVR waarin
wordt gesproken over een terugloop van 2% in het aantal boekingen in
de totale Nederlandse vakantiemarkt.
De positieve boekingscijfers bewijzen volgens Frankenhuis eens te meer
dat de klant naast prijsbewust ook kwaliteitsbewust is. Waar andere
aanbieders de kwaliteit ondergeschikt maken aan de prijs, trachten wij
goede kwaliteit voor een scherpe prijs te leveren. Kennelijk valt dat
bij veel consumenten in goede aarde. Oad Reizen werd door de
reisbranche enkele maanden geleden nog uitgeroepen tot reisorganisatie
met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Frankenhuis: Binnen Europa vallen met name de vliegvakanties naar
Turkije, Gran Canaria, Mallorca en Portugal in positieve zin op.
Buiten Europa doen vooral Mexico, Indonesië, Curaçao en New York het
beter dan vorig jaar. Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Kroatië zijn
dit jaar de autobestemmingen met de grootste groei.
Ook Globe Reisburos in de plus
Ook de 187 Globe Reisburos, evenals Oad Reizen behorend tot de Oad
Groep, noteren een flinke omzetverhoging. In vergelijking met vorig
jaar stijgt de omzet met 8%, aldus Frankenhuis. Een opmerkelijke
stijging, zeker gezien de al enige tijd voortdurende landelijke
terugloop bij reisbureaus als gevolg van de opkomst van het
internetboeken. Maar het lijkt ook een eerste signaal van herstel te
zijn. Kennelijk stabiliseren de verhoudingen zich enigszins en weet de
consument langzamerhand de weg naar het reisbureau weer te vinden. Ook
branche-onderzoeken wijzen voorzichtig in die richting.
Negatieve geluiden
Minder te spreken is Frankenhuis over de stroom negatieve publiciteit
waarmee de reisbranche de afgelopen tijd wordt geconfronteerd.
Kwaliteit en zekerheid zouden de uitgangspunten moeten zijn waarop
touroperators hun producten aanbieden. Maar de afgelopen tijd worden
consumenten juist keer op keer de dupe van het feit dat touroperators
vooral daarin in gebreke blijven. Alle escapades rondom Holland Exel
en Dutchbird, dat vele vakantiegangers heeft gedupeerd. De vliegtuigen
van Phuket Air, die om veiligheidsredenen niet mogen vliegen. Gasten
van het Orange County Resort Hotel in het Turkse Kemer, die werden
geconfronteerd met een hotel dat niet op tijd klaar was. De
Consumentenbond, die in het geweer komt tegen de onduidelijkheid
rondom allerlei toeslagen in reisaanbiedingen. Het zijn allemaal zaken
die het vertrouwen van de consument in de reiswereld ondermijnen".
Zorgen
"Tel daarbij nog op dat de ruzie tussen TUI en Thomas Cook over de
nasleep van de Holland Exel-affaire breed in de kranten wordt
uitgemeten, dat de ANVR openlijk in diskrediet wordt gebracht en dat
er in de media openlijk wordt geruzied over directe incasso van
reisgelden, dan maken wij ons langzamerhand zorgen over de reputatie
van onze branche, aldus Frankenhuis.