Gemeente Bergen op Zoom
Brandbrief van Brabantse BuitenSteden over ontwikkelingen NS dienstregeling
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal nog dit jaar met NS in de
slag gaan om tot voorstellen voor een nieuwe dienstregeling te komen
voor de HSL-verbinding tussen Amsterdam-Brussel-Parijs. Hierbij wordt
eveneens de shuttleverbinding betrokken tussen Den Haag-Breda-Brussel.
De ingebruikname wordt weliswaar pas in 2007 verwacht, doch de plannen
moeten dit jaar definitief worden afgekaart.
De uiteindelijke aanbesteding voor de ingebruikname van de
HSL-verbindingen zal naar aller waarschijnlijkheid ingrijpende
gevolgen hebben voor de overige nationale treinverbindingen in het
algemeen en binnen onze eigen (eu)regionale verbindingen in het
bijzonder.
Brandbrief
Het is momenteel nog onduidelijk welke maatregelen er exact getroffen
zullen worden, maar dat dit zal leiden tot verdere verschraling van
het treinverkeer binnen onze regio staat nagenoeg wel vast. Deze
ontwikkelingen baren ons grote zorgen. Daarom hebben de Brabantse
BuitenSteden (BBS) de handen ineen geslagen om hiertegen acties te
ondernemen. Beide gemeentebesturen hebben een brandbrief aan de
gedeputeerde van verkeer en vervoer, de heer Janse de Jonge van de
provincie Brabant geschreven. De gedeputeerde voert als primair
gesprekspartner van Rijk en NS, de onderhandelingen ter voorbereiding
van een uiteindelijke NS-dienstregeling voor het treinverkeer.
De op til zijnde kwaliteitsverschraling van het huidige netwerk en
daaruit voortvloeiende gevolgen voor de automobiliteit kan leiden tot
desastreuze problemen in bereikbaarheid binnen onze regio en
daarbuiten. Het wegvallen cq. schrappen van bepaalde treinverbindingen
is daarom ook niet bespreekbaar. Dit geldt zeker voor de huidige
grensoverschrijdende verbinding Roosendaal-Antwerpen (Lijn 12).
Provincie gesprekspartner
Wij delen de zorg van onze treinreizigers uit de (eu)regio volledig en
willen ons nadrukkelijk inzetten voor het behoud van kwalitatief
hoogwaardige verbindingen met Zeeland, Brabant, België èn zeker ook de
Randstad. Het huidige reizigerspotentieel dat dagelijks gebruik maakt
van deze verbindingen is van wezenlijke invloed op het huidige
verplaatsingsgedrag van het forensenverkeer.
Naar aanleiding van deze kwestie hebben wij reeds contact gezocht met
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS de Provincie en
regiogemeenten. NS heeft ons nog eens expliciet laten weten dat niet
de gemeenten, maar de Provincie voor hen de gesprekspartner is. De
conceptplannen (verschillende scenario's) zullen nog voor de
zomervakantie besproken worden, waarna besluitvorming aan het eind van
dit jaar zal gaan plaatsvinden.
Naast het overleg met de Provincie Brabant en Zeeland zal er ook
verder met de (eu)regiogemeenten worden overlegd om nadere stappen
richting Rijk en NS te kunnen zetten. Ook de Provincie Zeeland heeft
een eerste schot voor de boeg afgevuurd aan het adres van de minister
om kwalitatief hoogwaardige treinverbindingen te behouden met Brabant,
België en de Randstad.
Concrete wensen
Wetende dat de gedeputeerde volop bezig is zijn invloed aan te wenden
om de belangen van goede treinverbindingen in en vanuit de provincie
te behartigen, vragen de Brabantse BuitenSteden met klem aandacht voor
de gevolgen binnen de West-Brabantse regio.
Wij hebben getracht onze zorgen te vertalen in concrete wensen, ervan
uitgaande dat de dienstregeling 2007 fors op de schop gaat. Onze
wensen zijn de volgende:
* Behoud van de IC-status voor zowel Bergen op Zoom als Roosendaal;
* Behoud van een hoogwaardige en snelle verbinding vanuit Bergen op
Zoom en Roosendaal (IC-status) naar de Randstad, inclusief
Schiphol en Amsterdam;
* Behoud van een (sneltrein)verbinding vanuit Roosendaal naar
Antwerpen CS (Lijn 12) en Zeeland als IC-verbinding;
* Herstellen van een rechtstreekse verbinding vanuit Bergen op
Zoom-Roosendaal naar Breda en andere Brabantse steden. Momenteel
zijn deze verbindingen slechts mogelijk met overstaptijden van
meer dan 10 minuten.
Naast de acties die de Brabantse BuitenSteden ondernemen worden
burgers uitgenodigd om reacties op de ontwikkelingen ook aan het adres
van de provincie Brabant te laten doorklinken.