Endemol Entertainment

Hilversum, 2 mei 2005

Endemol verovert de wereld met Participatie TV

Puzzeltijd vorige week succesvol van start in 22e Call TV land Venezuela

Venezuela is het 22e land waar Endemol Call TV succesvol naartoe brengt. Sinds vorige week donderdag wordt Endemol's populairste Call TV format Puzzeltijd op prime-time uitgezonden door de Venezolaanse zender Televen. 's Werelds grootste onafhankelijke contentproducent heeft in korte tijd ook met dit genre de wereld veroverd.

Tien jaar geleden begon Endemol Nederland met Call TV. Vijf jaar later besloot het bedrijf deze formule internationaal uit te rollen. Puzzeltijd is ondertussen in achttien landen wereldwijd verkocht en wordt op dit moment in zeven landen uitgezonden. De interactieve game show heeft in deze landen het marktaandeel van de zender in het betreffende timeslot een flinke boost gegeven. Naast Venezuela, werd het format eerder dit jaar al verkocht aan Rusland (TV Center) en Peru (Andino TV).

Puzzeltijd is echter niet het enige succesvolle Call TV format. Zo doet Endemol Interactive onder andere goede zaken met de spelshows Deuna en Dagstrijd. In Peru wordt Zengi vijf dagen per week uitgezonden en in Bulgarije zendt NOVA TV met veel succes ALO Star Academy uit. Deze zomer wordt de catalogus aangevuld met vijf spetterende Call TV formats.

Job van Wagensveld, Director New Media bij Endemol International en verantwoordelijk voor Participatie TV, zegt: "De internationale uitrol van Call TV gaat beter dan ooit! 2004 was een recordjaar voor ons en gezien de toenemende behoefte aan non-spot income verwachten we dit jaar nog harder te groeien." Over het geheim van Endemol's zeer succesvolle Call TV model zegt hij: "Een voorwaarde voor onze Call TV programma's is dat ze leuk zijn om naar te kijken. Door onze jarenlange ervaring en expertise hebben de juiste balans gevonden tussen exploitatie en kijkcijfers. Hierdoor is het ons gelukt om stabiele inkomsten en een constant marktaandeel voor onze zenders te genereren in zeer competitieve markten."


______________