Rijksuniversiteit Groningen

Opinie 15: 'Vrijheid is een karikatuur geworden'

Nederland viert donderdag zestig jaar vrijheid. Maar wat is dat eigenlijk, vrijheid? Ben je vrij als er geen oorlog is en je alles kunt doen wat je wilt? Of gaat het verder dan dat en is vrijheid een ideaal dat je deelt? Bijzonder hoogleraar ethiek Martin van Hees onderzoekt de waarde van vrijheid. Verwijzingen naar vrijheid komt hij overal tegen: in de politiek, op de hoek van de straat en in de kroeg: `Zestig jaar na de bevrijding is vrijheid een karikatuur geworden.'

Bij het woord vrijheid dachten Nederlanders zestig jaar geleden maar aan één ding: geen oorlog meer. Dat men dertig jaar lang bij één werkgever aan de slag was en elke zondag keurig in de kerkbanken zat, werd niet als een inbreuk op de persoonlijke vrijheid gezien. Nu is dat anders. De mobiliteit is toegenomen. Mensen gaan van baan naar baan, hebben overal vrienden en hechten minder aan sociale structuren. Kortom: de maatschappij verandert.

Begrip verandert

Met de maatschappij verandert ook onze invulling van het begrip vrijheid, aldus Van Hees: `Vrijheid is een karikatuur geworden. Iedereen wil Robinson Crusoë zijn, op zijn eigen kleine eilandje. Geen rekening houden met anderen, want daar zou je vrijheid door worden aangetast.' Ultieme vrijheid, zo leert een cliché, is de automobilist die iemand anders snijdt, een vluchtstrook meepakt en te hard rijdt. Op zijn gedrag aangesproken, geeft hij niets dan een middelvinger en vervolgt zijn weg. `Vrijheid wordt in dit voorbeeld gereduceerd tot onafhankelijkheid. Zo ontstaat het ik-zij denken dat in veel recente discussies de boventoon voert: als zij dit, dan ik dat.'

Mensen zouden vrijheid van een andere waarde moeten voorzien, vindt de filosoof. Het is geen einddoel, maar juist een beginwaarde. Dit kan alleen als je vrijheid in relatie stelt met andere waarden. `Vergelijk het maar met geld. Geld op zich is niet waardevol. Maar de dingen die je ermee kunt doen máken het waardevol. Deels werkt vrijheid ook zo. Vrijheid moet je zien als voorwaarde voor bijvoorbeeld rechtvaardigheid, veiligheid of geluk.'

Voorwaarde

De nieuwe waardering moet niet leiden tot een hiërarchie waarin vrijheid eerst komt, gevolgd door rechtvaardigheid en andere waarden. Terug naar het voorbeeld van geld: aan geld heb je niets als er geen winkels zijn én andersom. Op dezelfde manier is vrijheid een voorwaarde voor bijvoorbeeld maatschappelijke binding, maar kan maatschappelijke binding zelf ook weer een voorwaarde zijn voor vrijheid.

Neem de vrijheid van meningsuiting. Die bestaat bij de gratie van anderen die respect tonen voor jouw afwijkende mening. In dit voorbeeld geldt: zonder afhankelijkheid ook geen vrijheid. Het omgekeerde dus van de doorgeslagen `Robinson Crusoë vrijheid', waarbij elke inmenging van anderen een beperking van je eigen vrijheid inhoudt.

Bevrijdingsdag

Op bevrijdingsdag herdenken we dat Nederland leeft in vrijheid, zonder onderdrukking. Dat moeten we blijven doen, vindt van Hees. `Maar we moeten de viering niet reduceren tot het opnieuw kijken naar Soldaat van Oranje. Het begrip vrijheid verdient steeds een nieuwe inhoud, juist omdat de maatschappij continu verandert. Vrijheid is niet iets wat je als individu hebt of niet hebt. Het is een ideaal om voor te strijden, een ideaal om te delen. Acceptatie van andere levensstijlen, acceptatie van andere denkbeelden en ga zo maar door; dat maakt een samenleving vrij.'

Curriculum Vitae

Martin van Hees is universitair hoofddocent en bijzonder hoogleraar ethiek. Hij studeerde filosofie en politicologie in Rotterdam, werkte daarna in Nijmegen en Enschede en is sinds 1998 aan de Faculteit Wijsbegeerte van de RUG verbonden. Sinds vorig jaar is hij leider van het omvangrijke NWO-VICI onderzoeksprogramma `Modelling Freedom'. Dat onderzoek richt zich op normatieve vraagstukken die de fundamenten van het ethisch en politiek liberalisme betreffen. Het gaat daarbij met name om de analyse van het vrijheidsbegrip en de verdediging en fundering van individuele rechten.

Informatie

prof.dr. M.V.B.P.M. van Hees, tel. (050) 363 61 65, e-mail: m.van.hees@philos.rug.nl