AutoRai

Uitstekende prestatie van Urmo Aava met Suzuki Ignis

(2-5-2005)
Suzuki-rijder Urmo Aava is tijdens de Rally dâItalia-Sardinia, de vierde ronde uit het Junior World Rally Championship, op de tweede plaats geëindigd. Ondanks behoorlijk wat problemen klasseerden Suzuki Ignis-rijders P-G Andersson en Guy Wilks zich als vijfde en zesde, met de Jipocar Ignis van Martin Prokop op de zevende plaats. Een prima resultaat: vier Suzukiâs bij de eerste acht! Het ongebruikelijke warme weer gedurende de drie dagen en de ruige condities decimeerden het startveld behoorlijk, met een aantal uitvallers âvan niveauâ. De temperatuur lag behoorlijk hoger dan was voorspeld, soms boven de dertig graden, terwijl de scherpe rotsstenen zorgden voor talloze lekke banden. De acties op de klassementsproeven waren âfast and furiousâ, waarbij de nieuw ontwikkelde Citroën C2 de grootste opponent bleek voor Suzuki. Tot aan de laatste proef was onduidelijk wie uiteindelijk zou winnen dankzij de onvoorspelbare omstandigheden.

Niet in de problemen komen was de opdracht en de sleutel naar succes en Urmo Aava reed voorzichtig maar uiterst snel, na een half jaar afwezigheid op de rallypaden. Het was de eerste keer dat de man uit Estland de vijfdeurs Ignis bestuurde, maar hij raakte snel gewend aan zijn nieuwe rallywapen. Hij zette een paar uitstekende tijden op de klokken en scoorde zijn beste resultaat tot nu toe.

âDeze rally was een groot avontuur voor mij omdat ik niet voluit kon gaan,â aldus Aava. âOp die manier kon ik gewend raken aan de nieuwe auto. Daarom heb ik vanaf de start mijn best gedaan om problemen te voorkomen waardoor ik aan de finish zoân goed resultaat kon neerzetten. De auto voelt erg goed aan en hij is zeker heel erg sterk: er lagen een paar behoorlijk grote rotsstenen op de weg. De rally verliep voor ons dan ook nagenoeg perfect en ik ben heel erg blij dat ik de snelheid er tot aan het eind in heb kunnen houden.â

Regerend Junior World Champion P-G Andersson raakte tijdens de tweede dag op proef 8 in de problemen, toen hij naar de kant moest met een defecte versnellings-bak, waardoor zijn Ignis geen aandrijving meer had. Hij verloor daardoor zijn vierde plaats. Op de eerste proef had hij ook al een lekke band opgelopen. Dankzij de nieuwe reglementen mocht hij de laatste dag weer aan de start verschijnen, waardoor hij toch nog belangrijke punten in de wacht kon slepen.

P-G: âVorig jaar heb ik deze rally nog gewonnen, maar ik kan mij niet meer voor de geest halen dat het toen zo ruig was! Deze keer was een marteltocht van begin tot eind. Op KP 1 kregen we een lekke band en op de tweede dag ging de bak kapot. Gelukkig konden onze monteurs de auto weer op tijd herstellen zodat ik de laatste dag weer op pad kon. Jammer, we hadden meer punten kunnen behalen.â

Zijn teamgenoot Guy Wilks kwam op dezelfde proef 8 tot stilstand nadat een wiel-draagarm was afgebroken door het constant raken van de scherpe rotsstenen. Maar ook hij kon de strijd de laatste dag weer hervatten om drie zuurverdiende punten in de wacht te slepen.

