STICHTING BKR
BKR verstrekt vaker informatie aan financiers en consumenten
In 2004 heeft Bureau Krediet Registratie (BKR) bijna 22,3 miljoen keer
informatie verstrekt aan de aangesloten financiële dienstverleners en
aanbieders van mobiele telefonie. Het ging hierbij om kredietgegevens
van ongeveer 9,1 miljoen consumenten. Ten opzichte van 2003 is dit een
stijging van 24%. Deze stijging komt doordat aangesloten organisaties
de BKR-informatie steeds intensiever raadplegen om beter inzicht te
krijgen in en nog zorgvuldiger om te gaan met de financiële situatie
van consumenten met wie zij zelf een klantrelatie hebben. Dit blijkt
uit het BKR Jaarverslag 2004 dat vandaag is verschenen.
Ook de informatieverstrekking aan consumenten is in 2004 aanzienlijk
gestegen. Vorig jaar hebben ruim 92.000 consumenten hun eigen gegevens
opgevraagd bij BKR. Dit is bijna 37% meer dan in 2003. Deze stijging
is onder meer te verklaren uit twee ontwikkelingen. Allereerst neemt
de bekendheid van BKR onder consumenten toe. Daarnaast vragen
organisaties die niet bij BKR zijn aangesloten consumenten steeds
vaker om zelf de financiële gegevens op te vragen en aan hen te
overleggen.
BKR werd in 1965 opgericht door het financiële bedrijfsleven. Dit jaar
viert zij haar 40 jarig jubileum. In de afgelopen decennia is niet
alleen de informatieverstrekking en het aantal personen in het bestand
enorm toegenomen. Ook het aantal kredieten in het bestand is sterk
gegroeid. Zo telde het bestand in 1967 circa 260.000 kredieten. In
2004 is dit aantal ruim 70 keer zo groot, namelijk bijna 18,5
miljoen.
Ondanks alle ontwikkelingen die BKR de afgelopen jaren heeft
doorgemaakt, is de basis van de dienstverlening onveranderd. De
BKR-informatie heeft nog steeds als doel financiële risico's voor
financiële dienstverleners en consumenten te helpen voorkomen.
/// Einde persbericht ///
Noot aan de redactie: in geval van vragen kunt u contact opnemen
met
mw. drs. K.J. Schreuder, telefoon 0344-616041.
28 apr 05 13:00