AutoRai

Chevrolet WTCC R+: van het circuit naar de openbare weg

(2-5-2005)
Na haar opzienbare entree in het World Touring Car Championship (WTCC) brengt Chevrolet nu de sportieve geest van het circuit naar de openbare weg. Tijdens de tweede race van het seizoen op het Franse Grand Prix circuit in Magny Cours heeft Chevrolet een straatversie prototype van de populaire raceauto gepresenteerd. De WTCC R+ conceptauto is, zoals de tweeliter versie, gebaseerd op de vierdeurs Nubira en is op diverse details ingrijpend gewijzigd en aangepast â optisch, aërodynamisch en technisch â onder het toeziend oog van Chevroletâs WTCC-partner Ray Mallock Limited.

Chevroletâs autosportmanager Eric Nève: âZelfs nog vóór onze eerste start in het World Touring Car Championship hebben veel van onze fans gevraagd of deze sportieve vierdeurs auto te koop is. De R+ is het antwoord op deze wensen. Als er voldoende vraag is zullen onze Chevrolet-distributeurs deze uitvoering nog vóór het eind van het jaar in de showrooms hebben."

De verschijning van dit sportieve vierdeurs model heeft veel gemeen met de doeltreffende aërodynamica van de raceauto. Een lage voorbumper met grote lucht-inlaten sluit naadloos aan bij de verbrede voorschermen. De gewelfde zijskirts passen prima bij de verbrede achterschermen. De donkergetinte ruiten, een achterspoiler en een achterbumper met een Venturi-effect ronden de sportieve uitstraling van de nieuwe auto af. Hij kan worden herkend aan de R+ logoâs op de voor â en achterspatschermen. Het plus beeldmerk is ontworpen in lijn met het Chevrolet-logo.

Het sportieve aspect is ook consequent doorgevoerd in het interieur. De zwartlederen bekleding van de stoelen is voorzien van gedistingeerd stiksel. Het R+ logo is terug te vinden op de voorstoelen, de speciale vloermatten en het dashboard. Alle decoratieve strips zijn afgewerkt in een satijn-aluminium kleur. Door het speciale sportstuur, de anti-slip pedalen en de versnellingspook heeft de bestuurder het enorme vermogen van de sportieve Nubira volledig onder controle. Het schakelen zelf geeft direct al een indruk van de hoeveel aandacht die is besteed aan de details: verstevigde lagers verlenen een preciezer gevoel tijdens het schakelen en het schakelen zelf gaat sneller, om tegemoet te komen aan het gestegen motorvermogen.

En vermogen is aanwezig. Een mechanische supercharger met een druk van 0.5 bar, ontwikkeld door de Zwitserse specialist en Chevrolet partner Delta-Motor, zorgt samen met een intercooler voor een toename van het motorvermogen met maar liefst 40 procent (standaard gegevens tussen haakjes): 127 kW/172 pk bij 6.000 tpm (90 kW/123 pk) en 230 Nm bij 4.900 tpm (165 Nm) staan borg voor een overweldigende acceleratie. De Nubira WTCC R+ accelereert naar 100 km/u in zoân 8 seconden en sprint vervolgens door naar een topsnelheid van ruim 215 km/u. De krachtbron kan worden herkend aan de R+ logoâs op het kleppendeksel en op het opvallende eindstuk van het gemodificeerde uitlaatsysteem. Om er zeker van te zijn dat het motorvermogen goed naar de weg wordt overgebracht, heeft de R+ een limited slip differentieel.

De remmen grijpen sneller aan en hebben een langere levensduur. Vóór beschikt de Nubira over schijfremmen met een grotere diameter van 325 mm en de remklauwen rondom zijn voorzien van speciale remvoeringen die bestand zijn tegen fading. De vier lichtgewicht zuigers van de voorste remklauwen zijn afkomstig van de Engelse specialist Alcon en bekleed met zilver. Een prima wegcontact is verzekerd door de 215/45-17 laagprofiel high-performance banden. Ze zijn gemonteerd op grote 17x7 inch licht-metalen spaakwielen van speciaal aluminium, waardoor ook het wielspoor is toegenomen.

De wielophanging is ook ingrijpend gewijzigd. De Nubira is voor en achter verlaagd met 30 mm en de standaard bussen voor de wieldraagarmen zijn vervangen door versterkte exemplaren voor een levendig gevoel en een messcherpe handling. De veren en schok-dempers zijn om dezelfde redenen ook aangepast. Stabilisatorstangen met een vergrote diameter voorkomen het overhellen van het koetswerk en dragen bij aan betere rij-prestaties. Voor een beter zicht âs nachts zorgt de Philips Power2Night verlichting met een vergrote lichtopbrengst (+ dertig procent) en grotere intensiteit voor veiliger rijden.