Gemeente Breda

Verder onderzoek visie nieuw station Breda CS

Architect Koen van Velsen heeft het college van burgemeester en wethouders verzocht om varianten van het nieuwe stationsgebouw te mogen onderzoeken, hetgeen mogelijk een wijziging van de projectgrenzen betekent.

De projectgrenzen staan aangegeven in het Masterplan Centraal Breda. Het college stemt in met een onderzoek naar de haalbaarheid van enkele varianten.

Aandachtspunten voor de architect zijn onder andere verkeer en milieu. Daarbij is als voorwaarde gesteld dat hij binnen milieunormen en eerder vastgestelde taakstellende budget moet blijven. Deze haalbaarheidsstudie mag niet tot stagnatie in het ontwerptraject leiden.

Verschilpunten

Van Velsen wijkt in de visie Station Breda, gebouw voor de stad' op drie punten af van het Masterplan Centraal Breda. Voor aansluiting van de OV-terminal op de wegen in Belcrum-oost schetst hij een meer noordelijk gelegen Stationslaan. Hij gaat uit van parkeren van auto's op het dak van de terminal. Van de stationspassage, in het Masterplan een belangrijke voetgangersverbinding tussen zuid en noord, maakt hij een reizigerslobby. Uitwerking van dit laatste punt hangt onder meer af van nieuwe landelijke maatregelen voor beveiliging van stations. Electronic ticketing, een elektronisch systeem voor toegang naar de perrons, zou passanten kunnen belemmeren. Hierover vindt overleg met de Nederlandse Spoorwegen plaats.

Visie Gebouw van de stad'

Voorjaar 2004 presenteerde architect Koen van Velsen samen met Quadrat, atelier voor stedenbouw, zijn visie op het nieuwe Bredase station. De selectiecommissie onder voorzitterschap van voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen droeg Van Velsen/Quadrat voor. De commissie gaf aan met deze visie een geheel nieuwe stap te zien van de ontwikkeling van stationsgebouwen in Nederland. De commissie verwacht dat met het nieuwe stationsgebouw de belofte wordt ingelost dat Via Breda als gebied internationale allure krijgt. De gemeenteraad ging in juli 2004 met de voordracht akkoord.

Breda, 28 april 2005