PERSBERICHT - 2005-05-02

ANVR bekendste keurmerk in de reiswereld

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) is het bekendste keurmerkt binnen de reiswereld. De brancheorganisatie wordt niet direct als behartiger van consumentenbelangen gezien, maar meer als een organisatie die garanties biedt, regelingen kent om geschillen op te lossen en waarbij de betere reisondernemingen zijn aangesloten. Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat het ANVR onder Nederlanders vanaf 18 jaar heeft laten uitvoeren.

Het kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de mening over en de bekendheid met het ANVR is uitgevoerd via groepsdiscussies en via internet.

De reiswereld is volop in beweging en heeft dagelijks te maken met factoren als concurrentie, internationalisering, digitalisering, een steeds mondiger en kritischer consument en vele spelers in het reisveld. Het ANVR wil ook in de toekomst aansluiten en inspelen op de wensen en eisen van de bij de brancheorganisatie aangesloten (zaken)reisbureaus en touroperators en daarmee van de consument.

Meest genoemd
Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft spontaan aan het ANVR te kennen. Bij geholpen bekendheid laat 85% weten bekend te zijn met het ANVR. Het ANVR als organisatie binnen de reiswereld wordt veruit het meest genoemd als keurmerk.

De brancheorganisatie wordt geassocieerd met begrippen als degelijk, vriendelijk en wijsheid. Het ANVR straalt een gevoel uit van eerlijk, betrouwbaar en zorgeloos op vakantie, kortom Het zit wel goed, maar niet is bij iedereen duidelijk wat het ANVR nu precies doet en wat haar rol is.

Persoonlijk contact
Uit het onderzoek komt ook dat het persoonlijke contact bij reisbureaus, bij het boeken van vooral verre reizen, het halen van reisgidsen en de informatie over de reisbestemming, belangrijk zijn voor de potentiële vakantieganger. Het oriënteren en boeken via internet wordt weliswaar als handig ervaren, zeker als het gaat om kortdurende trips of losse vliegtickets, maar bij het persoonlijk contact zegt men meer zekerheden en garanties te ervaren.

Het ANVR neemt de uitkomsten van het onderzoek mee bij het bepalen van zijn verdere (communicatie)strategie voor de toekomst.