AutoRai

De Nieuwe Jeep Grand Cherokee

(3-5-2005)
Jeep introduceert de compleet nieuwe Grand Cherokee â de derde generatie inmiddels. Het nieuwe model heeft een sportiever voorkomen en is ontworpen om onder alle omstandigheden zowel off- als on-road optimaal te presteren. Dankzij nieuwe motoren en aandrijfsystemen en de beschikbaarheid van unieke opties, is de nieuwe Grand Cherokee van meet af aan de nieuwe maatstaf in zijn segment. Jeep creëerde dat segment in 1992 zelf met de introductie van de âoerâ Grand Cherokee.

De nieuwe Grand Cherokee is leverbaar met drie motoren, waarvan er twee nieuw zijn voor Jeep. Een belangrijke motor voor de Europese markt is de geavanceerde 3.0 CRD (3.0 V6 24V commonrail turbodiesel). Deze motor koppelt een hoog vermogen (160 kW, 218 pk) en een koppel van 510 Nm (vanaf 1.600 tpm) aan een gunstig brandstofverbruik. Daarnaast voldoet de 3.0 CRD aan de Euro 4 emissie-eisen. De 3.0 CRD is aan een nieuwe, elektronisch geregelde vijftraps automatische transmissie gekoppeld. Hij beschikt daarnaast over een kickdownsensor, die ongewenst terugschakelen voorkomt.

HEMI-V8
Een tweede nieuwe motor voor de Grand Cherokee is de 5.7 HEMI V8 met 240 kW (326 pk) en een koppel van 500 Nm bij 4.000 tpm. Deze motor heeft cilinderuitschakeling â een primeur in de SUV-klasse. Dankzij dit Multi Displacement System (MDS) kan een tot 20% lager verbruik worden gerealiseerd.

Naast de twee nieuwe motoren, is ook een verbeterde 4.7 V8 in de nieuwe Grand Cherokee leverbaar. Deze V8 is goed voor een vermogen van 167 kW (227 pk) en een maximaal koppel van 390 Nm bij 3.750 tpm.

Ongeacht de motorisering, heeft de nieuwe Grand Cherokee een maximaal trekvermogen van maar liefst 3.500 kg.

De SUV volgens Jeep
Vergeleken met zijn voorganger, is de nieuwe Grand Cherokee in alle opzichten gegroeid: hij is 13,9 centimeter langer en 1,2 cm breder. De wielbasis en spoorbreedte zijn met respectievelijk 9,0 en 6,4 centimeter toegenomen. Hij oogt sportief dankzij de lange motorkap en de schuiner geplaatste vooruit, maar is wel direct als Jeep herkenbaar door de kenmerkende grille met zeven spijlen, de forse wielkasten en met de robuuste achterzijde. De Cw-waarde van de carrosserie bedraagt 0,41. Zo draagt het sportieve uiterlijk ook bij aan een gunstig verbruik.

Compleet nieuw interieur
Het interieur van de nieuwe Grand Cherokee is overzichtelijk, functioneel, comfortabel en veelzijdig â typisch Jeep dus. Het dashboard is in twee kleuren uitgevoerd, de stoelen kunnen over een grotere lengte dan voorheen worden verschoven en de inzittenden hebben in alle opzichten meer ruimte ter beschikking. Het interieur van de nieuwe Grand Cherokee is opmerkelijk stil dankzij de toepassing van innovatieve geluiddempende materialen, maar ook door de sterk toegenomen torsiestijfheid van de carrosserie.

Uiteraard is de nieuwe Grand Cherokee leverbaar met een breed scala aan comfort- en veiligheidsverhogende opties als GPS-navigatie, UConnect (voor handsfree bellen) en een parkeerhulp.

De bagageruimte is groot en praktisch. De bekleding van de laadvloer is aan twee zijden te gebruiken en er is een groot aantal bevestigingspunten voor bagage aanwezig.

Nieuwe wielophanging en stuurinrichting: veilig, stabiel én met gevoel
De nieuwe Grand Cherokee heeft een nieuwe onafhankelijke voorwielophanging en een eveneens nieuwe
multilink-achterwielophanging. Samen staan ze borg voor een perfecte wegligging â zowel on- als offroad. ESP is standaard op alle modellen. Bovendien beschikt de nieuwe Grand Cherokee over een elektronisch systeem dat extreme situaties (met dreiging van omslaan), herkent. Dit Rollover Mitigation System stabiliseert de auto nog voordat de situatie echt gevaarlijk wordt.

De nieuwe stuurinrichting is van het type rack-and-pinion. Dit zorgt voor een preciezer stuurgevoel en ondanks de toegenomen afmetingen behoudt de Grand Cherokee hiermee zijn compacte draaicirkel.

Twee maal 4x4: Quadra-Trac II en Quadra-Drive II Voor de nieuwe Grand Cherokee zijn twee nieuwe aandrijfsystemen leverbaar. Quadra-Trac II (permanente vierwielaandrijving) beschikt over een nieuwe NV245-verdeelbak en een elektronisch inschakelbare terreinreductie.

Quadra-Drive II is nog geavanceerder met elektronische slipdifferentiëlen (ELSD) vóór, centraal en achter. Met ELSD is de sperwerking is niet alleen sneller, ook nagenoeg 100% van de aandrijfkracht kan naar elk van de vier wielen worden geleid. Quadra-Drive II staat daarmee voor ultieme offroad-capaciteiten zonder dat de on-road prestaties daaronder lijden.

Productie in Graz
De nieuwe Grand Cherokee voor de Europese markt wordt geproduceerd bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. De modellen voor de Amerikaanse markt komen uit Detroit.

De levering van de benzinemodellen in Nederland begint in mei â de dieselmodellen volgen in augustus.

Eigentijds uiterlijk, functioneel interieur
De nieuwe Grand Cherokee is al op het eerste gezicht een echte Jeep en dus tijdloos. Vergeleken met zijn voorganger, is de nieuwe Grand Cherokee langer, hoger en breder. Zijn vergrote spoorbreedte, hogere gordellijn, de schuiner geplaatste voorruit en de lange motorkap geven hem een dynamische en krachtige uitstraling.

Uiteraard heeft deze Grand Cherokee weer specifieke Jeep-kenmerken zoals grille met de zeven sleuven (bij de Laredo is de grille in wagenkleur gespoten, bij de Limited is hij verchroomd) en de trapeziumvormige wielkasten. Ook de afgeronde vorm van de koplampen is een knipoog naar vroegere modellen, maar dat neemt niet weg dat er veel windtunnelwerk is verricht om de koets zo aërodynamisch mogelijk te vormen én om (wind) geruis zo veel mogelijk uit te bannen.

De flanken van de auto zijn zodanig gevormd dat opspattend vuil het koetswerk niet snel zal raken en de deuren zijn uitgevoerd in gehard staal voor extra bescherming. Vorm en functie zijn bij de nieuwe Grand Cherokee niet los van elkaar te zien.

Interieur: elegant en functioneel
De nieuwe Grand Cherokee bewijst dat bijzondere off-roadkwaliteiten prima samen kunnen gaan met een comfortabel en geraffineerd interieur.

De afwerkingskwaliteit is van hoog niveau. Dat wordt niet alleen zichtbaar gemaakt door het gebruik van hoogwaardige materialen, maar ook door de prima pasvorm van de componenten. De kwaliteit is zelfs hoorbaar: de schakelaars bijvoorbeeld maken een degelijk geluid.

De stoelen zijn stevig-comfortabel en daardoor zeer geschikt voor lange reizen, ook al omdat het dankzij extra verstelmogelijkheden nog eenvoudiger is een optimale zitpositie te vinden. De achterbank is bijna 2 centimeter hoger geplaatst dan de voorstoelen. Daardoor hebben ook de achterpassagiers een prima uitzicht. In de Laredo-modellen is het meubilair met stof bekleed terwijl de Limited-modellen standaard uitgevoerd zijn met lederen bekleding.

Het dasboard is in twee kleuren uitgevoerd en de instrumenten worden door middel van LEDâs verlicht. Dat garandeert optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden.

Verder is het interieur is voorzien van een groot aantal vakjes en bakjes ten behoeve van optimale benutting van de bergruimte. Het bagagecompartiment is ook praktisch met onder meer een vloermat die aan de ene kant met stof is bekleed en aan de andere kant met een makkelijk te reinigen kunststof. Uiteraard is de achterbank in twee ongelijke delen neerklapbaar. Na het neerklappen van de achterbank blijft een volkomen vlakke laadvloer en een zee aan bagageruimte over.

Motoren: geavanceerde nieuwe 3.0 CRD en een HEMI V8 Voor de nieuwe Grand Cherokee is ook een nieuwe âline-upâ van motoren beschikbaar. Er is keus uit twee benzinekrachtbronnen en een diesel.

