TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 28-04-2005

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 2 mei
Nederland 2 - 20.23 uur

RADAR ONDERZOEKT GEBRUIK INKOMSTEN GIRO 555

Het TROS-consumentenprogramma RADAR vroeg aan diverse hulporganisaties wat ze nou precies aan het doen zijn in Sri Lanka. Vervolgens reisde het programma af om zelf waar te nemen hoe het gaat met de projecten. Maar veel van de projecten blijken ter plekke niet bekend. Bovendien hebben plaatselijke autoriteiten veel kritiek op de hulpverlening. Wat gebeurde er met het geld, inmiddels 200 miljoen euro, dat we zo ruimhartig gaven aan Giro 555? Hulpverleningsorganisaties als het Rode Kruis, Novib en Terre des Hommes geven in de uitzending toe dat er in het algemeen veel mis gaat, maar steken niet de hand in eigen boezem.

Verder: klanten van Internetprovider Speedlinq moeten diep in de beurs tasten om de hoge kosten van de helpdesk te kunnen betalen. Lange wachttijden en een tarief van maar liefst 70 eurocent per minuut zorgen ervoor dat Speedlinqgebruikers tot 150 euro kwijt zijn aan telefoonkosten. Toch heeft de gefrusteerde klant weinig keus want op brieven en e-mail reageert de provider volgens zeggen nauwelijks.

Presentatie en eindredactie: Antoinette Hertsenberg

RADAR is ook te vinden op internet: www.trosradar.nl




TROS