Ingezonden persbericht
---
Amsterdam, 2 mei 2005
Wanadoo, WEB.DE en LIBERO lanceren online
advertentienetwerk AD Europe
Wanadoo, WEB.DE en LIBERO, drie vooraanstaande portals, lanceren met AD Europe een
oplossing voor online adverteren in Europa. Vanuit een pan-Europees mediaverbond leveren de
drie organisaties hun gezamenlijke aanbod aan nationale en internationale adverteerders. AD
Europe staat voor eenvoud, kwaliteit en betrouwbaarheid voor online adverteren. De drie
deelnemende bedrijven gebruiken deze naam in combinatie met hun bestaande merknamen. Dit
initiatief onderstreept dat klanten in het buitenland dezelfde online advertentiemogelijkheden
hebben als in hun thuisland. De samenwerkingsstructuur tussen Wanadoo, WEB.DE en LIBERO
biedt adverteerders één contactpunt voor adverteren in een groot aantal Europese landen. De
nauwe samenwerking zorgt voor snelle en flexibele, landspecifieke consultancy met ondersteuning
en implementatiemogelijkheden tijdens het gehele adverteerproces.
De samenwerking tussen de drie partijen is gestart in december 2003. Doelstelling was om beter
tegemoet te komen aan de behoeften van de snelgroeiende Europese online advertentiemarkt.
Hierbij werd gestart op de Wanadoo-portals in Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Nederland,
WEB.DE in Duitsland en LIBERO in Italië. Het AD Europe-netwerk heeft al uiteenlopende online
campagnes van bekende internationale adverteerders mogelijk gemaakt. Voorbeelden zijn Apple,
Casio, DaimlerChrysler, Gillette, Hilton, Lufthansa, Mitsubishi, Motorola, Olympus, Philips,
Singapore Airlines en Vodafone.
De drie leden van de AD Europe-samenwerking zijn marktleiders voor wat betreft bereik.
Gezamenlijk bereiken ze 40 miljoen unieke gebruikers. Vanuit deze samenwerking wordt de
diepgaande kennis van lokale markten gecombineerd met krachtige, landspecifieke online
marketingoplossingen. Deze oplossingen onderscheiden zich sterk van het aanbod van andere
Europese online merken. Deze Europese oplossing voor online adverteren weerspiegelt de
klantvraag naar een krachtig pan-Europees hulpmiddel en is een weerslag van de toename in
online advertentiebestedingen.
Over WEB.DE
WEB.DE (http://web.de) is de grootse onafhankelijke internet-portal van Duitsland, die maandelijks
10,47 miljoen gebruikers telt (bron: AGOF Internet Facts 2004). Met een breed aanbod van content
en diensten voor de belangrijkste internetfuncties Zoek, Communicatie, Informatie en Diensten is
WEB.DE één van de meest vooraanstaande Duitse online platforms. Daarnaast fungeert de portal
als één van de krachtigste online marketingplatformen met een enorm bereik.
Over LIBERO
LIBERO, de webportal van Wind, is de grootste internet service provider van Italië en behoort tot de
meest bezochte websites in dit land, met meer dan 8,1 miljoen unieke bezoekers en een bereik van
49 procent (Nielsen Net Ratings, januari 2005). LIBERO biedt een breed content-aanbod,
uiteenlopend van de mailservice meer dan 17 miljoen webmailboxen een webcommunity,
zoekservice en thematische channels, waaronder financiën, nieuws en sport.
Over Wanadoo Nederland
In Nederland is Wanadoo de tweede internet-provider (bron: Interview-NSS) en de grootste
breedband-provider (bron: Telecom.Paper). Wanadoo is de meest betrouwbare internet-provider in
Nederland, volgens Reader's Digest European Trusted Brands-onderzoek (maart 2005).
Wanadoo, een merk van France Telecom, is Europa's grootste breedband-provider. Wanadoo had
op 31 december 2004 meer dan 9,4 miljoen actieve abonnees, van wie 46 procent
breedbandabonnees. Wanadoo is de marktleider in Frankrijk en is ook in het Verenigd Koninkrijk,
Spanje en Nederland een toonaangevende internet service provider. Meer informatie over
Wanadoo is te vinden op www.wanadoo.nl.