Platform Nouwen vergroot kansen voor initiatief-Tolwet van GroenLinks
29 april 2005
In het Platform anders betalen voor mobiliteit is een doorbraak bereikt. Dat is zeer verheugend. Eindelijk lijken de milieu en fileproblemen veroorzaakt door het autoverkeer aangepakt te kunnen gaan worden. Alleen al de grote problemen rond luchtkwaliteit dwingen tot een snel en scheper prijsbeleid.
In het Platform anders betalen voor mobiliteit is een doorbraak
bereikt. Dat is zeer verheugend. Eindelijk lijken de milieu en
fileproblemen veroorzaakt door het autoverkeer aangepakt te kunnen gaan worden. Alleen al de grote problemen rond luchtkwaliteit dwingen tot een snel en scheper prijsbeleid. Op korte termijn kiest het Platform voor een regulerende heffing rond
de grote steden. Op langere termijn wordt de invoering van een
landelijk dekkende kilometerheffing bepleit.
Tolheffing rond steden kan - nu er brede maatschappelijke steun voor
blijkt te bestaan - snel ingevoerd worden. GroenLinks heeft een
initiatiefwet gereed en ingediend om een tolheffing rond steden
mogelijk te maken. Het is een kaderwet die invoering van een heffing door gemeenten en provincies mogelijk maakt. De wet geeft de minister van Verkeer en Waterstaat de bevoegdheid de technische systeemeisen vast te stellen. Gedacht kan worden aan een - simpel & betaalbaar -
systeem van tolheffing door nummerplaatherkenning, zoals nu in London succesvol werkt.
De initiatiefwet Duyvendak is door de Kamer al schriftelijk in
behandeling genomen en klaar voor plenaire behandeling. Bij voldoende
steun in het parlement zou nog in deze kabinetsperiode, of anders vlak na de verkiezingen in 2007, en vorm van tolheffing bij de grote steden ingevoerd kunnen worden. GroenLinks roept minister Peijs op de Tolwet-Duyvendak actief te gaan steunen. Dan kan er veel tijd bespaard worden en hoeven we niet te wachten tot 2009, zoals het Platform Nouwen
nu voorstelt.
Wijnand Duyvendak
GroenLinks