28-04-2005
Openbare kennisgevingen week 17
Bouwzaken
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
- Wierbalg 2627, voor het uitbreiden van het woonhuis (ontvangen 13
april 2005);
- A. Romein Verschoorlaan 25, voor het uitbreiden van het
kinderdagverblijf (ontvangen 13 april 2005);
- Handelsweg 6, voor het plaatsen van een bedrijfsunit (ontvangen 13
april 2005);
- Sparrenstraat 25 voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 14
april 2005);
- Jan de Jongstraat 5 en 7, voor het vervangen van de houten berging
door een aanbouw (ontvangen 14 april 2005);
- Jan de Jongstraat 3 voor het vernieuwen van de berging achter de
woning (ontvangen 14 april 2005);
- Zwanenbalg 1406, voor het plaatsen van een tuinhuisje achter de
woning (ontvangen 14 april 2005);
- Zanddijk 11G, voor het plaatsen van een brandtrap (ontvangen 18
april 2005);
- Schootenweg 2, voor het wijzigen van de westgevel ( ontvangen 18
april 2005);
- Wilhelminastraat 62, voor het plaatsen van een aanbouw en een
bijgebouw achter de woning (ontvangen 18 april 2005);
- Soembastraat 33, voor het vernieuwen van de erfafscheiding
(ontvangen 18 april 2005);
- Ruygweg 331, voor het vernieuwen van de keukenaanbouw achter de
woning (ontvangen 19 april 2005);
- Soembastraat 64, voor het wijzigen van de achtergevel en het
plaatsen van een schuur naast de woning (ontvangen 19 april 2005).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen en/of diensten. Ze liggen dus niet
ter inzage. Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan
eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de
afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223)
678623.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
- Graaf Willem II straat 178-198, voor het renoveren en uitbreiden van
een woongebouw met twaalf appartementen (verzenddatum 13 april 2005);
- Krugerstraat 81, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 13
april 2005);
- Brakkeveldweg 116, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (verzenddatum 18 april 2005).
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800
BG) schorsing van dit besluit aanvragen.
Sloopvergunningen
Burgemeester en wethouders van Den Helder hebben vergunning verleend
voor:
- Loopuytpark 9, voor het verwijderen van enkele gevels, een
kantoorruimte en een gedeelte van een plafond uit het winkelpand
(verzenddatum 18 april 2005);
- Volkstuincomplex Ooghduijne, voor het verwijderen van diverse asbest
materialen
(verzenddatum 18 april 2005).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben de volgende aanvragen om
bouwvergunning ontvangen voor:
1. Gladiolenstraat 15, voor het verbreden van de dakkapel aan de
voorzijde;
2. Molengracht 36, voor het uitbreiden van de garage;
3. Doorzwin 3308, voor het uitbreiden van de woning;
4. Boterzwin 2124, voor het uitbreiden van de woning;
5. Ruygweg 261, voor het uitbreiden van de woning;
6. J. van Heemskerckstraat 22, voor het uitbreiden van de woning.
Burgemeester en wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling:
- voor bouwplan 1 tot en met 5 op grond van het bepaalde in artikel
19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor bouwplan 6 op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening. In verband hiermee liggen de bouwplannen
vanaf 2 mei 2005 gedurende vier weken ter inzage bij de afdeling
Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze
termijn kunt u uw zienswijze over de aanvragen schriftelijk kenbaar
maken bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder,
Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Ontwerp bestemmingsplan Duinreep 2003
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 23 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening bekend dat vanaf 29 april 2005 het ontwerp
bestemmingsplan Duinreep 2003 voor iedereen gedurende vier weken ter
inzage ligt. Het plan voorziet in een bestemmingsregeling voor de
duinenrij en strand ten zuiden van Middenweg tot de gemeentegrens met
Callantsoog. Binnen het plangebied zijn onder andere natuur,
recreatieve voorzieningen en een tweetal woningen aanwezig.
Het plan ligt ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de
Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 8.00 en 14.00
uur, op woensdag tussen 8.00 en 15.30 en donderdag tussen 8.00 en
19.30 en bij de Openbare Bibliotheek aan het Bernardplein 76 tijdens
openingsuren. Gedurende de inzagetermijn kunt u schriftelijk uw
zienswijze over het ontwerp bestemmingsplan sturen naar de
gemeenteraad van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Agenda welstandscommissie.
