Gemeente Capelle a/d IJssel

Jaarverslagen klachtregeling 2004

De gemeente Capelle aan den IJssel werkt voor u. Wij willen u correct en efficiënt van dienst zijn. Hoe goed wij daar ook ons best voor doen, er kan van tijd tot tijd iets fout gaan. Heeft u een slechte ervaring met een van onze medewerkers, afdelingen of bestuurders. Laat het ons dan weten.

Op grond van de interne klachtregeling kunnen burgers een klacht indienen over een gedraging van de gemeente die in haar of zijn ogen onbehoorlijk is. Een klacht kan er bijvoorbeeld over gaan dat de gemeente te laat reageert op een brief of dat iemand aan de telefoon onbehoorlijk te woord wordt gestaan. De klacht kan gericht zijn tegen de gedraging van een bepaalde medewerker, een afdeling of een bestuurder.

De klachtregeling bestaat uit een interne procedure en een externe procedure. Volgens de interne procedure worden klachten eerst behandeld en beoordeeld door de gemeente zelf. Voor de uitvoering hiervan zijn per afdeling klachtcoördinatoren aangesteld. Is de klager niet tevreden over - het resultaat van - de klachtbehandeling, dan kan hij of zij de klacht voorleggen aan de (externe-) gemeentelijke Ombudsman.

Jaarverslag interne klachtenregeling 2004

Het college heeft een verslag uitgebracht over de werking van de interne klachtregeling in 2002. De gemeentelijke Ombudsman heeft daarnaast een eigen jaarverslag uitgebracht. In het jaarverslag interne klachtregeling 2004 wordt verslag gedaan van de klachten die per afdeling zijn binnengekomen en afgehandeld. Evenals in de voorgaande jaren kon het merendeel van de klachten op korte termijn en op informele wijze worden afgehandeld. Met de gemeentelijke Ombudsman kan dan ook gezegd worden dat de klachtbehandeling goed loopt en veel klachten hierin naar tevredenheid worden opgelost.

De jaarverslagen zijn op 18 april 2005 besproken in de raadscommissie Algemene- en Bestuurlijke zaken. De commissie toonde zich positief over de verslagen en de geboekte resultaten. Wel is gevraagd om de termijnen van afhandeling nog beter te bewaken.

In 2004 zijn 66 klachten binnengekomen over de werkwijze en de dienstverlening van de gemeente. Dat zijn er 27 minder dan in 2003. Er werden 7 klachten afgehandeld uit het vorige jaar en aan het einde van het jaar stonden nog 2 klachten open. Van de 71 behandelde klachten werden er 43 door tussenkomst van de klachtcoördinatoren, op informele wijze afgehandeld. Van de 28 formeel afgehandelde klachten werden er 22 (deels) gegrond verklaard. In 2004 werd 71% (2003: 64%) van de klachten binnen de wettelijke termijn afgedaan. Op basis van de signalen van klagers zijn enkele maatregelen getroffen. Zo heeft de afhandeling van brieven en klachten bij de afdeling Beheer in 2004 extra aandacht gekregen. Met als resultaat dat het percentage afgehandelde brieven binnen een termijn van vier weken is gestegen van 42% in 2003 naar 57% in 2004. Het tijdig afdoen van brieven en klachten heeft ook voor 2005 prioriteit. Voorts zijn er maatregelen genomen om de kapvergunningsprocedure beter te stroomlijnen en de voorlichting aan omwonenden over snoeiwerk te verbeteren. De afdeling Sociale zaken heeft besloten om ter voorbereiding van loonbeslag geen telefonisch contact meer op te nemen met de werkgever met het oog op de privacy van de klant. Verder is Schuldhulpverlening verzocht om bij maandelijks wisselende inkomsten duidelijke informatie in de schuldbemiddelingsovereenkomst op te nemen over de in te zetten aflossingscapaciteit. Daarnaast is de telefonische bereikbaarheid van Sociale Zaken genoemd als aandachtspunt.

Jaarverslag gemeentelijke Ombudsman 2004

De gemeentelijke Ombudsman verdeelt de signalen die zijn instituut bereiken in drie categorieën:


1) verzoeken om informatie, doorverwijzing of uitleg


2) mapklachten


3) dossierklachten.

Het leeuwendeel van de klachten bereikt hem via het spreekuur. In 2004 werd hij 36 keer bezocht. Een daling ten opzichte van 2003 toen hij 50 keer bezoek ontving. Signalen uit de eerste categorie zijn geen onderwerpen waar de Ombudsman iets mee kan of iets moet. Mapzaken zijn klachten die de Ombudsman verhelpt met een telefoontje of een brief. In 2004 zijn 13 mapzaken opgeborgen. Dit zijn er beduidend minder dan de 38 in het voorgaande jaar. Doel van de bemiddeling is dat klager en instantie met elkaar in gesprek raken. Van de 13 mapklachten vielen er
4 niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente; 7 waren niet-ontvankelijk, omdat de gemeente eerst de kans moet hebben de klacht te behandelen.

Er zijn in 2004 12 dossierklachten binnengekomen (in 2003: 20). Dit zijn bijvoorbeeld klachten die de gemeente al intern heeft behandeld en die de Ombudsman als tweedelijns klachtbehandelaar onderzoekt of beoordeeld. In 2004 hadden de meeste klachten betrekking op de sector Ruimte (5). Gelet op de aantallen kunnen aan de cijfers weinig conclusies worden verbonden. Het valt de Ombudsman op dat in Capelle aan den IJssel, in tegenstelling tot veel andere gemeenten, geen enkele klacht is geregistreerd die betrekking had op het onderdeel gemeentebelastingen. De gemiddelde behandelingstijd bedroeg 11,8 weken (2003: 15,3). De Ombudsman velde in 2004 relatief vaker een oordeel dan in de voorgaande jaren (55% van de gevallen). Het aantal bemiddelingen nam af van gemiddeld 32% in de voorgaande jaren naar 22% in 2004. Klagers verlangen steeds vaker een oordeel en er is minder ruimte om te bemiddelen. Of deze trend doorzet moet worden afgewacht.

Ter inzage

Het jaarverslag interne klachtregeling 2004 en het jaarverslag van de gemeentelijke Ombudsman 2004 liggen ter inzage bij het informatiecentrum. Een exemplaar van het jaarverslag interne klachtregeling kunt u desgewenst, tegen vergoeding van de legeskosten, bij het Informatiecentrum opvragen. Ook kunt u daar brochures verkrijgen van de interne klachtprocedure en de procedure bij de gemeentelijke Ombudsman.