PERSBERICHT - 2005-05-02
ANVR bekendste keurmerk in de reiswereld
Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) is het
bekendste keurmerkt binnen de reiswereld. De brancheorganisatie wordt
niet direct als behartiger van consumentenbelangen gezien, maar meer
als een organisatie die garanties biedt, regelingen kent om geschillen
op te lossen en waarbij de betere reisondernemingen zijn aangesloten.
Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat het ANVR onder Nederlanders
vanaf 18 jaar heeft laten uitvoeren.
Het kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de mening over en de
bekendheid met het ANVR is uitgevoerd via groepsdiscussies en via
internet.
De reiswereld is volop in beweging en heeft dagelijks te maken met
factoren als concurrentie, internationalisering, digitalisering, een
steeds mondiger en kritischer consument en vele spelers in het
reisveld. Het ANVR wil ook in de toekomst aansluiten en inspelen op de
wensen en eisen van de bij de brancheorganisatie aangesloten
(zaken)reisbureaus en touroperators en daarmee van de consument.
Meest genoemd
Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft spontaan aan het ANVR
te kennen. Bij geholpen bekendheid laat 85% weten bekend te zijn met
het ANVR. Het ANVR als organisatie binnen de reiswereld wordt veruit
het meest genoemd als keurmerk.
De brancheorganisatie wordt geassocieerd met begrippen als degelijk,
vriendelijk en wijsheid. Het ANVR straalt een gevoel uit van eerlijk,
betrouwbaar en zorgeloos op vakantie, kortom Het zit wel goed, maar
niet is bij iedereen duidelijk wat het ANVR nu precies doet en wat
haar rol is.
Persoonlijk contact
Uit het onderzoek komt ook dat het persoonlijke contact bij
reisbureaus, bij het boeken van vooral verre reizen, het halen van
reisgidsen en de informatie over de reisbestemming, belangrijk zijn
voor de potentiële vakantieganger. Het oriënteren en boeken via
internet wordt weliswaar als handig ervaren, zeker als het gaat om
kortdurende trips of losse vliegtickets, maar bij het persoonlijk
contact zegt men meer zekerheden en garanties te ervaren.
Het ANVR neemt de uitkomsten van het onderzoek mee bij het bepalen van
zijn verdere (communicatie)strategie voor de toekomst.