Uitstekende prestatie van Urmo Aava met Suzuki Ignis
(2-5-2005)
Suzuki-rijder Urmo Aava is tijdens de Rally dâItalia-Sardinia, de
vierde ronde uit het Junior World Rally Championship, op de tweede
plaats geëindigd. Ondanks behoorlijk wat problemen klasseerden Suzuki
Ignis-rijders P-G Andersson en Guy Wilks zich als vijfde en zesde, met
de Jipocar Ignis van Martin Prokop op de zevende plaats.
Een prima resultaat: vier Suzukiâs bij de eerste acht! Het
ongebruikelijke warme weer gedurende de drie dagen en de ruige
condities decimeerden het startveld behoorlijk, met een aantal
uitvallers âvan niveauâ. De temperatuur lag behoorlijk hoger dan was
voorspeld, soms boven de dertig graden, terwijl de scherpe rotsstenen
zorgden voor talloze lekke banden. De acties op de klassementsproeven
waren âfast and furiousâ, waarbij de nieuw ontwikkelde Citroën C2 de
grootste opponent bleek voor Suzuki. Tot aan de laatste proef was
onduidelijk wie uiteindelijk zou winnen dankzij de onvoorspelbare
omstandigheden.
Niet in de problemen komen was de opdracht en de sleutel naar succes
en Urmo Aava reed voorzichtig maar uiterst snel, na een half jaar
afwezigheid op de rallypaden. Het was de eerste keer dat de man uit
Estland de vijfdeurs Ignis bestuurde, maar hij raakte snel gewend aan
zijn nieuwe rallywapen. Hij zette een paar uitstekende tijden op de
klokken en scoorde zijn beste resultaat tot nu toe.
âDeze rally was een groot avontuur voor mij omdat ik niet voluit kon
gaan,â aldus Aava. âOp die manier kon ik gewend raken aan de nieuwe
auto. Daarom heb ik vanaf de start mijn best gedaan om problemen te
voorkomen waardoor ik aan de finish zoân goed resultaat kon
neerzetten. De auto voelt erg goed aan en hij is zeker heel erg sterk:
er lagen een paar behoorlijk grote rotsstenen op de weg. De rally
verliep voor ons dan ook nagenoeg perfect en ik ben heel erg blij dat
ik de snelheid er tot aan het eind in heb kunnen houden.â
Regerend Junior World Champion P-G Andersson raakte tijdens de tweede
dag op proef 8 in de problemen, toen hij naar de kant moest met een
defecte versnellings-bak, waardoor zijn Ignis geen aandrijving meer
had. Hij verloor daardoor zijn vierde plaats. Op de eerste proef had
hij ook al een lekke band opgelopen. Dankzij de nieuwe reglementen
mocht hij de laatste dag weer aan de start verschijnen, waardoor hij
toch nog belangrijke punten in de wacht kon slepen.
P-G: âVorig jaar heb ik deze rally nog gewonnen, maar ik kan mij niet
meer voor de geest halen dat het toen zo ruig was! Deze keer was een
marteltocht van begin tot eind. Op KP 1 kregen we een lekke band en op
de tweede dag ging de bak kapot. Gelukkig konden onze monteurs de auto
weer op tijd herstellen zodat ik de laatste dag weer op pad kon.
Jammer, we hadden meer punten kunnen behalen.â
Zijn teamgenoot Guy Wilks kwam op dezelfde proef 8 tot stilstand nadat
een wiel-draagarm was afgebroken door het constant raken van de
scherpe rotsstenen. Maar ook hij kon de strijd de laatste dag weer
hervatten om drie zuurverdiende punten in de wacht te slepen.
