Stadsdeel Amsterdam Centrum
Nota inventarisatie ruimte nieuw beleid
Op donderdag 28 april 2005 is in de stadsdeelraadvergadering van het
stadsdeel Amsterdam-Centrum het concept-rapport Inventarisatie ruimte
nieuw beleid besproken. In dit onafhankelijke onderzoek hebben
onderzoekers gekeken naar het politiek bestuurlijke proces rond de
begroting en welke keuzes hierin gemaakt worden.
Aanleiding
Aanleiding tot het rapport was een bij de behandeling van de
Voorjaarsnota 2005 in mei 2004 door de stadsdeelraad aangenomen motie
waarin het Dagelijks Bestuur werd gevraagd om binnen de huidige
begroting voor 5 à 7 miljoen aan maatregelen te inventariseren voor
meer ruimte voor nieuw beleid. In november 2005 werd er in de
stadsdeelraad over dit onderwerp een amendement ingediend en is
besloten om in de begroting van 2005 een bedrag van 25.000 te
reserveren voor een onderzoek door een onafhankelijk bureau.
Onderzoek
De onderzoekers hebben een aantal onderzoeksrapporten bestudeerd,
zoals het eindverslag van de commissie goudzoekers, de rapporten over
de reorganisatie, de kostendekkendheid van tarieven, het
subsidiebeleid en de reserves en voorzieningen.
Bij het beoordelen van de sluitende begroting is er gelet op:
* de formulering van doelen en effecten
* de meetbaarheid van doelen en prestaties
* de toegankelijkheid en de leesbaarheid.
Het rapport
* Uit het rapport blijkt onder meer dat de onderzoekers een positief
beeld van de begroting hebben. De begroting bevat duidelijke
doelen en per programma zijn er meetbare effecten opgenomen. De
teksten zijn overzichtelijk en het boekwerk is gemakkelijk
toegankelijk en leesbaar.
* De onderzoekers hebben uit doorgenomen rapporten geconcludeerd dat
het Dagelijks Bestuur op een groot aantal terreinen onderzoek doet
en heeft gedaan en daarbij voortvarendheid aan de dag legt. De
onderzoekers konden niet direct een thema of onderwerp noemen dat
de afgelopen jaren ten onrechte niet is onderzocht.
* Een andere conclusies uit het concept-rapport is dat de kwaliteit
van de informatie aan de stadsdeelraad van een redelijk tot goed
niveau is en dat er hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de
bedrijfsvoering.
* Voor wat betreft de eventuele financiële ruimte laten de
onderzoekers bij de conclusies en aanbevelingen weten dat het niet
zo gemakkelijk is om ruimte te vinden in de begroting omdat er in
de afgelopen jaren al veel is gezocht en de ambities om kwaliteit
te leveren hoog zijn.
* Een andere aanbeveling is dat het zoeken naar ruimte het meest
gediend is met een andere, vanuit de rol van de stadsdeelraad,
meer effectieve invulling van het begrotingsproces. Daarnaast
adviseren de onderzoekers een verdere verbetering van de begroting
door doelmatigheidskerngetallen (cijfers over de baten en kosten)
op te nemen. Deze aanbeveling zal dan ook worden overgenomen.
Anne Lize van der Stoel
Stadsdeelvoorzitter Anne Lize van der Stoel kan zich niet vinden in de
aanbeveling om de reserves en fondsen af te schaffen. In de reserves
zitten onder meer gereserveerde bedragen voor zaken als onderhoud en
verbouwingen die in de naaste toekomst moeten plaatsvinden, maar nog
niet uitgevoerd kunnen worden omdat de (juridische) procedures nog
niet (geheel) zijn afgerond. Anne Lize van der Stoel: Het Dagelijks
Bestuur ziet in het rapport een aansporing om op de ingeslagen weg
voort te gaan.
Meer informatie?
Het rapport is op te vragen bij de raadsgriffier van de stadsdeelraad.
Zij is bereikbaar via het callcenter: telefoon (020) 552 4444.