Gemeente Amsterdam

Islamitische en Joodse jongeren geven lessen over WO-II

28 april 2005
---
Arthur Zielhorst

Joodse en islamitische studenten geven les over de Tweede Wereldoorlog en het Midden-Oostenconflict. Op dinsdag 26 april vond op twee Amsterdamse scholen de kick-off van het project Tweede Wereldoorlog in Perspectief plaats met een les door bekende Nederlanders.

Frits Barend en Najib Amhali De komende weken volgen zevenenvijftig VMBO- en MBO-klassen uit alle delen van Amsterdam de lessenserie.

Het project wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam en heeft vorig jaar al op kleinere schaal plaatsgevonden. Aanleiding was het incident tijdens de dodenherdenking in stadsdeel De Baarsjes, waarbij kinderen de herdenking verstoorden en voetbalden met herdenkingskransen.

Het bleek dat docenten op VMBO-scholen met veel islamitische leerlingen er tegenop zien om gevoelige onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog en het Midden-Oostenconflict in de geschiedenislessen te behandelen, vanwege de heftige reacties die deze onderwerpen bij de leerlingen oproepen. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat jongeren zich sterk identificeren met bijvoorbeeld het Midden-Oostenconflict, terwijl ze niet of nauwelijks op de hoogte zijn van de historische achtergrond van de gebeurtenissen.

Wij Amsterdammers

De lessenserie maakt deel uit van het project Wij Amsterdammers dat onder andere tot doel heeft Amsterdammers dichter bij elkaar te brengen en radicalisering tegen te gaan.

De voor dit onderdeel van Wij Amsterdammers verantwoordelijke wethouders Frits Huffnagel en Hester Maij en onderwijs wethouder Ahmed Aboutaleb vinden het een belangrijk initiatief. Wethouder Aboutaleb: "begrijpen wat er vroeger is gebeurd en inzicht in de wereld nu, draagt bij tot een beter wederzijds begrip van leerlingen met verschillende achtergronden. Beter wederzijds begrip draagt bij tot wederzijds respect. Dit effect wordt nog eens versterkt door het feit dat de lessen door in duo's van studenten met een joodse en een islamitische achtergrond worden gegeven."

Lesstof koppelen aan herkenbare begrippen

In de lesstof worden de historische gebeurtenissen gekoppeld aan voor de leerlingen herkenbare begrippen, zoals respect of meeloopgedrag. Daardoor leren zij inzien wat de consequenties van discriminatie en antisemitisme AT5 interviewt jongeren kunnen zijn.

Aan het eind van de lessenserie ontvangen alle leerlingen een certificaat dat getuigt van hun deelname. Nieuw ten opzichte van vorig jaar is dat de lessen gegeven worden door duo's van studenten met een joodse en een islamitische achtergrond. De studenten worden door middel van een training voorbereid op het lesgeven en vertrouwd gemaakt met de lesstof.

Daniël de Ridder en DJ Murad van FunX

De kick-off van het project op 26 april is verzorgd door duo's van bekende Amsterdammers met een joodse en islamitische achtergrond. Een klas van het Montessori College Oost kreeg bezoek van Ajax-voetballer Daniël de Ridder en DJ Murad van FunX. Op het Meridiaan College in Amsterdam West gaven Hester Maij, Frits Barend en Najib Amhali het startschot voor het project.