29-4-2005
Onderwerp
Ontwerp-Kaderbrief 2006 vastgesteld
Marcel van Kanten
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) hebben de
ontwerp-Kaderbrief 2006 vastgesteld. GS stellen voor aan Provinciale
Staten (PS) om voor de financiering van de Extra Investeringsimpuls
van 500 miljoen vanaf april 2006 de provinciale opcenten
motorrijtuigen-belasting te verhogen met 14 opcenten. Hiermee zullen
naar verwachting ook nog eens extra investeringen door derden worden
gegenereerd.
De ontwerp-Kaderbrief is de basis voor de Programmabegroting 2006. De
Kaderbrief gaat onder meer over de initiatieven die GS willen nemen in
het kader van de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland op de
beleidsterreinen mobiliteit, openbaar vervoer en wegen, zorg en
sociaal culturele zorg in brede zin, duurzame energie en het
versterken van de economie in Noord-Holland-Noord.
Extra Investeringsimpuls
In 2004 hebben PS besloten tot een Extra Investeringsimpuls
Noord-Holland van 500 miljoen. PS kozen daarbij tot de volgende
verdeling van middelen: circa 200 miljoen voor een Extra
Investeringsimpuls Openbaar Vervoer-Infrastructuur ; circa 195
miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Weg-Infrastructuur ; circa
10 miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Versterking Economie in
Noord-Holland-Noord, via de cluster duurzame energie; circa 95
miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Zorg-Infrastructuur, waarvan
circa 66 miljoen voor Zorg-Infrastructuur en circa 29 miljoen voor
Sociaal-Culturele Zorg in brede zin.
Voor het Beleidskader Jeugdzorg 2005-2008, waarin het Aanvalsplan
wachtlijsten jeugdzorg is opgenomen, en de nota Zorg verbetert , is,
vooruitlopend op de besluitvorming over de Investeringsimpuls
respectievelijk 10,4 en 13,1 miljoen beschikbaar gesteld die ten
laste wordt gebracht van het bedrag van 95 miljoen.
PS hebben in april de prioriteiten bepaald voor de extra investeringen
in de Openbaar Vervoer-Infrastructuur en de Weg-Infrastructuur. PS
zullen op 9 mei nog de prioriteiten bepalen voor de extra
investeringen in de Zorg-Infrastructuur. Na deze PS-vergadering zullen
GS een groslijst opstellen waarin de besluitvorming over alle
impulsprogrammas binnen de Extra Investeringsimpuls (mede ook in
dialoog met de inwoners van Noord-Holland tot stand gekomen), nogmaals
worden vastgelegd. De extra investeringen voor Duurzame Energie
bedragen 10 miljoen. Hierover moeten PS nog besluiten op 30 mei door
vaststelling van de groslijst. PS zullen op 30 mei alle
Impulsprogrammas definitief vaststellen.
Financiering van de Extra Investeringsimpuls
Van de Extra Investeringsimpuls wordt de eerste 145 miljoen gedekt uit
de vrij beschikbare UNA-middelen. De resterende 355 miljoen worden
gedekt door een verhoging van de provinciale opcenten
motorrijtuigenbelasting.
GS stellen voor een opcentenverhoging met circa 14 opcenten. Momenteel
bedraagt het opcententarief in Noord-Holland 52,7. Dit is het laagste
tarief van alle provincies. Een verhoging met 14 opcenten leidt tot
een nieuw tarief van 66,7. Daarmee blijft de provincie Noord-Holland
nog steeds de laagste, daar alle andere provincies hun opcenten hebben
verhoogd. Uitzondering is provincie Zuid-Holland, waarvan de opcenten
reeds hoger waren dan die van Noord-Holland.
Wanneer het aantal opcenten in één keer met 14 wordt verhoogd,
genereert dit een structurele extra opbrengst van circa 31 miljoen.
Voor de burger (automobilist) betekent dit een structurele
lastenverhoging van jaarlijks circa 15 tot 50 (afhankelijk van de
gewichtsklasse van de auto).
Overzicht opcenten per provincie in 2005:
Groningen 75,0
Utrecht 71,9
Friesland 65,0 Noord-Holland
52,7
Drente 76,3 Zuid-Holland 72,4
Overijssel 73
Zeeland 70,3
Flevoland 62,3 Noord-Brabant
69,2
Gelderland 78,1
Limburg 71,3
Maximum aantal opcenten: 99,0; Gemiddeld aantal opcenten: 69,8
Het moment waarop projecten uit de Extra Investeringsimpuls
daadwerkelijk financiële middelen nodig hebben is niet steeds goed te
voorspellen. Vooral voor complexe projecten op het gebied van Openbaar
Vervoer en Weg-Infrastructuur is dit het geval. Door bij de heffing
niet uit te gaan van het moment van uitvoering van deze projecten
wordt voorkomen dat er zich financieringsproblemen gaan voordoen. GS
streven er naar een zo nauwkeurig mogelijke indicatie geven van de
kredietbehoefte van de door PS geprioriteerde projecten.
Financieel Kader 2006 2009
Uit het Financieel kader 2006-2009 blijkt dat er geen financiële
ruimte is voor structureel nieuw beleid. GS willen echter niet met een
tekort op de begroting werken. Het college stelt daarom voor aan PS om
voor 2006 een stelpost te realiseren bezuinigingen op te nemen van
930.800. GS willen bij de begrotingsvoorbereiding voorstellen doen aan
PS voor de invulling van deze stelpost.
Ten opzichte van de oorspronkelijke opbrengstenraming is een
structureel hogere opbrengst berekend van de opcenten
motorrijtuigenbelasting als gevolg van groei van het wagenpark en een
toename van het aantal voertuigen in een hogere gewichtsklasse. Deze
opbrengst van de opcenten bedraagt tot 2009 jaarlijks 2.3 miljoen.
Provincie Noord-Holland