De 3.0 CRD V6 diesel is compleet nieuw en voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen. Deze krachtbron werkt met een hogedruk (1660+ bar) inspuitsysteem van Bosch en heeft een turbo met variabele geometrie en vier kleppen per cilinder. Het topvermogen bedraagt 160 kW (218 pk) en het maximale koppel (510 Nm) is al vanaf 1.600 tpm beschikbaar. Dankzij de toepassing van onder meer een aluminium carter, bedraagt het gewicht van deze krachtbron bedraagt slechts 208 kg.

De 3.0 CRD heeft een zeer effectief voorgloeisysteem waardoor de motor zeer te starten is. Daarbij is het gaspedaal voorzien van een kickdownsensor. Deze gaat ongewenst terugschakelen tegen. Door het gaspedaal bewust helemaal in te trappen, wordt de kickdown echter wel geactiveerd.

V8-kracht
De Grand Cherokee is de eerste Jeep die kan worden geleverd met de HEMI-V8. Daarmee is het ook de eerste SUV die wordt geleverd met het Multi Displacement System, dat onder bepaalde omstandigheden vier cilinders uitschakelt waardoor een brandstofbesparing tot 20% kan worden bereikt. Het in- en uitschakelen van de vier cilinders gebeurt in slechts 40 milliseconden zonder dat de inzittenden daar iets van merken.

Het Electronic Throttle Control System regelt â rekening houdend met de rijomstandigheden â volautomatisch de reactie op het gaspedaal. Bij ingeschakelde cruise control zorgt dat voor een constantere rijsnelheid dan bij een mechanisch gaspedaal.

Dan de cijfers: de 5.7 HEMI V8 is goed voor 240 kW (326 pk) en een koppel van 500 Nm. Daarvan is 90% altijd beschikbaar tussen 2.400 en 5.100 tpm. De Jeep Grand Cherokee 5.7 HEMI sprint in ruim 7 seconden van 0-100 km/h.

De vertrouwde 4.7 V8 is ook leverbaar in de nieuwe Grand Cherokee. Deze motor heeft een groot aantal wijzigingen ondergaan. Het topvermogen bedraagt 167 kW (227 pk) bij 4.500 tpm en hij bereikt bij 3.750 tpm zijn maximale koppel van 390 Nm.
Twee automatische vijfversnellingsbakken
De Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD is standaard voorzien van een compleet nieuwe automatische vijfversnellingsbak (W5A580) die soepel schakelt en bijdraagt aan een zo laag mogelijk verbruik. De V8-modellen maken gebruik van de op vele punten gewijzigde automatische vijfversnellingsbak (5-45RFE). Daardoor schakelt deze versnellingsbak sneller en is er een hoger trekgewicht (3.500 kg voor alle modellen) mogelijk.

Beide versnellingsbakken zijn eventueel ook handmatig sequentieel te schakelen door de versnellingspook in D(rive) naar links of rechts te bewegen.

Twee nieuwe 4x4 aandrijfsystemen
De nieuwe Grand Cherokee is off-road een perfecte metgezel, maar hij biedt ook eersteklas rijeigenschappen op verharde wegen. Er is keus uit twee 4x4 aandrijfsystemen: Quadra-Trac II en Quadra Drive II.

Quadra-Trac II heeft een nieuwe verdeelbak (NV245) met actieve sperwerking en BTCS (Brake Traction Control System). Onder normale omstandigheden (droog en optimale grip) gaat 48% van de aandrijfkracht naar de vóór- en 52% naar de achterwielen. Diverse sensors kunnen deze verdeling beïnvloeden zodra ze âmerkenâ dat de omstandigheden wijzigen. Als BTCS slip op een wiel constateert, wordt het desbetreffende wiel automatisch afgeremd en krijgt het minder (trek)kracht toebedeeld. De trekkracht gaat vervolgens automatisch naar het wiel met de meeste grip. Quadra-Trac II (standaard op de 4.7 V8 Laredo) heeft een elektronisch schakelmechanisme voor de overgang naar de terreinversnelling met een overbrengingsverhouding van 2,72:1.

Quadra-Drive II voor de ultieme off-road-ervaring QuadraâDrive II maakt ook gebruik van de nieuwe NAV245-verdeelbak, maar dan in combinatie met drie elektronische slipdifferentiëlen (ELSD). Dit systeem constateert vroegtijdig of een wiel doorslipt en komt onmiddellijk in actie door trekkracht naar de wielen met optimale grip te sturen. De verdeelbak is samen met het middendifferentieel gekoppeld aan een elektronisch geregelde lamellenkoppeling die alle mogelijkheden tussen âop slotâ en volledig open bestrijkt. De overbrengingsverhouding van de lage versnelling is 2,72:1.