De eerstvolgende vergadering van de Welstandscommissie vindt plaats op
donderdag 12 mei 2005 a.s. De agenda ligt op de woensdagmiddag,
voorafgaande aan de
betreffende vergadering van de Welstandscommissie, voor iedereen ter
inzage bij de Klantenservice in het Stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg
20.
N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de
bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de
welstandscommissie houdt niet in dat reeds aan de overige
toetsingscriteria is voldaan. Aan de behandeling in de vergadering van
de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.
Stadshart
Wet voorkeursrecht gemeenten
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 4 van de Wet
voorkeursrecht gemeenten (Wvgem) bekend, dat zij op 22 april 2005
hebben besloten de gemeenteraad een voorstel voor te leggen (artikel 6
Wvgem) waarin staat dat zij een aantal percelen en perceelsgedeelten
die in het Stadshart liggen, willen aanwijzen als gebieden waarop de
artikelen 10-24, 26 en 27 van de Wvgem van toepassing zijn.
Deze percelen en perceelsgedeelten staan aangegeven op de kadastrale
kaart nr. 38047 van 4 april 2005, die bij dit besluit hoort, en op de
bijbehorende perceelslijst. Op deze lijst staan eveneens de aangewezen
percelen en overige gegevens, waaronder de namen van de eigenaren
en/of zakelijk gerechtigden, dit naar de stand van de openbare
registers van het kadaster.
Deze bekendmaking is eveneens gepubliceerd in de Staatscourant van 25
april 2005. Het besluit van het college treedt in werking op 26 april
2005. Het gevolg van dit besluit is dat op basis hiervan, en ingaande
op 26 april 2005, een voorkeursrecht is gevestigd voor de hierboven
bedoelde percelen en perceelsgedeelten. Dit voorkeursrecht heeft een
werkingsduur van vijf maanden, gerekend vanaf de dag waarop het
ontwerp van het Structuurplan Stadshart Den Helder 2020 ter inzage is
gelegd, namelijk 22 april 2005.
Het besluit, het voorstel aan de gemeenteraad en de bijlagen liggen
sinds 26 april 2005 ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis
aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot
14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van
08.00 tot 19.30 uur. Als gevolg van de Algemene wet bestuursrecht
kunnen belanghebbenden vanaf 26 april 2005 zes weken een
bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders
van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Indien belanghebbenden
een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen zij tevens een verzoek om
een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de
Rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800 BG Alkmaar). Degenen die reeds
een zienswijze hebben ingediend tegen dit voornemen met betrekking tot
bovengenoemd besluit, hoeven niet opnieuw een bezwaarschrift in te
dienen.
Milieuzaken
Verleende Kapvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben een kapvergunning verleend voor:
- Hulkstraat 17, voor het kappen van een els achter de woning;
- Kruiszwin 1125, voor het kappen van een populier achter de woning.
Bezwaar tegen het verlenen van deze vergunningen kunt u schriftelijk
tot zes weken na publicatie van deze vergunningen indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Wilt u de stukken inzien, maak dan eerst
telefonisch een afspraak met de heer P.L. Hijman van het team
Vergunningen van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving,
telefoon (0223) 678623.
Verkeerszaken
Gehandicaptenparkeerplaats
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde
gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd op het wegdek van:
- de Basstraat op de meest oostelijk gelegen parkeerplaats van de
parkeerplaatsen ten
zuiden van nummer 61;
- de Bakkerbreetstraat voor nummer 25.
Een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven met bord E6 van
Bijlage I van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met daaronder het
kenteken van het te parkeren voertuig. Bezwaren tegen dit besluit kunt
u tot 9 juni 2005 indienen. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. De stukken liggen tot 2 juni 2005 bij de
Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20 op maandag,
dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot
15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.
Parkeerverbod grote voertuigen rond Kerkgracht 1, 3 en 4
Burgemeester en wethouders hebben besloten een parkeerverbod voor
grote voertuigen in te stellen in de directe omgeving van de
monumentale panden Kerkgracht 1, 3 en 4. Het college heeft op grond
van artikel 5.1.7 van de Algemene Plaatselijke Verordening dit gebied
aangewezen als een gebied waar geparkeerde grote voertuigen het
stadsgezicht ontsieren. Voertuigen die langer zijn dan 6 meter of
hoger zijn dan 2,4 meter, mogen niet meer parkeren langs een deel van
de Kergracht, het Helden der Zeeplein en de Prins Willem
Alexandersingel. Het parkeerverbod wordt aangegeven met zĂ´neborden E1
(voor vrachtautos en bussen) van bijlage I van het Reglement
Verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Belanghebbenden kunnnen binnen zes weken na deze publicatie bezwaar
tegen dit besluit indienen. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. De stukken liggen tot 10 juni 2005 ter inzage bij
de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20 op maandag,
dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot
15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.
