STIVA
Alcoholsector toetst vanaf 1 mei commercials vóór uitzending
Den Haag, 2 mei 2005 . De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA)
laat vanaf 1 mei jl. alle radio- en televisiecommercials van haar
leden vóór uitzending toetsen door een onafhankelijke commissie. De
commercials zullen worden getoetst aan de Reclamecode voor
Alcoholhoudende Dranken. Volgens deze code is het onder meer verboden
merkreclame voor alcoholhoudende dranken specifiek te richten op
minderjarigen.
De toetsing geschiedt door een commissie waaraan naast
vertegenwoordigers van de branche ook onafhankelijke deskundigen
deelnemen. Dit zijn Marjet van Zuijlen (Deloitte en voorzitter
Nederlandse Gezinsraad), Prof. Fred van Raaij (Universiteit van
Tilburg) en Willy de Graaf (Brandmanagement).
Herziene Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken
In de herziene code wordt merkreclame voor alcoholhoudende dranken
door middel van SMS, games en ringtones verboden, wanneer deze zich
met name richt op minderjarigen. Bovendien zal bij elke
televisiecommercial een educatieve slogan zoals .Geniet, maar drink
met mate. in beeld worden gebracht. Voorheen was dit vereist bij 40%
van de commercials. Overtreders van de code riskeren een boete van .
45.000. Over de herziene code werd onlangs een akkoord bereikt met
minister Hoogervorst. Daarbij werd onder meer afgesproken dat in de
nabije toekomst bij commercials een .geen alcohol onder 16 jaar.
waarschuwing te zien zal zijn.
Samenwerking
Ingrid van Engelshoven, directeur van STIVA: .Met deze aanscherpingen
van onze zelfregulering, leveren we een effectieve bijdrage aan het
bevorderen van verantwoord alcoholgebruik. Daarnaast pleiten wij voor
een intensieve samenwerking van alle betrokken partijen, overheid,
preventie-instellingen en bedrijfsleven. Het succes van de Bob
campagne laat zien dat zo.n combinatie van voorlichting en handhaving
en goede samenwerking zeer effectief is..
Einde persbericht
---
----