Raadscommissie gaat voor interactieve Stijl van Purmerend
Purmerend positioneren en profileren als een stad waar dingen
gebeuren, als een sterke regiostad, als een knooppunt waar bewoners,
bezoekers en bedrijven samenkomen. Zowel van binnenuit als van
buitenaf moeten het handelen en het profileren van de stad er op
gericht zijn interactie te laten ontstaan met alle ruimte voor ideeën,
creativiteit en transacties. Dit alles vormt het hart van de
interactieve Stijl van Purmerend. De centrale ligging, het vele groen,
het prettige en rustige wonen, de historie van Marktstad zijn de
sterke pijlers van het gewenste imago. Het vergroten van de interactie
op vrijwel alle terreinen waarbij bewoners, bezoekers, bedrijven en
andere overheden centraal staan vormt de ambitie, de belofte. De
raadscommissie Algemene Zaken nam het voorstel van het college van
burgemeester en wethouders over. Een belofte die de komende tien à
vijftien jaar richting moet geven aan vrijwel alle ontwikkelingen in
de stad. En Purmerend stelselmatig moet voorzien van een Stijl.
Donderdag 28 april neemt de gemeenteraad een besluit over het
identiteittraject. Op het moment dat dit blad werd samengesteld was de
uitkomst vanzelfsprekend onbekend.
De belofte past bij de historie van de Marktstad die Purmerend was en
nog sluimerend is. Waarbij Marktstad te zien is als knooppunt, als
plaats waar transacties plaatsvinden. Ook verwijst de belofte naar de
kruising of het knooppunt, waar Purmerend een belangrijke centrale
plaats inneemt. Een plaats tussen Amsterdam en het landelijke
veenweidegebied. Tussen stad en regio. Tussen Amsterdamse lef en
Noord-Hollandse nuchterheid. Tussen wonen en werken. Tussen rust en
reuring. De belofte geeft het beeld van uitwisseling, snelheid en
transactie. De belofte staat ook voor samenwerken en beoogt hiermee
een belangrijke regiofunctie. Het ambitieniveau van de belofte is vrij
hoog.
In de uitwerking kan de belofte invulling geven aan het idee van de
multifunctionele marktfunctie. Daarbij kan worden gedacht aan allerlei
soorten van markten: cultuurmarkt, kinderspeelgoedmarkt, grootste
antiekmarkt van de regio, theatermarkt, muziekmarkt, regiomarkt,
sportmarkt, enzovoort. Hetzelfde geldt voor de reeds bestaande
evenementen. Zowel in aantal als in omvang uit te bouwen. Ook past de
ontwikkeling van een passantenhaven in het beeld van de belofte. Op
het gebied van onderwijs kan er meer samenwerking met de regio
ontstaan en meer vormen van - digitale - interactiviteit. Wat betreft
economie biedt de belofte de mogelijkheid de samenwerking met steden
uit de regio te versterken op het gebied van bijvoorbeeld handel,
toerisme, sport en recreatie.
Als de gemeenteraad donderdag 28 april 2005 instemt met de keuze van
een tijdpad voor De Stijl van Purmerend besteedt de gemeente het
komend half jaar besteed aan het beantwoorden van de vraag op welke
wijze de belofte kan worden waargemaakt. Door de gemeentelijke
organisatie, maar ook door Purmerenders en bedrijven in Purmerend. Het
is een gezamenlijke inspanning om de belofte waar te maken.
Gemeente Purmerend