Gemeente Bergen op Zoom


Brandbrief van Brabantse BuitenSteden over ontwikkelingen NS dienstregeling

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal nog dit jaar met NS in de slag gaan om tot voorstellen voor een nieuwe dienstregeling te komen voor de HSL-verbinding tussen Amsterdam-Brussel-Parijs. Hierbij wordt eveneens de shuttleverbinding betrokken tussen Den Haag-Breda-Brussel. De ingebruikname wordt weliswaar pas in 2007 verwacht, doch de plannen moeten dit jaar definitief worden afgekaart.
De uiteindelijke aanbesteding voor de ingebruikname van de HSL-verbindingen zal naar aller waarschijnlijkheid ingrijpende gevolgen hebben voor de overige nationale treinverbindingen in het algemeen en binnen onze eigen (eu)regionale verbindingen in het bijzonder.

Brandbrief
Het is momenteel nog onduidelijk welke maatregelen er exact getroffen zullen worden, maar dat dit zal leiden tot verdere verschraling van het treinverkeer binnen onze regio staat nagenoeg wel vast. Deze ontwikkelingen baren ons grote zorgen. Daarom hebben de Brabantse BuitenSteden (BBS) de handen ineen geslagen om hiertegen acties te ondernemen. Beide gemeentebesturen hebben een brandbrief aan de gedeputeerde van verkeer en vervoer, de heer Janse de Jonge van de provincie Brabant geschreven. De gedeputeerde voert als primair gesprekspartner van Rijk en NS, de onderhandelingen ter voorbereiding van een uiteindelijke NS-dienstregeling voor het treinverkeer. De op til zijnde kwaliteitsverschraling van het huidige netwerk en daaruit voortvloeiende gevolgen voor de automobiliteit kan leiden tot desastreuze problemen in bereikbaarheid binnen onze regio en daarbuiten. Het wegvallen cq. schrappen van bepaalde treinverbindingen is daarom ook niet bespreekbaar. Dit geldt zeker voor de huidige grensoverschrijdende verbinding Roosendaal-Antwerpen (Lijn 12).

Provincie gesprekspartner
Wij delen de zorg van onze treinreizigers uit de (eu)regio volledig en willen ons nadrukkelijk inzetten voor het behoud van kwalitatief hoogwaardige verbindingen met Zeeland, Brabant, België èn zeker ook de Randstad. Het huidige reizigerspotentieel dat dagelijks gebruik maakt van deze verbindingen is van wezenlijke invloed op het huidige verplaatsingsgedrag van het forensenverkeer.
Naar aanleiding van deze kwestie hebben wij reeds contact gezocht met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS de Provincie en regiogemeenten. NS heeft ons nog eens expliciet laten weten dat niet de gemeenten, maar de Provincie voor hen de gesprekspartner is. De conceptplannen (verschillende scenario's) zullen nog voor de zomervakantie besproken worden, waarna besluitvorming aan het eind van dit jaar zal gaan plaatsvinden.

Naast het overleg met de Provincie Brabant en Zeeland zal er ook verder met de (eu)regiogemeenten worden overlegd om nadere stappen richting Rijk en NS te kunnen zetten. Ook de Provincie Zeeland heeft een eerste schot voor de boeg afgevuurd aan het adres van de minister om kwalitatief hoogwaardige treinverbindingen te behouden met Brabant, België en de Randstad.

Concrete wensen
Wetende dat de gedeputeerde volop bezig is zijn invloed aan te wenden om de belangen van goede treinverbindingen in en vanuit de provincie te behartigen, vragen de Brabantse BuitenSteden met klem aandacht voor de gevolgen binnen de West-Brabantse regio.
Wij hebben getracht onze zorgen te vertalen in concrete wensen, ervan uitgaande dat de dienstregeling 2007 fors op de schop gaat. Onze wensen zijn de volgende:

* Behoud van de IC-status voor zowel Bergen op Zoom als Roosendaal;
* Behoud van een hoogwaardige en snelle verbinding vanuit Bergen op Zoom en Roosendaal (IC-status) naar de Randstad, inclusief Schiphol en Amsterdam;

* Behoud van een (sneltrein)verbinding vanuit Roosendaal naar Antwerpen CS (Lijn 12) en Zeeland als IC-verbinding;
* Herstellen van een rechtstreekse verbinding vanuit Bergen op Zoom-Roosendaal naar Breda en andere Brabantse steden. Momenteel zijn deze verbindingen slechts mogelijk met overstaptijden van meer dan 10 minuten.

Naast de acties die de Brabantse BuitenSteden ondernemen worden burgers uitgenodigd om reacties op de ontwikkelingen ook aan het adres van de provincie Brabant te laten doorklinken.