AutoRai

Loeb Loeb hoera!

(2-5-2005)
De Rally Italia Sardinia betekent voor Citroën Xsara WRC-rijder Sébastien Loeb de terugkeer op een voor hem bekende plek: de koppositie. De regerend wereldkampioen zette in de zware Italiaanse rally een topprestatie neer, met uiteindelijk een gapend gat van bijna één minuut op de nummer twee.
Teamgenoot François Duval viel in de eerste leg uit na een crash, maar wist met een uiteindelijke elfde positie toch nog twee constructeurspunten veilig te stellen. Met de overwinningen van Monte Carlo en Nieuw Zeeland erbij opgeteld, heeft de Fransman nu drie van de vijf verreden rally's op zijn naam geschreven. De winst op Sardinië werd door Loeb zorgvuldig opgebouwd. "Op zaterdagochtend ben ik rustig begonnen, maar in de middag heb ik de snelheid flink opgevoerd. Ik wilde de laatste leg namelijk met een riante voorsprong beginnen omdat deze uit zes verschillende proeven bestond, zonder servicebreak. Ik reed hard, maar niet té hard. Sardinië is zo'n evenement waar je uiteindelijk strandt als je teveel je best doet. Je riskeert dan tegen problemen aan te lopen", aldus de winnaar.

"We hebben nu twee rally's achter elkaar gewonnen, twee rally's waarbij wij vorig jaar enigszins afgetroefd werden", vertelt Citroën Sport-teamchef Guy Fréquelin, die ondertussen al naar de toekomst kijkt: "Onze winst in Nieuw Zeeland was een goede aanwijzing dat we de komende gravelrally's wel eens zouden kunnen gaan scoren. De winst hier voorspelt goede resultaten in de komende rally's, omdat de condities behoorlijk op elkaar lijken."

Superieure Xsara WRC
De hele rally bleek de Citroën Xsara WRC absoluut superieur. Tijdens de eerste dag pakte Loeb de winst in vier van de zes proeven, waardoor zijn voorsprong al bijna 32 seconden bedroeg. De tweede leg liet zo'n beetje hetzelfde verhaal zien, waarbij Loeb heerste in drie van de vijf proeven. Met een riante voorsprong van ruim 55 seconden wilde Loeb de derde leg op zekerheid rijden. Wel had hij zijn zinnen gezet op de openingsproef, San Giacomo, en kreeg wat hij wilde. Loeb: "Er was geen wind, dus ik reed constant door de dikke wolken stof van mijn voorgangers. Alleen waar het kon ging ik zo hard mogelijk. De auto heeft dit perfect volgehouden. Hier winnen heeft ons de koppositie opgeleverd en dit belooft nog veel spannende gevechten in de komende races".

Waardevolle constructeurspunten
Teamgenoot François Duval kreeg het op Sardinië flink voor de kiezen. In de eerste leg bleek een pacenote niet helemaal correct, waardoor de auto van de weg raakte en twee keer over de kop sloeg. "Het duurde niet lang voordat we de auto weer rechtop hadden staan om verder te gaan. Toen bleek echter dat het linker achterwiel afgebroken was", vertelt de Belg. De technici van Citroën hebben 's nachts hard doorgewerkt om de auto klaar te maken voor de rest van de strijd en leverden uitmuntend werk af. Met een als nieuwe Xsara WRC startte Duval de tweede dag. Met maar één doel voor ogen: constructeurspunten verzamelen. Met zijn elfde plek in het eindklassement, en twee fabriekspunten, heeft hij dit doel glansrijk bereikt. Mede hierdoor houdt Citroën de tweede plaats vast in het constructeurs klassement.