ELSD is een essentieel element van Quadra-Drive II. De krachtverdeling van voor naar achter gaat via het centrale differentieel, de krachtverdeling van links naar rechts via de differentiëlen vóór en achter. De differentiëlen vóór en achter zijn ook voorzien van een elektronisch geregelde sper. Deze kan eveneens variëren tussen full-lock en full-slip enn maakt daardoor optimale tractie mogelijk. Quadra-Drive II is standaard op de Limited-modellen met de 4.7 V8 en alle uitvoeringen met de 3.0 CRD en de 5.7 HEMI V8.

Stabiel en veilig
Vergeleken met zijn voorganger, heeft de nieuwe Grand Cherokee een koets met een 60% hogere torsiestijfheid. Samen met de grotere wielbasis (+9 cm) en de vergrote spoorbreedte (+3,5 cm) zorgt dat voor meer stabiliteit en daardoor een beter weggedrag. Ook de nieuwe ophanging levert een belangrijke bijdrage: de double whisbone-voorwielophanging verlaagt het onafgeveerde gewicht met ruim 45 kilo. Dat brengt een sterke verbetering van het weggedrag met zich mee. Vooral de extra zijdelingse stabiliteit en het betere stuurgevoel vallen daarbij gelijk op.

De rack and pinion-stuurinrichting met hydraulische bekrachtiging is compleet. Het zorgt voor een precies stuurgevoel en optimale wendbaarheid, zowel in het terrein als op asfalt. Bovendien zorgt dit nieuwe systeem voor een compacte draaicirkel van slechts 11,2 meter. Achter heeft de nieuwe Grand Cherokee een multilink-as met vijf (draag)armen. Deze zorgt net als de vooras voor extra zijdelingse stabiliteit en draagt dus ook bij aan een optimaal weggedrag.

Veiligheid op het hoogste niveau
Veiligheid begint bij de nieuwe Grand Cherokee met het hoogwaardige onderstel dat een uitstekend weggedrag verzorgt. Daarnaast is de auto standaard voorzien van of leverbaar met de modernste veiligheidstechnieken zoals multi-stage front airbags, gordijn- airbags en een systeem dat waarschuwt voor te lage bandenspanning.

De nieuwe Grand Cherokee heeft een crashtestprogramma doorlopen dat zwaarder was dan wettelijk voorschreven. Het resultaat is een vijfsterren-waardering (de hoogst mogelijke score) voor veiligheid bij frontale en zijdelingse aanrijdingen. Deze score werd toegekend door de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Voorkomen van ongelukken
Ter voorkoming van ongelukken beschikt de nieuwe Grand Cherokee onder meer over ABS met remassistent, TCS (Traction Control) dat wielslip voorkomt door ingrepen in motormanagement (gestuurd door Electronic Throttle Control) of remsysteem en ook ESP is standaard.

Een bijzondere voorziening is het elektronisch gestuurde Rollover Mitigation System. Dit systeem herkent via sensors die onder meer de zijdelingse krachten meten, situaties waarin de auto om zou kunnen slaan. In de zeldzame gevallen dat het zo ver zou kunnen komen, zorgt het systeem er automatisch voor dat de auto wordt gestabiliseerd. Dit gebeurt door een korte, krachtige remingreep op individuele wielen en door minder aandrijfkracht naar de wielen te sturen.

Het bandenspanningcontrolesysteem is standaard op alle modellen: zodra de spanning in een van de banden te laag wordt, krijgt de bestuurder een seintje via het Electronic Vehicle Information Center.

Crashveiligheid
De stevige structuur van de nieuwe Grand Cherokee is een belangrijke veiligheidsfactor: door de toegenomen stijfheid is de carrosserie beter bestand tegen frontale en zijdelingse impacts. Ook de dwarsverstevigingen (die 68% sterker zijn dan bij het vorige model) dragen daar, evenals de deuren van gehard staal aan bij.

De nieuwe Grand Cherokee wordt standaard geleverd met multi-stage front airbags en gordijn-airbags zijn optioneel leverbaar. De veiligheidsriemen vóór zijn voorzien van gordelspanners en een gordelkrachtbegrenzer. BeltAlert herinnert de bestuurder er optisch en akoestisch aan dat hij/zij de veiligheidsgordel dient te gebruiken.