Lastgevingen
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en
wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de
eigenaren daarvan op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene
Plaatselijke Verordening hun eigendom binnen een week van de openbare
weg te verwijderen. Het gaat om:
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat op de parkeerplaats ter
hoogte van Duinroosstraat 361;
- een aanhangwagen, die staat op de parkeerplaats achter Kruiszwin
1347;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat aan boom achter
Kruiszwin 1333;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat tegenover Ooststraat 5;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat ter hoogte van
Commandeursplein 31;
- een aanhangwagen met het kenteken TL-50-JT, die staat ter hoogte van
Schoenerstraat 294;
- een aanhangwagen met het kenteken 52-JF-ZD, die staat ter hoogte van
Schoenerstraat 298;
- een caravanonderstel, dat staat ter hoogte van Kruiszwin 5713.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en
wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en
opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen.
Meer informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiliheid, Vergunningen
en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen 08.00 en 14.00,
telefoon (0223) 678617.
Algemene plaatselijke verordening
Kapvergunningen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat, volgens artikel 139
Gemeentewet, de gemeenteraad op 30 maart 2005 (nr. 21/VVH (2005) heeft
besloten de Algemene plaatselijke verordening 1996 van de gemeente Den
helder ten aanzien van kapvergunningen te wijzigen. Dit besluit ligt
voor iedereen ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de
Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00
uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot
19.30 uur. De verordening treedt drie dagen na deze publicatie in
werking. Meer informatie vindt u elders op deze stadsnieuwspagina.
Bouwverordening
Wijziging bouwverordening
Burgemeester en wethouders maken bekend dat, volgens artikel 139
Gemeentewet, de gemeenteraad op 30 maart 2005 (nr. 19/VVH (2005) de
Verordening tot wijziging van de Bouwverordening gemeente Den Helder
heeft vastgesteld. Dit besluit ligt voor iedereen ter inzage bij de
Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag,
dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot
15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur. De verordening
treedt drie dagen na deze publicatie in werking. Meer informatie
hierover vindt u elders op deze stadsnieuwspagina.
Evenementenbeleid
Concept-evenementenbeleid ter inzage
Op dit moment is de gemeente bezig met het opstellen van nieuw
evenementenbeleid. Hiervoor zijn twee notas geschreven: een nota met
beleidsuitgangspunten en een uitvoeringsnota. Deze twee notas zijn nu
in concept klaar. De notas liggen vanaf vandaag tot en met donderdag
26 mei 2005 voor iedereen ter inzage bij de Klantenservice in het
stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag van
08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op
donderdag van 08.00 tot 19.30 uur. Tijdens de inzagetermijn kunt u uw
reactie op de conceptnotas schriftelijk opsturen naar het college van
burgemeester en wethouders van Den Helder, ter attentie van de heer N.
van de Bovenkamp, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. De binnen gekomen
reacties worden besproken en eventueel verwerkt. Naar verwachting
behandelt de gemeenteraad het concept evenementenbeleid in haar
vergadering van juli.
Ontheffing luilaknacht
De burgemeester van Den Helder heeft besloten om voor de
sociaal-culturele instellingen, zoals buurthuizen, een algehele
ontheffing van het sluitingsuur te verlenen voor de nacht van vrijdag
13 mei op zaterdag 14 mei 2005 (luilaknacht).
Dit houdt in dat deze inrichtingen de hele nacht mogen openblijven. De
sociaal-culturele instellingen kunnen op deze manier diverse
activiteiten organiseren voor de jeugd. De burgemeester hoopt met deze
ontheffing bij te dragen aan een gezellige nacht zonder overlast. Ook
de overige horeca-inrichtingen mogen op basis van de huidige vrije
sluitingstijdenregeling natuurlijk de gehele nacht openblijven.
DEN HELDER, 21 april 2005
drs. J.M. Staatsen, burgemeester
A.J. van den Berg, secretaris
Gemeente Den Helder