Voortgang CAO ANWB en RIO
28-04-2005
Er zijn een aantal overlegrondes geweest over de CAO en "Roosters In
Overleg". Snel gaat het niet: er moet nog veel uitgezocht worden over
de pensioenen en wat RIO aangaat begint de ANWB weer van voren af aan:
nu wordt de CNV Dienstenbond er echter intensief bij betrokken
Drie CAO rondes gingen grotendeels over pensioen. Vanaf 1-1-2006
verandert de wet en kan er veel minder. Voor mensen die op 1-1-2005
ouder waren dan 55 jaar verandert er niets. Voor de mensen die geboren
zijn in 1950 willen wij ook dat er niets veranderd, maar daar hangt
een prijskaartje aan en de vraag is wie dat moet gaan betalen. Toch
verwachten wij daar wel uit te kunnen komen.
Voor alle anderen (B-regeling) moet alles op zijn kop gezet worden.
Het komt er eigenlijk op neer dat je een veel groter ouderdomspensioen
gaat sparen om die pot vervolgens voor een gedeelte aan te wenden om
een aantal jaar eerder dan met 65 jaar te kunnen stoppen. Uit de
berekeningen van de pensioendeskundige blijkt echter dat er of later
moet worden uitgetreden of wel met 61 jaar, maar tegen een lagere
uitkering. Wat ons betreft wordt het gat opgevuld met een
levensloopregeling. De werkgever is hier echter niet voor. Daarnaast
moet nog worden uitgerekend hoe ver je met levensloop kunt komen.
Binnenkort gaan wij met onze kaderleden nog eens goed naar de
pensioenstudies kijken.
Overige CAO onderwerpen
:
De werkgever wil een prikkel hebben in het tweede ziektejaar, om
mensen te stimuleren weer aan het werk te gaan. CNV Dienstenbond wil
echter een aanvulling tot 100% als mensen voldoende hun best doen. De
discussie is nog niet afgerond.
De CNV Dienstenbond heeft de werkgever er van overtuigd een breed
onderzoek te doen naar leeftijdsfasebewust personeelsbeleid. Hierin
zal gekeken worden naar ouderendagen, levensloop, soepele overgang
naar lichter werk binnen de ANWB bij ouder worden, flexibel pensioen,
roosteraanpassingen voor ouderen, enz.
Volgende keer zullen wij voorstellen doen om het SBR te moderniseren.
De financiële paragraaf moet verbeterd worden. De OR zal met name
kijken naar de procedurele kant van het SBR. CNV Dienstenbond heeft
met de OR commissie werkafspraken gemaakt.
Er heeft een uitgebreide discussie plaatsgevonden over dat einde
werktijd pas in moet gaan bij het bereiken van het stallingadres van
de wegenwacht. Wegenwachten worden aan het einde van hun dienst steeds
verder weg gedirigeerd, waardoor de steeds langere terugreis in de
dienstauto voor eigen rekening is. De werkgever beraadt zich.
Omdat komend jaar uitgebreid met de werkgever over RIO zal worden
gesproken, hebben wij de werkgever verzocht haar voorstellen over
overwerk in tijd of geld, en de percentages die daar voor staan, weer
in te trekken.
Roosters in Overleg: het kwartje is gevallen!
Op 29 maart jl. hebben wij (dit staat los van het CAO-overleg) overleg
gehad met de directie van HV over het RIO project. De werkgever heeft
ons begin dit jaar een voorstel toegezonden dat wij met de kaderleden
hebben besproken. De kaderleden vonden het veel te technisch en
verwezen het stuk naar de prullenbak.
Bij de werkgever is het kwartje gevallen: als hij een nieuwe manier
van inroostering van de wegenwacht wil, dan zal hij medewerkers en hun
vakorganisaties vanaf het begin moeten betrekken bij de ontwikkeling
van een nieuw systeem.
Het plan is nu als volgt:
- Alles wat tot nu toe is uitgedacht gaat van tafel: we beginnen bij
nul;
- Werkgever en Vakorganisaties (met kaderleden) hebben een
gezamenlijke werkgroep opgericht die zonder voorwaarden vooraf en open
het proces ingaat om tot een nieuwe vorm van inroosteren te komen;
- Uitgangspunt is dat de werkgever meer flexibiliteit wil en de
werknemer maximale zeggenschap over zijn rooster (en over zijn OT);
- Hoe, waar, wat en wanneer (want er zal eerst een pilot komen) weten
we nog niet.
Van 24 tot 27 mei 2005 zal de werkgroep drie dagen aan de slag gaan,
als er witte rook uit de schoorsteen komt, gaan wij u uitgebreid
informeren;
- De werkgroep bestaat uit 5 vakbondsmensen (3 kaderleden uit de
Wegenwacht organisatie en twee bestuurders, waaronder uw bestuurder
Bernard Jan de Groot en CNV lid en wegenwacht Folkert Kuipers) en 5
mensen van werkgeverszijde.
Wij zitten nergens aan vast en uiteindelijk zal na een plilot- u als
lid het laatste woord hebben wanneer e.e.a. in CAO verband besproken
gaat worden. Waarom werken de CNV Dienstenbond en de kaderleden mee
aan dit project? Het is natuurlijk makkelijk om alles bij het oude te
willen houden. De tijden veranderen echter en zo kan het zijn dat in
de toekomst relatief minder in de avond en nacht wordt gewerkt. Dat
heeft dan gevolgen voor uw inkomen. Je moet dus kijken hoe straks in
de toekomst het werk (en de koek) verdeeld gaat worden. Daar wil de
CNV Dienstenbond bij zijn. De ANWB heeft van flexibiliteit een keihard
punt gemaakt: als wij niet meewerken krijg je vroeg of laat een
eindbod van de werkgever waar je niets van onze eigen eisen in terug
ziet. Een eindbod waar je dan uiteindelijk toch ja of nee tegen moet
zeggen, en het is de vraag of je het zover moet laten komen. Wij
vinden van niet: CNV Dienstenbond wil door middel van constructief
overleg ideeën terug zien in een goed doortimmerd voorstel.
Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met uw bestuurder
Bernard Jan de Groot: b.degroot@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV