Ingezonden persbericht

Tom Coronel WTCC race Magny Cours

ENERVEREND WEEKEND VOOR TOM CORONEL IN SEAT HOLLAND TOLEDO

= Door overwinning belangrijke punten voor het Privateerkampioenschap=

Zelden kende autocoureur Tom Coronel een zo enerverend weekend als dat van het FIA WTCC op Magny Cours. Op dit Franse circuit vonden de derde en vierde ronde van het World Touring Car Championship 2005 plaats. Nadat hij in de training niet verder dan 23ste plaats kwam, revancheerde de rijder van het SEAT Holland Team zich tijdens de warm-up op zondagmorgen. Het ging direct een stuk beter, getuige zijn dertiende tijd. Daarmee direct aangevend dat de snelheid ook weer helemaal in zijn Toledo Cupra zat. Halverwege die sessie schuurde Tom Coronel echter met de carterplaat over een hoge curbstone, als gevolg waarvan de motor een grote hoeveelheid olie op de baan stortte. In het verlengde van die lijn kwam de Nederlander met zijn bolide tot stilstand. Ongedeerd stapte hij uit, maar kort daarna boorde zich een aanstormende raceauto in de achterzijde van de gestrande SEAT. Daarmee kwam er een einde aan de warm-up en begon het harde werken van de SEAT Sport technici. Tom Coronel wist niet wat er gebeurde. Ruim voor de eerste race stond er een vrijwel nieuwe race-Toledo. De Nederlander werd in zijn eerste race 23ste. En na nog wat veranderingen in de afstelling resulteerde race 2 in een 14e plaats gekoppeld aan een zege in de Michelin Privateerklasse. Het klassement waarin Tom Coronel nu de tweede plaats bezet.

Tussen het eerste en het tweede WTCC-raceweekend liet Tom Coronel het nodige aan zijn race-auto veranderen. "Ik heb 'm achter wat hoger laten zetten, om voor wat meer druk op de wielen te krijgen. Daarmee wilde ik ook het onderstuur verder terugdringen. Uiteindelijk leverde dit ook een betere balans in de auto op en daar ging het om. In de vrije trainingen reed ik naar een 12e en een 14e plaats. Toch ging het in de geklokte training een stuk minder: 23ste! Dat kwam door een ontploffing in mijn airbox, waardoor de motor absoluut niet wilde. Ik heb dan ook maar 1 rondje gereden om verdere schade te voorkomen. Tijdens de warm-up waren die problemen gelukkig weer voorbij en kon ik een veel betere tijd realiseren. En de rest van dat verhaal is bekend. Ik stond bij mijn auto te kijken en dacht 'koffertje pakken en naar huis'. Maar die mannen van SEAT Sport kwamen in slagorde aanlopen en het leek wel of ik naar een snel vooruitgespoelende videofilm zat te kijken. In no-time stond daar mijn racewagen weer. Netjes strak en klaar voor de eerste race. Zoiets heb ik echt nog nooit in mijn racecarrière meegemaakt. Absoluut niet normaal hoe snel en netjes die mannen werken. Ik wilde ze voor die inspanning natuurlijk bedanken, maar dat lukte niet in die eerste race. Tijdens de opwarmronde hoorde ik iets van ijzer op ijzer tikken en kon dat niet thuisbrengen. Verder liep de start niet naar wens en had ik veel last van onderstuur. Ik kon gewoon niet tijdig op het gas. Gelukkig hebben ze dat voor de tweede race kunnen veranderen en dat verklaarde waarom ik na de start bij de eerste bocht al gelijk vier man te pakken had en daarna plaats voor plaats kon binnenhengelen. Nadat ik Carl Rosenblad passeerde, realiseerde ik mij ook dat ik aan de leiding van de Privateerklasse reed. Helemaal goed dus! En een mooie waardering voor de mensen van SEAT Sport die werkelijk een wereldjob hebben gedaan."

Na Magny Cours doet het WTCC in het weekend van 15 mei het circuit van Silverstone in Engeland aan. Ook dan wordt Tom Coronel gesteund door: SEAT-Pon Car, BBS, McGregor, en Splitfire Sparkplugs.

Huizen, 1 mel 2005