ANBO

Campagne: De kunst van het ouder worden

07-04-2005

In Den Haag is deze week de campagne De kunst van het ouder worden begonnen. De campagne, die in eerste instantie is gericht op ouderen rond de zeventig jaar, wil mensen handvatten geven om positief om te gaan met het vorderen van de leeftijd. Slaagt de campagne in Den Haag, dan komt er mogelijk een landelijk vervolg.
Ongeveer vijftien procent van de ouderen in Nederland kampt met depressieve gevoelens en klachten als somberheid, slecht slapen en lusteloosheid. 37 procent van de ouderen is eenzaam. De kunst van het ouder worden geeft voorlichting hoe depressies en eenzaamheid zijn te voorkomen. Het laat oudere mensen zien wat zij zelf kunnen doen. De campagne leert hen om te gaan met moeilijke en verdrietige gebeurtenissen, zoals het verlies van naasten.
Hagenaars van 65 jaar en ouder krijgen de krant 'De kunst van het ouder worden' in de brievenbus. Daarin staan onder meer tips en activiteiten, georganiseerd door het ouderenwerk en de bibliotheken. Er komen voorlichtingsbijeenkomsten, boekentafels, een cabaretvoorstelling en schildercursussen. Mensen kunnen via een schilderij, foto, gedicht of beeldhouwwerk de kunst van het ouder worden uitbeelden. Hun creatieve uitingen zijn in september te zien in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Het project loopt tot en met 22 oktober.