âDe rally ging voor ons slecht van start en het werd alleen maar erger,â aldus het commentaar van de Engelsman. âOp de eerste proef moest ik al een lekke band verwisselen waardoor ik vol aan de bak moest om vervolgens de zesde plaats te pakken. Ik had er daarna vertrouwen in verder te kunnen stijgen in het klassement, maar toen ging de ophanging kapot. Gelukkig kon ik de laatste dag herstarten, maar ik bewaar geen goede herinneringen aan deze rally. Maar dat is nu eenmaal rallysport, zeker hier op Sardinië.â

Team manager Risto Laine was gezien het verloop van de rally en de problemen voor zijn autoâs tevreden met het resultaat. âWe kwamen hier naar toe in de verwachting een fiks gevecht met Citroën te voeren. En dat is tot op zekere hoogte ook gebeurd, maar aan het einde was het meer een overlevingstocht. Ik vind het jammer dat de wegen zo slecht waren, want er zijn behoorlijk wat autoâs flink beschadigd. Uiteindelijk hebben we toch nog de nodige punten kunnen scoren en daar zag het er halverwege niet naar uit. We kijken uit naar het volgende evenement en dan zal de strijd weer opnieuw beginnen.â

Suzuki-rijder Kosti Katajamaki leidde de rally enige tijd, totdat hij op de tweede dag drieënhalve minuut verloor nadat hij van de weg was geraakt. Niet alleen verloor hij de koppositie, ook namen toeschouwers de voorste spatborden van zijn auto mee naar huis. Hij vocht zich terug naar de vierde plek, maar de uiterst slechte wegen eisten ook hun tol van zijn auto. Zijn wielophanging raakte verbogen en tot overmaat van ramp werd er een gat geslagen in zijn oliecarter. Zijn monteurs probeerden het probleem nog op te lossen, maar Kosti was uiteindelijk genoodzaakt op te geven.

De door tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm gesteunde Fin verklaarde: âSoms win je en soms verlies je, en ditmaal verloor ik. Ik was heel tevreden over onze snelheid, maar je moet wel finishen. We hebben ons best gedaan maar de wegen waren heel erg slecht.â

De jeugdige Tsjech Martin Prokop, in een Ignis van Jipocar, scoorde zijn eerste punten dit jaar dankzij een zevende plek. âMijn doel was om zoveel mogelijk te leren, want ik heb weinig ervaring. Om dan punten te scoren is fantastisch.â

De volgende ronde in het Junior World Rally Championship is de Acropolis Rally in juni, maar P-G Andersson en Guy Wilks zullen al in mei weer in actie komen tijdens de Cyprus Rally. Deze ronde uit het Wereldkampioenschap Rally staat bekend om het ruige terrein en de vele rotsstenen; Sardinië is dan ook een goede leerschool geweest.

De strijd om de eerste plaats in het kampioenschap is nu ongemeen spannend geworden, waarbij de toprijders van Citroën en Suzuki slechts twee punten uit elkaar liggen!

Einduitslag Junior World Rally Championship Rally Italia:


1 Daniel Sordo (Citroën C2) 4 uur 35 m 13.4 s

2 Urmo Aava (Suzuki Ignis) +3 m 33.9 s
3 Kris Meeke (Citroën C2) +4 m 39.4 s

4 Luca Betti (Renault Clio) +8 m 44.5 s

5 P-G Andersson (Suzuki Ignis) +19 m 20.0 s
6 Guy Wilks (Suzuki Ignis) +22 m 10.1 s

7 Martin Prokop (Suzuki Ignis) +24 m 51.9 s
8 Conrad Rautenbach (Citroën C2) +29 m 03.4 s
9 Pavel Valousek (Suzuki Ignis) +29 m 12.9 s

Tussenstand Junior World Rally Championship na ronde 3 Rally d'Italia-Sardinia:


1

Kris Meeke

Citroën C2

16 p


2

P-G Andersson

Suzuki Ignis

15 p

=

Guy Wilks

Suzuki Ignis

15 p

=

Daniel Sordo

Citroën C2

15 p

5

Luca Betti

Renault Clio

9 p

6

Kosti Katajamaki

Suzuki Ignis

8 p

=

Urmo Aava

Suzuki Ignis

8 p

8

Alan Scorcioni

Suzuki Ignis

6 p

9

Pavel Valousek

Suzuki Ignis

6 p

11

Martin Prokop

Suzuki Ignis

2 p