PERSBERICHT - 2005-05-02
Nederlandse en Duitse bezoekers verreweg de belangrijkste markt
Lichte toename toerisme in Noord-Holland
Het verblijfsbezoek in Noord-Holland - exclusief Amsterdam - is in
2004 licht gestegen. Het aantal overnachtingen nam toe met 1 procent,
terwijl het aantal bezoekers zelfs met 5 procent steeg. Deze
ontwikkeling is gunstiger dan die van geheel Nederland, waar het
aantal overnachtingen stagneerde.
Mede dankzij het actieve promotiebeleid van Toerisme Noord-Holland is
het aantal Nederlandse overnachtingen in Noord-Holland gestegen met
4%, terwijl in de rest van Nederland sprake is van een daling van 1%.
Activiteiten
Belangrijke marketingactiviteiten van Toerisme Noord-Holland op dit
gebied waren deelname aan de Vakantiebeurs en de 50+ Beurs in Utrecht,
de extra najaarscampagne en de actiekrant. Bovendien was de
verblijfsrecreatieve sector in Noord-Holland actief met aanbiedingen.
Voor Noord-Holland zijn Nederlandse en Duitse bezoekers verreweg het
belangrijkst, met een marktaandeel in de overnachtingen van
respectievelijk 54 procent en 24 procent.
Hotelsector 5% groei
De resultaten in 2004 verschillen sterk per sector. Met name de
hotelsector in Noord-Holland had een goed jaar met een groei van 5
procent in de overnachtingen. De grootste stijgers in het aantal
overnachtingen waren de Italianen (15%), Britten (14%), Fransen (10%)
en Nederlanders (8%). Alleen het aantal Duitse overnachtingen daalde
met 6%. De campings, bungalowparken en overige verblijfsrecreatieve
accommodaties zagen daarentegen het aantal overnachtingen dalen met
gemiddeld 2 procent. De natte zomer heeft hierbij zeker een rol
gespeeld.
Daling Duitse, stijging Britse overnachtingen
De tweede markt van Noord-Holland is Duitsland. Evenals in voorgaande
jaren is het aantal Duitse overnachtingen ook in 2004 teruggelopen.
Noord-Holland deed het hier beter dan de rest van Nederland (-7%).
Nederland en dus ook Noord-Holland ondervinden concurrentie van
goedkope, zonnige bestemmingen zoals Turkije. Maar ook Tsjechië wint
aan populariteit op de duitse markt.
Vanwege de slechte economische ontwikkelingen in Duitsland speelt de
prijs voor een vakantie een belangrijke rol. De vergelijking met
Noord-Holland valt hierbij niet altijd positief uit. Ondanks
investeringen in de steden-, familie- en actief-campagnes en de stand
op de ITB-beurs in Berlijn is Toerisme Noord-Holland er niet in
geslaagd de neergaande trend te keren.
Het aantal Britse overnachtingen in de Noord-Hollandse hotels is in
2004 gestegen met 14%. De Cross Border Motoring campagne en de City
Break campagne van Toerisme Noord-Holland in samenwerking met het
Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen hebben hier zeker aan
bijgedragen.