ANWB: meer diesels met roetfilter
Er komen steeds meer dieselauto's op de markt die een roetfilter hebben. Van 106 geteste auto's zijn er 27 voorzien van zo'n roetfilter. Hiermee wordt de uitstoot van roet teruggebracht tot vrijwel het niveau van de voor 2010 verwachte Euro5 emissie-eisen. Dit blijkt uit de EcoTest van de ANWB en de ADAC. Daarin zijn de emissies van veel auto's vergeleken. Daarbij gaat het vooral om auto's met nieuwe technieken om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken en het brandstofverbruik te beperken.
De meest milieuvriendelijke auto is geen diesel, maar nog steeds de Toyota Prius hybride. Zeer goede tweede is de Volvo V70 Bifuel op aardgas ( nog niet in Nederland verkrijgbaar.) Na de hybride Honda IMA is de Skoda Octavia FSI Ambiente de beste benzine-auto.
Beste diesel is de Toyota Avensis D-CAT met roetfilter en NOx -katalysator. Dit toont aan dat diesels toch nog steeds verbetering behoeven om net zo milieuvriendelijk te zijn als benzine-auto's. Voordeel van de diesels blijft de gemiddeld 10% lagere CO2-uitstoot.
De milieuprestaties van de voertuigen met de modernste motortechnologie zijn over het algemeen veel beter dan de conventionele auto's. Geavanceerde technologieën zijn bij benzinemotoren direct-inspuiting en FSI-techniek (fuel stratified injection = in fases ingespoten brandstof) en bij de diesels roetfilters en NOx-katalysatoren. Met deze technieken ontlopen benzine- en dieselauto's elkaar nauwelijks meer. Op het gebied van emissie van schadelijke stoffen zijn de benzinemodellen iets beter, de diesels bij de CO2-uitstoot. De hybridetechnologie is wat invloed op het milieu betreft nog het beste maar andere technologieën, zoals met aardgas zijn in opkomst.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB