Islamitische en Joodse jongeren geven lessen over WO-II
28 april 2005
---
Arthur Zielhorst
Joodse en islamitische studenten geven les over de Tweede Wereldoorlog
en het Midden-Oostenconflict. Op dinsdag 26 april vond op twee
Amsterdamse scholen de kick-off van het project Tweede Wereldoorlog in
Perspectief plaats met een les door bekende Nederlanders.
Frits Barend en Najib Amhali De komende weken volgen zevenenvijftig
VMBO- en MBO-klassen uit alle delen van Amsterdam de lessenserie.
Het project wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam en heeft
vorig jaar al op kleinere schaal plaatsgevonden. Aanleiding was het
incident tijdens de dodenherdenking in stadsdeel De Baarsjes, waarbij
kinderen de herdenking verstoorden en voetbalden met
herdenkingskransen.
Het bleek dat docenten op VMBO-scholen met veel islamitische
leerlingen er tegenop zien om gevoelige onderwerpen als de Tweede
Wereldoorlog en het Midden-Oostenconflict in de geschiedenislessen te
behandelen, vanwege de heftige reacties die deze onderwerpen bij de
leerlingen oproepen. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat jongeren
zich sterk identificeren met bijvoorbeeld het Midden-Oostenconflict,
terwijl ze niet of nauwelijks op de hoogte zijn van de historische
achtergrond van de gebeurtenissen.
Wij Amsterdammers
De lessenserie maakt deel uit van het project Wij Amsterdammers dat
onder andere tot doel heeft Amsterdammers dichter bij elkaar te
brengen en radicalisering tegen te gaan.
De voor dit onderdeel van Wij Amsterdammers verantwoordelijke
wethouders Frits Huffnagel en Hester Maij en onderwijs wethouder Ahmed
Aboutaleb vinden het een belangrijk initiatief. Wethouder Aboutaleb:
"begrijpen wat er vroeger is gebeurd en inzicht in de wereld nu,
draagt bij tot een beter wederzijds begrip van leerlingen met
verschillende achtergronden. Beter wederzijds begrip draagt bij tot
wederzijds respect. Dit effect wordt nog eens versterkt door het feit
dat de lessen door in duo's van studenten met een joodse en een
islamitische achtergrond worden gegeven."
Lesstof koppelen aan herkenbare begrippen
In de lesstof worden de historische gebeurtenissen gekoppeld aan voor
de leerlingen herkenbare begrippen, zoals respect of meeloopgedrag.
Daardoor leren zij inzien wat de consequenties van discriminatie en
antisemitisme AT5 interviewt jongeren kunnen zijn.
Aan het eind van de lessenserie ontvangen alle leerlingen een
certificaat dat getuigt van hun deelname. Nieuw ten opzichte van vorig
jaar is dat de lessen gegeven worden door duo's van studenten met een
joodse en een islamitische achtergrond. De studenten worden door
middel van een training voorbereid op het lesgeven en vertrouwd
gemaakt met de lesstof.
Daniël de Ridder en DJ Murad van FunX
De kick-off van het project op 26 april is verzorgd door duo's van
bekende Amsterdammers met een joodse en islamitische achtergrond. Een
klas van het Montessori College Oost kreeg bezoek van Ajax-voetballer
Daniël de Ridder en DJ Murad van FunX. Op het Meridiaan College in
Amsterdam West gaven Hester Maij, Frits Barend en Najib Amhali het
startschot voor het project.
Gemeente Amsterdam