ProRail
Persbericht
28-04-2005
Voorlopig geen exploitatie van Betuweroute voor ProRail
Minister Peijs heeft haar plan voor het gunnen van de exploitatie van
de Betuweroute voor een kortlopende concessieduur van drie tot vijf
jaar niet door de Kamer weten te slepen. De Kamerleden waren unaniem
in hun oordeel dat ze de markt op moest. Andere bedrijven mogen alsnog
meedingen naar de commerciële taken en eventueel ook het beheer en
onderhoud van de lijn.
De Kamerleden stelden ook nog een belangrijke randvoorwaarde. De
exploitatie van beheer en onderhoud mag volgens de Kamer niet
blokkerend werken op het aanbesteden van de commerciële taken. Het
ligt nu voor de hand dat de minister, conform europese regels een
aanbestedingsdocument gaat maken met daarin een aantal selectie- en
gunningscriteria die mede zijn afgeleid uit de referentiecase waaraan
ook het bod van Havenbedrijf en ProRail was getoetst. Bert Klerk zei
na afloop van het overleg te twijfelen of de door de minister
ingeslagen weg garandeert dat op 1 januari 2007 de eerste
goederentreinen over de Betuweroute zullen rijden. Hij voorziet flinke
risico's dat dat niet lukt. ProRail en Havenbedrijf zijn graag bereid
al het werk dat is gestoken in de Businesscase alsnog toe te lichten
omdat door beide organisaties de markt uitvoerig is geconsulteerd. Dit
leidt naar de mening van Klerk tot het inzicht dat de Betuweroute
binnen 15 jaar kostendekkend is te exploiteren. âIn de businesscaseÂ
dekken we vóór 2010 alle variabele kosten (Havenspoorlijn + A15
tracé) en tussen 2015 en 2020 denken wij volledige kostendekking te
bereiken. Voor het nieuw aangelegde A15-tracé kan de volledige
kostendekkingsgraad overigens al in 2015 worden bereiktâ.
Â