âDe rally ging voor ons slecht van start en het werd alleen maar
erger,â aldus het commentaar van de Engelsman. âOp de eerste proef
moest ik al een lekke band verwisselen waardoor ik vol aan de bak
moest om vervolgens de zesde plaats te pakken. Ik had er daarna
vertrouwen in verder te kunnen stijgen in het klassement, maar toen
ging de ophanging kapot. Gelukkig kon ik de laatste dag herstarten,
maar ik bewaar geen goede herinneringen aan deze rally. Maar dat is nu
eenmaal rallysport, zeker hier op Sardinië.â
Team manager Risto Laine was gezien het verloop van de rally en de
problemen voor zijn autoâs tevreden met het resultaat. âWe kwamen hier
naar toe in de verwachting een fiks gevecht met Citroën te voeren. En
dat is tot op zekere hoogte ook gebeurd, maar aan het einde was het
meer een overlevingstocht. Ik vind het jammer dat de wegen zo slecht
waren, want er zijn behoorlijk wat autoâs flink beschadigd.
Uiteindelijk hebben we toch nog de nodige punten kunnen scoren en daar
zag het er halverwege niet naar uit. We kijken uit naar het volgende
evenement en dan zal de strijd weer opnieuw beginnen.â
Suzuki-rijder Kosti Katajamaki leidde de rally enige tijd, totdat hij
op de tweede dag drieënhalve minuut verloor nadat hij van de weg was
geraakt. Niet alleen verloor hij de koppositie, ook namen toeschouwers
de voorste spatborden van zijn auto mee naar huis. Hij vocht zich
terug naar de vierde plek, maar de uiterst slechte wegen eisten ook
hun tol van zijn auto. Zijn wielophanging raakte verbogen en tot
overmaat van ramp werd er een gat geslagen in zijn oliecarter. Zijn
monteurs probeerden het probleem nog op te lossen, maar Kosti was
uiteindelijk genoodzaakt op te geven.
De door tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm gesteunde Fin
verklaarde: âSoms win je en soms verlies je, en ditmaal verloor ik. Ik
was heel tevreden over onze snelheid, maar je moet wel finishen. We
hebben ons best gedaan maar de wegen waren heel erg slecht.â
De jeugdige Tsjech Martin Prokop, in een Ignis van Jipocar, scoorde
zijn eerste punten dit jaar dankzij een zevende plek. âMijn doel was
om zoveel mogelijk te leren, want ik heb weinig ervaring. Om dan
punten te scoren is fantastisch.â
De volgende ronde in het Junior World Rally Championship is de
Acropolis Rally in juni, maar P-G Andersson en Guy Wilks zullen al in
mei weer in actie komen tijdens de Cyprus Rally. Deze ronde uit het
Wereldkampioenschap Rally staat bekend om het ruige terrein en de vele
rotsstenen; Sardinië is dan ook een goede leerschool geweest.
De strijd om de eerste plaats in het kampioenschap is nu ongemeen
spannend geworden, waarbij de toprijders van Citroën en Suzuki
slechts twee punten uit elkaar liggen!
Einduitslag Junior World Rally Championship Rally Italia:
1 Daniel Sordo (Citroën C2) 4 uur 35 m
13.4 s
2 Urmo Aava (Suzuki Ignis) +3 m 33.9 s
3 Kris Meeke (Citroën C2) +4 m 39.4
s
4 Luca Betti (Renault Clio) +8 m
44.5 s
5 P-G Andersson (Suzuki Ignis) +19 m 20.0 s
6 Guy Wilks (Suzuki Ignis) +22 m 10.1
s
7 Martin Prokop (Suzuki Ignis) +24 m 51.9 s
8 Conrad Rautenbach (Citroën C2) +29 m 03.4 s
9 Pavel Valousek (Suzuki Ignis) +29 m 12.9 s
Tussenstand Junior World Rally Championship na ronde 3 Rally
d'Italia-Sardinia:
1
Kris Meeke
Citroën C2
16 p
2
P-G Andersson
Suzuki Ignis
15 p
=
Guy Wilks
Suzuki Ignis
15 p
=
Daniel Sordo
Citroën C2
15 p
5
Luca Betti
Renault Clio
9 p
6
Kosti Katajamaki
Suzuki Ignis
8 p
=
Urmo Aava
Suzuki Ignis
8 p
8
Alan Scorcioni
Suzuki Ignis
6 p
9
Pavel Valousek
Suzuki Ignis
6 p
11
Martin Prokop
Suzuki Ignis
2 p
AutoRai