Dienstenbond CNV

Voortgang CAO ANWB en RIO
28-04-2005

Er zijn een aantal overlegrondes geweest over de CAO en "Roosters In Overleg". Snel gaat het niet: er moet nog veel uitgezocht worden over de pensioenen en wat RIO aangaat begint de ANWB weer van voren af aan: nu wordt de CNV Dienstenbond er echter intensief bij betrokken

Drie CAO rondes gingen grotendeels over pensioen. Vanaf 1-1-2006 verandert de wet en kan er veel minder. Voor mensen die op 1-1-2005 ouder waren dan 55 jaar verandert er niets. Voor de mensen die geboren zijn in 1950 willen wij ook dat er niets veranderd, maar daar hangt een prijskaartje aan en de vraag is wie dat moet gaan betalen. Toch verwachten wij daar wel uit te kunnen komen.

Voor alle anderen (B-regeling) moet alles op zijn kop gezet worden. Het komt er eigenlijk op neer dat je een veel groter ouderdomspensioen gaat sparen om die pot vervolgens voor een gedeelte aan te wenden om een aantal jaar eerder dan met 65 jaar te kunnen stoppen. Uit de berekeningen van de pensioendeskundige blijkt echter dat er of later moet worden uitgetreden of wel met 61 jaar, maar tegen een lagere uitkering. Wat ons betreft wordt het gat opgevuld met een levensloopregeling. De werkgever is hier echter niet voor. Daarnaast moet nog worden uitgerekend hoe ver je met levensloop kunt komen. Binnenkort gaan wij met onze kaderleden nog eens goed naar de pensioenstudies kijken.

Overige CAO onderwerpen
:
De werkgever wil een prikkel hebben in het tweede ziektejaar, om mensen te stimuleren weer aan het werk te gaan. CNV Dienstenbond wil echter een aanvulling tot 100% als mensen voldoende hun best doen. De discussie is nog niet afgerond.

De CNV Dienstenbond heeft de werkgever er van overtuigd een breed onderzoek te doen naar leeftijdsfasebewust personeelsbeleid. Hierin zal gekeken worden naar ouderendagen, levensloop, soepele overgang naar lichter werk binnen de ANWB bij ouder worden, flexibel pensioen, roosteraanpassingen voor ouderen, enz.

Volgende keer zullen wij voorstellen doen om het SBR te moderniseren. De financiële paragraaf moet verbeterd worden. De OR zal met name kijken naar de procedurele kant van het SBR. CNV Dienstenbond heeft met de OR commissie werkafspraken gemaakt.

Er heeft een uitgebreide discussie plaatsgevonden over dat einde werktijd pas in moet gaan bij het bereiken van het stallingadres van de wegenwacht. Wegenwachten worden aan het einde van hun dienst steeds verder weg gedirigeerd, waardoor de steeds langere terugreis in de dienstauto voor eigen rekening is. De werkgever beraadt zich.

Omdat komend jaar uitgebreid met de werkgever over RIO zal worden gesproken, hebben wij de werkgever verzocht haar voorstellen over overwerk in tijd of geld, en de percentages die daar voor staan, weer in te trekken.

Roosters in Overleg: het kwartje is gevallen!
Op 29 maart jl. hebben wij (dit staat los van het CAO-overleg) overleg gehad met de directie van HV over het RIO project. De werkgever heeft ons begin dit jaar een voorstel toegezonden dat wij met de kaderleden hebben besproken. De kaderleden vonden het veel te technisch en verwezen het stuk naar de prullenbak.

Bij de werkgever is het kwartje gevallen: als hij een nieuwe manier van inroostering van de wegenwacht wil, dan zal hij medewerkers en hun vakorganisaties vanaf het begin moeten betrekken bij de ontwikkeling van een nieuw systeem.

Het plan is nu als volgt:


- Alles wat tot nu toe is uitgedacht gaat van tafel: we beginnen bij nul;


- Werkgever en Vakorganisaties (met kaderleden) hebben een gezamenlijke werkgroep opgericht die zonder voorwaarden vooraf en open het proces ingaat om tot een nieuwe vorm van inroosteren te komen;


- Uitgangspunt is dat de werkgever meer flexibiliteit wil en de werknemer maximale zeggenschap over zijn rooster (en over zijn OT);


- Hoe, waar, wat en wanneer (want er zal eerst een pilot komen) weten we nog niet.

Van 24 tot 27 mei 2005 zal de werkgroep drie dagen aan de slag gaan, als er witte rook uit de schoorsteen komt, gaan wij u uitgebreid informeren;


- De werkgroep bestaat uit 5 vakbondsmensen (3 kaderleden uit de Wegenwacht organisatie en twee bestuurders, waaronder uw bestuurder Bernard Jan de Groot en CNV lid en wegenwacht Folkert Kuipers) en 5 mensen van werkgeverszijde.

Wij zitten nergens aan vast en uiteindelijk zal na een plilot- u als lid het laatste woord hebben wanneer e.e.a. in CAO verband besproken gaat worden. Waarom werken de CNV Dienstenbond en de kaderleden mee aan dit project? Het is natuurlijk makkelijk om alles bij het oude te willen houden. De tijden veranderen echter en zo kan het zijn dat in de toekomst relatief minder in de avond en nacht wordt gewerkt. Dat heeft dan gevolgen voor uw inkomen. Je moet dus kijken hoe straks in de toekomst het werk (en de koek) verdeeld gaat worden. Daar wil de CNV Dienstenbond bij zijn. De ANWB heeft van flexibiliteit een keihard punt gemaakt: als wij niet meewerken krijg je vroeg of laat een eindbod van de werkgever waar je niets van onze eigen eisen in terug ziet. Een eindbod waar je dan uiteindelijk toch ja of nee tegen moet zeggen, en het is de vraag of je het zover moet laten komen. Wij vinden van niet: CNV Dienstenbond wil door middel van constructief overleg ideeën terug zien in een goed doortimmerd voorstel.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met uw bestuurder Bernard Jan de Groot: b.degroot@cnvdibo.nl