Persbericht
14-daagse stickerverkoop van het Rode Kruis brengt nieuw recordbedrag
op van 2,9 miljoen euro
Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af
met een opbrengst van 2.900.605 euro. De jaarlijkse
fondsenwervingsactie liep dit jaar van 28 april tot en met 12 mei. De
Rode-Kruisvrijwilligers verkochten 580.121 stickers aan de bevolking.
Deze opbrengst is het beste resultaat dat het Rode Kruis ooit behaalde
met de stickerverkoop. Het Rode Kruis beschouwt dit als een blijk van
vertrouwen van de bevolking in zijn hulpacties. Het is ook een hart
onder de riem voor de bijna 14.000 vrijwilligers die zich elke dag
inzetten om mensen in nood te helpen of bij te staan.
De 14-daagse stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron van de
281 plaatselijke Rode-Kruisafdelingen in Vlaanderen. De opbrengst gaat
naar de plaatselijke hulpacties, de aankoop van eerstehulpmateriaal en
de opleiding en bijscholing van de vrijwilligers.
Dat de inzet van de Rode-Kruisvrijwilligers nodig is en blijft, blijkt
uit enkele cijfers. In 2004 organiseerden de vrijwilligers 12.840
preventieve acties op evenementen en sportwedstrijden, ze rukten 77
keer uit om hulp te bieden bij rampen, verleenden in 42 noodsituaties
psychosociale bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden
10.000 volwassenen en 8.000 jongeren eerste hulp, besteedden 240.065
uren aan sociale hulpverlening, deelden 322.770 boeken uit in
ziekenhuizen en tehuizen enz.
Het Rode Kruis is een onafhankelijke privé-organisatie die kan rekenen
op de steun van de bevolking, de overheid en bedrijven. De steun van
de bevolking blijft onontbeerlijk voor de werking van het Rode Kruis.
Zo kan het Rode Kruis ook zijn onafhankelijkheid bewaren en altijd en
overal werken volgens zijn principes van neutraliteit en
onpartijdigheid.
Mechelen, 13 mei 2005
Rode Kruis Vlaanderen