COBBEN & VAN TULDER

Marketing is een vrouwenberoep, sales is voor mannen

Marketing is een vrouwenberoep, sales is voor mannen

Cobben & Van Tulder is een werving- selectie en search organisatie, gespecialiseerd in de bemiddeling van marketing en sales professionals op staf- en management niveau. Onderzoek is verricht naar de verschillen in functies tussen mannen en vrouwen. Ongeveer 20.000 CV's zijn nagelopen en onderscheid is gemaakt in marketing en sales functies. Binnen die functies is weer onderscheid gemaakt in management-, uitvoerende- en ondersteunende marketing functies en management-, buitendienst- en binnendienst sales functies.

In totaal hebben meer mannen dan vrouwen een commerciële positie in het Nederlandse bedrijfsleven. Uitgesplitst is het opmerkelijk hoeveel vrouwen er relatief gezien in marketing werken en hoeveel mannen in sales. Eveneens het vermelden waard, maar meer algemeen bekend, is dat er relatief meer mannen dan vrouwen in een management rol zitten.

Ook uit een op onze site www.cobtul.nl gehouden poll blijkt (circa 350 professionals in marketing en sales hebben deze ingevuld) dat de talenten van vrouwen meer in marketing en de talenten van mannen meer in sales zitten.

Resultaten onderzoek:

Aantal onderzochte CV's: 19880

Sales Mannen Vrouwen

Management 93,23 6,77

Buitendienst 84,68 15,32

Binnendienst 73,02 26,98

Marketing Mannen Vrouwen

Management 79,89 20,11

Uitvoerend 62,66 37,34%

Ondersteunend 40,90 59,10

Sommige rolpatronen slijten maar moeilijk. Heel lang geleden gingen de mannen op jacht en de vrouwen maakten eten klaar en voedden de kinderen op. Later ontstonden mannen- en vrouwenberoepen, zoals politieagent, verpleegkundige, bakker en kinderoppas. Bij de meeste van deze professies hebben we een aardig idee of het meer beoefend wordt door vrouwen of door mannen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij marketing en sales? Is Trade marketeer een vrouwelijk beroep? En Business Development?

Uit dit onderzoek blijkt dat mannen buiten kantoor zijn op jacht naar omzet, vrouwen doen het huiswerk, zorgen voor nieuwe producten, houden de markt en de concurrenten in de gaten en vertellen de jagende mannen waar loslopend wild gevonden kan worden. Het ongezadelde wilde paard uit de oertijd is vervangen door een lease-auto met navigatiesysteem en het kampvuur door klimaatbeheersingssystemen op kantoor, maar de parallel tussen de oertijd en het Nederlandse bedrijfsleven is gemakkelijk te trekken.