Stadsdeel Amsterdam Centrum

Nota inventarisatie ruimte nieuw beleid

Op donderdag 28 april 2005 is in de stadsdeelraadvergadering van het stadsdeel Amsterdam-Centrum het concept-rapport Inventarisatie ruimte nieuw beleid besproken. In dit onafhankelijke onderzoek hebben onderzoekers gekeken naar het politiek bestuurlijke proces rond de begroting en welke keuzes hierin gemaakt worden.

Aanleiding

Aanleiding tot het rapport was een bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2005 in mei 2004 door de stadsdeelraad aangenomen motie waarin het Dagelijks Bestuur werd gevraagd om binnen de huidige begroting voor 5 à 7 miljoen aan maatregelen te inventariseren voor meer ruimte voor nieuw beleid. In november 2005 werd er in de stadsdeelraad over dit onderwerp een amendement ingediend en is besloten om in de begroting van 2005 een bedrag van 25.000 te reserveren voor een onderzoek door een onafhankelijk bureau.

Onderzoek

De onderzoekers hebben een aantal onderzoeksrapporten bestudeerd, zoals het eindverslag van de commissie goudzoekers, de rapporten over de reorganisatie, de kostendekkendheid van tarieven, het subsidiebeleid en de reserves en voorzieningen.

Bij het beoordelen van de sluitende begroting is er gelet op:
* de formulering van doelen en effecten

* de meetbaarheid van doelen en prestaties
* de toegankelijkheid en de leesbaarheid.

Het rapport

* Uit het rapport blijkt onder meer dat de onderzoekers een positief beeld van de begroting hebben. De begroting bevat duidelijke doelen en per programma zijn er meetbare effecten opgenomen. De teksten zijn overzichtelijk en het boekwerk is gemakkelijk toegankelijk en leesbaar.

* De onderzoekers hebben uit doorgenomen rapporten geconcludeerd dat het Dagelijks Bestuur op een groot aantal terreinen onderzoek doet en heeft gedaan en daarbij voortvarendheid aan de dag legt. De onderzoekers konden niet direct een thema of onderwerp noemen dat de afgelopen jaren ten onrechte niet is onderzocht.
* Een andere conclusies uit het concept-rapport is dat de kwaliteit van de informatie aan de stadsdeelraad van een redelijk tot goed niveau is en dat er hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de bedrijfsvoering.

* Voor wat betreft de eventuele financiële ruimte laten de onderzoekers bij de conclusies en aanbevelingen weten dat het niet zo gemakkelijk is om ruimte te vinden in de begroting omdat er in de afgelopen jaren al veel is gezocht en de ambities om kwaliteit te leveren hoog zijn.

* Een andere aanbeveling is dat het zoeken naar ruimte het meest gediend is met een andere, vanuit de rol van de stadsdeelraad, meer effectieve invulling van het begrotingsproces. Daarnaast adviseren de onderzoekers een verdere verbetering van de begroting door doelmatigheidskerngetallen (cijfers over de baten en kosten) op te nemen. Deze aanbeveling zal dan ook worden overgenomen.

Anne Lize van der Stoel

Stadsdeelvoorzitter Anne Lize van der Stoel kan zich niet vinden in de aanbeveling om de reserves en fondsen af te schaffen. In de reserves zitten onder meer gereserveerde bedragen voor zaken als onderhoud en verbouwingen die in de naaste toekomst moeten plaatsvinden, maar nog niet uitgevoerd kunnen worden omdat de (juridische) procedures nog niet (geheel) zijn afgerond. Anne Lize van der Stoel: Het Dagelijks Bestuur ziet in het rapport een aansporing om op de ingeslagen weg voort te gaan.

Meer informatie?

Het rapport is op te vragen bij de raadsgriffier van de stadsdeelraad. Zij is bereikbaar via het callcenter: telefoon (020) 552 4444.