Persbericht
Campagne geweld op straat herhaald
2 mei 2005
Mobiliseer omstanders. Die oproep staat centraal in de landelijke
Postbus 51 campagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat
die deze maand wordt herhaald. De aftrap is in Almere door minister
Donner van Justitie. De campagne geeft burgers suggesties over hoe op
een veilige manier te reageren als je getuige bent van geweld op
straat. De campagne is een gezamenlijk initiatief van de Stichting
Meld Geweld in Rotterdam en de ministeries van Justitie en
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De afgelopen jaren is in de Nederlandse samenleving een verharding
geconstateerd. Deze verharding openbaart zich in agressiviteit en
geweldsincidenten van verschillende omvang en ernst. Te denken valt
aan situaties in de uitgaanssfeer, in het verkeer of in woonwijken. De
publieke opinie geeft duidelijk aan dat de gemiddelde burger geweld
afkeurt en positief staat ten opzichte van het zelf actief bestrijden
van geweldsdelicten.
Wat ingrijpen in de weg kan staan, is dat men niet weet hoe en wanneer
te handelen. Ook angst om zelf bij een geweldsincident betrokken te
raken, speelt een rol. De Stichting Meld Geweld in Rotterdam en de
overheid hebben om die reden instrumenten ontwikkeld, waarmee burgers
een zeker handelingsperspectief in dergelijke situaties wordt geboden.
Dat heeft geleid tot de een massamediale campagne die in 2001, 2002 en
2004 succesvol heeft gelopen.
Uit onderzoek blijkt dat 97% van de volwassenen en 98% van de jongeren
minimaal één van de uitingen herkent. Volwassenen waarderen de
campagne met een 7,4 en jongeren geven gemiddeld een 7,6. Dat komt
naar voren in het bereiks- en effectonderzoek, dat is uitgevoerd in
opdracht van de Ministeries van Justitie en BZK en de Stichting Meld
Geweld.
De landelijke campagne moet mensen een extra steun in de rug geven om
als ze worden geconfronteerd met geweld op staat in actie te komen.
Zonder uiteraard zichzelf in gevaar te brengen. De tips luiden:
* mobiliseer de omstanders
* bel 1-1-2
* onthoud de kenmerken van de dader
* laat het slachtoffer niet alleen.
De campagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat loopt
gedurende de hele maand mei en bestaat uit TV- en radiospots,
bioscoopreclame, advertenties, buitenreclame, posters op middelbare
scholen, hogescholen en universiteiten, freecards, web
(www.nederlandveilig.nl). Verder is er een lespakket voor het
voortgezet onderwijs. De campagne maakt onderdeel uit van de
koepelcampagne van BZK en Justitie met de titel Nederland Veilig.
Ministerie van Justitie