PERSBERICHT - 2005-05-02

Nederlandse en Duitse bezoekers verreweg de belangrijkste markt

Lichte toename toerisme in Noord-Holland

Het verblijfsbezoek in Noord-Holland - exclusief Amsterdam - is in 2004 licht gestegen. Het aantal overnachtingen nam toe met 1 procent, terwijl het aantal bezoekers zelfs met 5 procent steeg. Deze ontwikkeling is gunstiger dan die van geheel Nederland, waar het aantal overnachtingen stagneerde.

Mede dankzij het actieve promotiebeleid van Toerisme Noord-Holland is het aantal Nederlandse overnachtingen in Noord-Holland gestegen met 4%, terwijl in de rest van Nederland sprake is van een daling van 1%.

Activiteiten
Belangrijke marketingactiviteiten van Toerisme Noord-Holland op dit gebied waren deelname aan de Vakantiebeurs en de 50+ Beurs in Utrecht, de extra najaarscampagne en de actiekrant. Bovendien was de verblijfsrecreatieve sector in Noord-Holland actief met aanbiedingen. Voor Noord-Holland zijn Nederlandse en Duitse bezoekers verreweg het belangrijkst, met een marktaandeel in de overnachtingen van respectievelijk 54 procent en 24 procent.

Hotelsector 5% groei
De resultaten in 2004 verschillen sterk per sector. Met name de hotelsector in Noord-Holland had een goed jaar met een groei van 5 procent in de overnachtingen. De grootste stijgers in het aantal overnachtingen waren de Italianen (15%), Britten (14%), Fransen (10%) en Nederlanders (8%). Alleen het aantal Duitse overnachtingen daalde met 6%. De campings, bungalowparken en overige verblijfsrecreatieve accommodaties zagen daarentegen het aantal overnachtingen dalen met gemiddeld 2 procent. De natte zomer heeft hierbij zeker een rol gespeeld.

Daling Duitse, stijging Britse overnachtingen
De tweede markt van Noord-Holland is Duitsland. Evenals in voorgaande jaren is het aantal Duitse overnachtingen ook in 2004 teruggelopen. Noord-Holland deed het hier beter dan de rest van Nederland (-7%). Nederland en dus ook Noord-Holland ondervinden concurrentie van goedkope, zonnige bestemmingen zoals Turkije. Maar ook Tsjechië wint aan populariteit op de duitse markt.

Vanwege de slechte economische ontwikkelingen in Duitsland speelt de prijs voor een vakantie een belangrijke rol. De vergelijking met Noord-Holland valt hierbij niet altijd positief uit. Ondanks investeringen in de steden-, familie- en actief-campagnes en de stand op de ITB-beurs in Berlijn is Toerisme Noord-Holland er niet in geslaagd de neergaande trend te keren.

Het aantal Britse overnachtingen in de Noord-Hollandse hotels is in 2004 gestegen met 14%. De Cross Border Motoring campagne en de City Break campagne van Toerisme Noord-Holland in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen hebben hier zeker aan bijgedragen.