Chevrolet WTCC R+: van het circuit naar de openbare weg
(2-5-2005)
Na haar opzienbare entree in het World Touring Car Championship (WTCC)
brengt Chevrolet nu de sportieve geest van het circuit naar de
openbare weg. Tijdens de tweede race van het seizoen op het Franse
Grand Prix circuit in Magny Cours heeft Chevrolet een straatversie
prototype van de populaire raceauto gepresenteerd.
De WTCC R+ conceptauto is, zoals de tweeliter versie, gebaseerd op de
vierdeurs Nubira en is op diverse details ingrijpend gewijzigd en
aangepast â optisch, aërodynamisch en technisch â onder het toeziend
oog van Chevroletâs WTCC-partner Ray Mallock Limited.
Chevroletâs autosportmanager Eric Nève: âZelfs nog vóór onze eerste
start in het World Touring Car Championship hebben veel van onze fans
gevraagd of deze sportieve vierdeurs auto te koop is. De R+ is het
antwoord op deze wensen. Als er voldoende vraag is zullen onze
Chevrolet-distributeurs deze uitvoering nog vóór het eind van het
jaar in de showrooms hebben."
De verschijning van dit sportieve vierdeurs model heeft veel gemeen
met de doeltreffende aërodynamica van de raceauto. Een lage
voorbumper met grote lucht-inlaten sluit naadloos aan bij de verbrede
voorschermen. De gewelfde zijskirts passen prima bij de verbrede
achterschermen. De donkergetinte ruiten, een achterspoiler en een
achterbumper met een Venturi-effect ronden de sportieve uitstraling
van de nieuwe auto af. Hij kan worden herkend aan de R+ logoâs op de
voor â en achterspatschermen. Het plus beeldmerk is ontworpen in lijn
met het Chevrolet-logo.
Het sportieve aspect is ook consequent doorgevoerd in het interieur.
De zwartlederen bekleding van de stoelen is voorzien van gedistingeerd
stiksel. Het R+ logo is terug te vinden op de voorstoelen, de speciale
vloermatten en het dashboard. Alle decoratieve strips zijn afgewerkt
in een satijn-aluminium kleur. Door het speciale sportstuur, de
anti-slip pedalen en de versnellingspook heeft de bestuurder het
enorme vermogen van de sportieve Nubira volledig onder controle. Het
schakelen zelf geeft direct al een indruk van de hoeveel aandacht die
is besteed aan de details: verstevigde lagers verlenen een preciezer
gevoel tijdens het schakelen en het schakelen zelf gaat sneller, om
tegemoet te komen aan het gestegen motorvermogen.
En vermogen is aanwezig. Een mechanische supercharger met een druk van
0.5 bar, ontwikkeld door de Zwitserse specialist en Chevrolet partner
Delta-Motor, zorgt samen met een intercooler voor een toename van het
motorvermogen met maar liefst 40 procent (standaard gegevens tussen
haakjes): 127 kW/172 pk bij 6.000 tpm (90 kW/123 pk) en 230 Nm bij
4.900 tpm (165 Nm) staan borg voor een overweldigende acceleratie. De
Nubira WTCC R+ accelereert naar 100 km/u in zoân 8 seconden en sprint
vervolgens door naar een topsnelheid van ruim 215 km/u. De krachtbron
kan worden herkend aan de R+ logoâs op het kleppendeksel en op het
opvallende eindstuk van het gemodificeerde uitlaatsysteem. Om er zeker
van te zijn dat het motorvermogen goed naar de weg wordt overgebracht,
heeft de R+ een limited slip differentieel.
De remmen grijpen sneller aan en hebben een langere levensduur. Vóór
beschikt de Nubira over schijfremmen met een grotere diameter van 325
mm en de remklauwen rondom zijn voorzien van speciale remvoeringen die
bestand zijn tegen fading. De vier lichtgewicht zuigers van de voorste
remklauwen zijn afkomstig van de Engelse specialist Alcon en bekleed
met zilver. Een prima wegcontact is verzekerd door de 215/45-17
laagprofiel high-performance banden. Ze zijn gemonteerd op grote 17x7
inch licht-metalen spaakwielen van speciaal aluminium, waardoor ook
het wielspoor is toegenomen.
De wielophanging is ook ingrijpend gewijzigd. De Nubira is voor en
achter verlaagd met 30 mm en de standaard bussen voor de
wieldraagarmen zijn vervangen door versterkte exemplaren voor een
levendig gevoel en een messcherpe handling. De veren en schok-dempers
zijn om dezelfde redenen ook aangepast. Stabilisatorstangen met een
vergrote diameter voorkomen het overhellen van het koetswerk en dragen
bij aan betere rij-prestaties. Voor een beter zicht âs nachts zorgt de
Philips Power2Night verlichting met een vergrote lichtopbrengst (+
dertig procent) en grotere intensiteit voor veiliger rijden.
AutoRai