De overtreffende trap in kwaliteit en duurzaamheid De nieuwe Grand Cherokee is ontwikkeld binnen het strakke stramien van het Chrysler Development System (CDS). Dit proces zorgt voor een optimale kwaliteit, maar het verkort ook de ontwikkelingstijd én het is flexibel: verschillende (internationale) specificaties van (in dit geval) de Grand Cherokee worden vanaf het begin mee-ontworpen.

Noise, vibration and harshness
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Grand Cherokee is veel aandacht besteed aan het terugdringen van NVH (Noise, Vibration and Harshness). Zo is het windgeruis aanmerkelijk teruggebracht door het werk dat is verricht in de aero-akoestische windtunnel van de Chrysler Group. Dat leidde onder meer tot de optimale vorm van de deurstijlen, het gebruik van dikker glas en de toepassing van speciale afdichtingen. Mechanische geluiden zijn verder teruggedrongen door kleinere toleranties toe te staan bij de assemblage van belangrijke mechanische componenten zoals de (aandrijf)assen. Ook de sterk toegenomen stijfheid van de carrosserie speelde een belangrijke rol in het terugdringen van ongewenste geluiden en trillingen. Al deze toepassingen zijn uitgebreid getest: naast diverse ârondjes Amerikaâ met onder meer hittetesten in Death Valley, is de Grand Cherokee ook in Europa uitgebreid aan de tand gevoeld. Zo zijn de nieuwe vierwielaandrijvingsystemen en het ESP in de barre Zweedse kou beproefd. Zwitserland vormde het decor voor duurzaamheidtesten in een bergachtige omgeving. Nog voor de marktintroductie had nieuwe Grand Cherokee er zodoende al meer dan 11,3 miljoen kilometer op zitten.

Communicatie en entertainment
De nieuwe Grand Cherokee kan worden voorzien van âhet laatsteâ op het gebied van communicatie en entertainment.

Zo is een zeer geavanceerd DVD-navigatiesysteem beschikbaar. Dit systeem is een geïntegreerd onderdeel van de geluidsinstallatie. Dankzij een groot (14,7 cm) display, zijn de aanwijzingen van het navigatiesysteem goed zichtbaar. Daarnaast worden de aanwijzingen worden ook via een (computer)stem doorgegeven. Het navigatiesysteem is geïntegreerd in de middenconsole, zodat het ook door de passgier kan worden bediend. Een cd-wisselaar (6 cdâs) is bij het systeem, dat ook MP3-bestanden kan afspelen, inbegrepen.

UConnect: handsfree communicatie
UConnect verbindt een mobiele telefoon draadloos met de auto. Dit systeem werkt met behulp van Bluetooth-technologie en het maakt de inbouw van handsfree-sets overbodig. Gesprekken worden via de speakers van het audiosysteem weergeven. Het systeem werkt met (Nederlandse) stemherkenning zodat bij het kiezen van telefoonnummers, de handen aan het stuur kunnen blijven.

Boston Acoustics: ultieme audio
Elke Grand Cherokee beschikt standaard over een AM/FM radio in combinatie met een cd-speler. De Limited-modellen zijn standaard voorzien van een 6 CD-wisselaar en het hoogwaardige Boston Acoustics audiosysteem. Dat bestaat uit een 276 Watt-versterker met digitale soundprocessor en zes speakers. Dit geavanceerde audiosysteem geeft geluid weer zoals het is opgenomen en zorgt daarmee voor een unieke luisterervaring.

Entertainment achterin
Voor de achterpassagiers is een DVD-entertainmentsysteem leverbaar. Dit bestaat uit een DVD-speler, een scherm dat in de dakconsole is opgenomen, een afstandsbediening en twee koptelefoons. Het is geschikt om films en cdâs af te spelen, maar het is ook mogelijk om een spelcomputer of een externe MP3-speler aan te sluiten.

De prijzen
De benzineversies van de nieuwe Jeep Grand Cherokee worden in mei in Nederland leverbaar, de dieselversies volgen in augustus.

Het leveringsprogramma ziet er als volgt uit:

Grand Cherokee 4.7i V8 automaat Laredo: ⬠59.400, - (incl. BTW en BPM)

Grand Cherokee 4.7i V8 automaat Limited: ⬠68.400, - (incl. BTW en BPM)

Grand Cherokee 5.7i V8 HEMI automaat Limited: ⬠81.600, - (incl. BTW en BPM)

Grand Cherokee 3.0 V6 CRD automaat Laredo: ⬠61.300, - (incl. BTW en BPM)
Grand Cherokee 3.0 V6 CRD automaat Limited: ⬠70.300, - (incl. BTW en BPM)