Range Rover Sport ook capabel in het terrein
(2-5-2005)
Voor het eerst sinds 1970 lanceert Land Rover een tweede Range Rover
model. De nieuwe Range Rover Sport deelt zijn onderstel met de
Discovery 3, maar daarvan is in de uitstraling niets terug te vinden.
Met de Range Rover Sport kan het merk beter concurreren met als als de
BMW X5, Mercedes ML en Lexus RX300.
De Sport is niet zomaar een kleine variant van zijn grote broer, al
zijn er overduidelijk parallellen in het ontwerp. Kijk maar naar het
zogenaamd zwevende dak, de hoekige vormen, de grille/koplampen en de
plaats van diverse roosters.
Grote wieluitslag
Ten opzichte van de full-size Range Rover zijn de schuiner geplaatste
voor- en achterruit, de lagere daklijn en de dorpelverbreders de
grootste waarneembare verschillen. In het interieur is gebruik gemaakt
van luxueuze materialen, waarbij leer, hout en metaal-afwerkingen
elkaar afwisselen.
De grote wieluitslag, noodzakelijk in het terrein, wordt in snelle
bochten op asfalt opgevangen door het optionele Dynamic Response
systeem (standaard op de supercharged). Via hydraulische weg wordt
ervoor gezorgd dat overhellen van de kolos tot een minimum wordt
gereduceerd. Dat neemt niet weg dat de ruim 2.500 kilogram wegende
Brit het liefst rechtdoor wil. Op snelwegen is de Sport duidelijk in
zijn element. Met het grootste gemak worden snelheden van dik boven
het toegestane maximum bereikt zonder ook maar enigszins het gevoel te
hebben zwaar in overtreding te zijn. De snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging werkt met een kleine vertraging, maar is directer
van aard dan de stuurinrichting van full-size Range Rover.
Supercharger
De van Jaguar afkomstige, machtige V8 motor produceert een mooie,
kenmerkende roffel. Met een vermogen van 300 pk is de 100 km/h na 8.9
seconden al realiteit en wordt de top bij 209 km/h bereikt. Groot is
de snelheidsbeleving bij de V8 supercharger. Het vermogen van 390 pk
maakt de prestaties âminder beschaafdâ; 0-100 km/h in 7,6 seconden en
een top van 225 km/h. En dan zijn de grotere Brembo remmen geen
overbodige luxe. De zestraps automaat kan ook handmatig bediend
worden. De bak schakelt mooi terug voor een bocht, om vervolgens weer
netjes uit te kunnen accelereren. Ook bij afdalen schakelt de bak een
verzet terug in plaats van op, waardoor er prima op de motor afgeremd
kan worden. Het dieselaanbod bestaat uit de 2,7 liter V6 goed voor 190
pk en 440 Nm (0-100 km/h in 12,7 seconden, top 193 km/h).
Twee differentiëlen
Met het standaard aanwezige Terrain Response systeem is terreinrijden
kinderspel. Een grote draaiknop op de middenconsole herbergt vijf
verschillende programmaâs net. Afhankelijk van de ondergrond wordt de
wagenhoogte gevarieerd, blokkeren zo nodig twee differentiëlen en
houdt de elektronica de kolos in het gareel. Elk terrein wordt met het
grootste gemak overwonnen, mede dankzij de tussenbak voor de hoge- en
lage gearing.
De Range Rover Sport V8 motor kost 86.100 en 107.200 euro met
supercharger. De dieselvariant staat vriendelijker geprijsd vanaf
69.300 euro klaar.
AutoRai