Campagne: De kunst van het ouder worden
07-04-2005
In Den Haag is deze week de campagne De kunst van het ouder worden
begonnen. De campagne, die in eerste instantie is gericht op ouderen
rond de zeventig jaar, wil mensen handvatten geven om positief om te
gaan met het vorderen van de leeftijd. Slaagt de campagne in Den Haag,
dan komt er mogelijk een landelijk vervolg.
Ongeveer vijftien procent van de ouderen in Nederland kampt met
depressieve gevoelens en klachten als somberheid, slecht slapen en
lusteloosheid. 37 procent van de ouderen is eenzaam. De kunst van het
ouder worden geeft voorlichting hoe depressies en eenzaamheid zijn te
voorkomen. Het laat oudere mensen zien wat zij zelf kunnen doen. De
campagne leert hen om te gaan met moeilijke en verdrietige
gebeurtenissen, zoals het verlies van naasten.
Hagenaars van 65 jaar en ouder krijgen de krant 'De kunst van het
ouder worden' in de brievenbus. Daarin staan onder meer tips en
activiteiten, georganiseerd door het ouderenwerk en de bibliotheken.
Er komen voorlichtingsbijeenkomsten, boekentafels, een
cabaretvoorstelling en schildercursussen. Mensen kunnen via een
schilderij, foto, gedicht of beeldhouwwerk de kunst van het ouder
worden uitbeelden. Hun creatieve uitingen zijn in september te zien in
het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Het project loopt tot en met
22 oktober.
ANBO