Luchtverkeersleiding Nederland
persbericht
Positief resultaat luchtverkeersleiding nederland in 2004
Luchtverkeersleiding Nederland heeft in 2004 een positief resultaat behaald van 10,0 miljoen euro.
Over 2003 moest nog een negatief resultaat van 1,2 miljoen euro worden genoteerd. Het resultaat
voor verrekening van de negatieve resultaten van voorgaande jaren bedroeg in 2004 15,2 miljoen
euro. Dit is bijna een verdubbeling van het resultaat voor verrekening over het
jaar 2003. LVNL moet als non profit organisatie de financiële resultaten, positief en negatief,
verrekenen in de tarieven voor de gebruikers.
Het sterk verbeterde resultaat over 2004 is het gevolg van een strakke beheersing van de kosten
en van hogere inkomsten uit de afhandeling van het luchtverkeer.
LVNL heeft donderdag het Jaarverslag 2004 gepresenteerd.
De inkomsten uit de afhandeling van het luchtverkeer zijn in 2004 met 9,5 miljoen euro gestegen
tot 207,6 miljoen euro. Deze inkomensstijging is het gevolg van een toename van het luchtverkeer,
een toename van het aantal vliegtuigen in de zwaardere categorieën en veranderde tarieven.
Het aantal landingen op Schiphol steeg met ruim 2,5% tot 209.200. Het zogeheten
en route verkeer liet in 2004 een fors herstel zien tot ruim 2.215.332 service units, de gebruikte
eenheden voor afstand in combinatie met het gewicht van vliegtuigen. In 2003 bedroeg dit aantal
2.032.511.
Bij het Amsterdam Area Control Centre, de algemene verkeersleiding, zijn in 2004 533.039
vliegtuigbewegingen afgehandeld, 5,7% meer dan in 2003.
Het totaal aantal afgehandelde vluchten op Maastricht/Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en
Rotterdam Airport daalde met respectievelijk 19,8%, 17,7% en 4,4%.
In 2004 stegen de totale bedrijfslasten met 3,4 miljoen euro tot 146,8 miljoen euro. Deze
kostenstijging is circa 7,5 miljoen euro lager dan begroot. Dit is het gevolg van maatregelen in het
kader van het in 2003 gestarte programma Kostenbeheersing. Voor de totale bedrijfslasten was
voor 2004 een bedrag van 154,3 miljoen begroot.
De algemene kosten zijn in het kader van dit programma in 2004 opnieuw gedaald. Deze daling
bedroeg ruim 10%, hetgeen resulteerde in een bedrag van 23,2 miljoen euro. De trend van sterk
stijgende personeelslasten is in 2004 omgebogen. De toename van de personeelskosten, die circa
65% van de bedrijfslasten bepalen, bleef tot 4,5% beperkt en kwam uit op een bedrag van 98,5
miljoen euro. De helft van deze stijging is toe te schrijven aan gestegen pensioenlasten en sociale
premies. De in 2003 ingestelde vacaturestop bleef in 2004 gehandhaafd met uitzondering voor
verkeersleiders, het aantal arbeidsplaatsen is verder teruggebracht, gericht op een vermindering
met ruim 80 arbeidsplaatsen eind 2005 ten opzichte van 2003.
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / PUBLIC RELATIONS
Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl
In 2004 konden de tarieven voor het en route verkeer voor het eerst weer worden verlaagd, met
6,9%. Deze tarieven zijn in 2005 opnieuw verlaagd, nu met 12,6%.
De tarieven voor het Schiphol verkeer stegen in 2004 nog met 4,94%. Deze tarieven zijn in 2005
gelijk gebleven. De tarieven voor de afhandeling van het verkeer op de luchthavens van Groningen
en Maastricht zijn in 2004 met 8,26% gestegen. Deze tarieven zijn in 2005 met 3,5% opnieuw
toegenomen.
De ontwikkeling van de Mainport Schiphol, de ontwikkelingen in het kader van 'Single European
Sky' en een verdere verbetering van het veiligheidsonderzoek hebben een belangrijke plaats
ingenomen in de activiteiten van LVNL in 2004.
Schiphol-Oost, 28 april 2005
PR, 05/02/MW