COBBEN & VAN TULDER
Marketing is een vrouwenberoep, sales is voor mannen
Marketing is een vrouwenberoep, sales is voor mannen
Cobben & Van Tulder is een werving- selectie en search organisatie,
gespecialiseerd in de bemiddeling van marketing en sales professionals
op staf- en management niveau. Onderzoek is verricht naar de
verschillen in functies tussen mannen en vrouwen. Ongeveer 20.000 CV's
zijn nagelopen en onderscheid is gemaakt in marketing en sales
functies. Binnen die functies is weer onderscheid gemaakt in
management-, uitvoerende- en ondersteunende marketing functies en
management-, buitendienst- en binnendienst sales functies.
In totaal hebben meer mannen dan vrouwen een commerciële positie in
het Nederlandse bedrijfsleven. Uitgesplitst is het opmerkelijk hoeveel
vrouwen er relatief gezien in marketing werken en hoeveel mannen in
sales. Eveneens het vermelden waard, maar meer algemeen bekend, is dat
er relatief meer mannen dan vrouwen in een management rol zitten.
Ook uit een op onze site www.cobtul.nl gehouden poll blijkt (circa 350
professionals in marketing en sales hebben deze ingevuld) dat de
talenten van vrouwen meer in marketing en de talenten van mannen meer
in sales zitten.
Resultaten onderzoek:
Aantal onderzochte CV's: 19880
Sales Mannen Vrouwen
Management 93,23 6,77
Buitendienst 84,68 15,32
Binnendienst 73,02 26,98
Marketing Mannen Vrouwen
Management 79,89 20,11
Uitvoerend 62,66 37,34%
Ondersteunend 40,90 59,10
Sommige rolpatronen slijten maar moeilijk. Heel lang geleden gingen de
mannen op jacht en de vrouwen maakten eten klaar en voedden de
kinderen op. Later ontstonden mannen- en vrouwenberoepen, zoals
politieagent, verpleegkundige, bakker en kinderoppas. Bij de meeste
van deze professies hebben we een aardig idee of het meer beoefend
wordt door vrouwen of door mannen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij
marketing en sales? Is Trade marketeer een vrouwelijk beroep? En
Business Development?
Uit dit onderzoek blijkt dat mannen buiten kantoor zijn op jacht naar
omzet, vrouwen doen het huiswerk, zorgen voor nieuwe producten, houden
de markt en de concurrenten in de gaten en vertellen de jagende mannen
waar loslopend wild gevonden kan worden. Het ongezadelde wilde paard
uit de oertijd is vervangen door een lease-auto met navigatiesysteem
en het kampvuur door klimaatbeheersingssystemen op kantoor, maar de
parallel tussen de oertijd en het Nederlandse bedrijfsleven is
gemakkelijk te trekken.