Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Schadeclaim autobergers, ruim 150 miljoen euro, met name veroorzaakt door autoverzekeraars en Nederlandse politie.
Volgens de Nederlandse autobergers die vorige week hun schadeclaim tegen de NMA
hebben aangekondigd, is deze megaclaim voornamelijk veroorzaakt door de kwalijke
rol van de alarmcentrales (namens de autoverzekeraars) en de onbegrijpelijke houding
van de Nederlandse politie. Hoewel in beginsel het NMA besluit (met instemming van
de Minister) tot de huidige situatie heeft geleid.
Autoverzekeraars
De Stichting Incident Management Nederland, SIMN, heeft als aanvrager van de
kartelontheffing in 1999, aan de NMA onjuiste informatie verstrekt en onvoldoende
activiteiten ontplooid om de ontheffing de juiste waarde toe te kennen.
Om deze reden heeft de NMA, in niet mis te verstane woorden, op 18 maart 2003,
zelf al (deels, 80%) ingegrepen. Het is ook gebleken dat de juridische grondslag,
zoals gesteld door de verzekaars, geheel ontbreekt. Dat m.n. Minister Peijs (voormalig
commissaris Aegon, red) de verzekeraars zo blijft steunen is hoogst verbazend en doet
de miljoenenschade wekelijks toenemen en is voor de bergers onvoorstelbaar.
Keer op keer hebben de opvolgende Ministers van Verkeer en Waterstaat de (al
jarenlang betrokken) Tweede Kamerleden op het verkeerde been gezet door dit
juridisch niet onderbouwde systeem met hand en tand te verdedigen.
De Stichting IMN is een door de alarmcentrales/verzekeraars speciaal voor dit kartel in
het leven geroepen samenwerkingsverband. Het is onbegrijpelijk dat de autoverzekeraars
na deze NMA-ingreep stug zijn doorgegaan met de sterk te betwisten Stichting IMN.
Politie
Op dringend (en vaak "dwingend") advies van het Nederlands Politie Instituut NPI
hebben de Nederlandse politiekorpsen allemaal het beleid slechts de alarmcentrales
van de verzekeraars aan te roepen voor bergingswerk (CMI en LCM).
Hiermee gaan zij voorbij aan de uitspraak van de Hoge Raad, 16-1-2004, waarin
expliciet gesteld wordt dat primair de eigenaar van de auto voor het wegslepen van
zijn voertuig verantwoordelijk is, en secundair die verantwoordelijkheid bij de
wegbeheerders ligt.
Door bij alle ongevallen in het gehele land alleen te werken met een beperkte groep bergingsbedrijven werkt de politie dagelijks mee aan een bij wet verboden kartel,
zo is de overtuiging van de bergers. Meest schrijnend is dat de politie niet meer kiest
voor de erkende en dichtstbijzijnde berger, maar ook in tientallen gemeenten de wens
van de burgemeesters (lees: korpsbeheerders) volledig negeert. Slachtofferveiligheid, filebestrijding en lokaal gezag zijn ondergeschikt gemaakt.
Het ligt in de lijn der verwachting dat daarom een groot deel van het schadebedrag
zal worden verhaald op de Stichting Incident Management en de 25 regionale
(juridisch zelfstandige) politiekorpsen (en verantwoordelijke gemeenten).
Binnen enkele weken zal in de Tweede Kamer worden gevraagd waarom
de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en BZK hun medewerking
blijven verlenen aan deze zich uitbreidende juridisch onjuiste situatie.
Vereniging Bergers Belangen
Amersfoort
Branchevereniging voor Bergingsbedrijven
Zoeterwoude
Woordvoerders:
Jos Dijkstra
071 - 541 5560
Maarten Brekelmans
06 - 53 121 121
---- --