Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

14-daagse stickerverkoop van het Rode Kruis brengt nieuw recordbedrag op van 2,9 miljoen euro

Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af met een opbrengst van 2.900.605 euro. De jaarlijkse fondsenwervingsactie liep dit jaar van 28 april tot en met 12 mei. De Rode-Kruisvrijwilligers verkochten 580.121 stickers aan de bevolking.

Deze opbrengst is het beste resultaat dat het Rode Kruis ooit behaalde met de stickerverkoop. Het Rode Kruis beschouwt dit als een blijk van vertrouwen van de bevolking in zijn hulpacties. Het is ook een hart onder de riem voor de bijna 14.000 vrijwilligers die zich elke dag inzetten om mensen in nood te helpen of bij te staan.

De 14-daagse stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron van de 281 plaatselijke Rode-Kruisafdelingen in Vlaanderen. De opbrengst gaat naar de plaatselijke hulpacties, de aankoop van eerstehulpmateriaal en de opleiding en bijscholing van de vrijwilligers.

Dat de inzet van de Rode-Kruisvrijwilligers nodig is en blijft, blijkt uit enkele cijfers. In 2004 organiseerden de vrijwilligers 12.840 preventieve acties op evenementen en sportwedstrijden, ze rukten 77 keer uit om hulp te bieden bij rampen, verleenden in 42 noodsituaties psychosociale bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden 10.000 volwassenen en 8.000 jongeren eerste hulp, besteedden 240.065 uren aan sociale hulpverlening, deelden 322.770 boeken uit in ziekenhuizen en tehuizen enz.

Het Rode Kruis is een onafhankelijke privé-organisatie die kan rekenen op de steun van de bevolking, de overheid en bedrijven. De steun van de bevolking blijft onontbeerlijk voor de werking van het Rode Kruis. Zo kan het Rode Kruis ook zijn onafhankelijkheid bewaren en altijd en overal werken volgens zijn principes van neutraliteit en onpartijdigheid.
Mechelen, 13 mei 2005