Gemeente Purmerend

Raadscommissie gaat voor interactieve Stijl van Purmerend

Purmerend positioneren en profileren als een stad waar dingen gebeuren, als een sterke regiostad, als een knooppunt waar bewoners, bezoekers en bedrijven samenkomen. Zowel van binnenuit als van buitenaf moeten het handelen en het profileren van de stad er op gericht zijn interactie te laten ontstaan met alle ruimte voor ideeën, creativiteit en transacties. Dit alles vormt het hart van de interactieve Stijl van Purmerend. De centrale ligging, het vele groen, het prettige en rustige wonen, de historie van Marktstad zijn de sterke pijlers van het gewenste imago. Het vergroten van de interactie op vrijwel alle terreinen waarbij bewoners, bezoekers, bedrijven en andere overheden centraal staan vormt de ambitie, de belofte. De raadscommissie Algemene Zaken nam het voorstel van het college van burgemeester en wethouders over. Een belofte die de komende tien à vijftien jaar richting moet geven aan vrijwel alle ontwikkelingen in de stad. En Purmerend stelselmatig moet voorzien van een Stijl. Donderdag 28 april neemt de gemeenteraad een besluit over het identiteittraject. Op het moment dat dit blad werd samengesteld was de uitkomst vanzelfsprekend onbekend.

De belofte past bij de historie van de Marktstad die Purmerend was en nog sluimerend is. Waarbij Marktstad te zien is als knooppunt, als plaats waar transacties plaatsvinden. Ook verwijst de belofte naar de kruising of het knooppunt, waar Purmerend een belangrijke centrale plaats inneemt. Een plaats tussen Amsterdam en het landelijke veenweidegebied. Tussen stad en regio. Tussen Amsterdamse lef en Noord-Hollandse nuchterheid. Tussen wonen en werken. Tussen rust en reuring. De belofte geeft het beeld van uitwisseling, snelheid en transactie. De belofte staat ook voor samenwerken en beoogt hiermee een belangrijke regiofunctie. Het ambitieniveau van de belofte is vrij hoog.

In de uitwerking kan de belofte invulling geven aan het idee van de multifunctionele marktfunctie. Daarbij kan worden gedacht aan allerlei soorten van markten: cultuurmarkt, kinderspeelgoedmarkt, grootste antiekmarkt van de regio, theatermarkt, muziekmarkt, regiomarkt, sportmarkt, enzovoort. Hetzelfde geldt voor de reeds bestaande evenementen. Zowel in aantal als in omvang uit te bouwen. Ook past de ontwikkeling van een passantenhaven in het beeld van de belofte. Op het gebied van onderwijs kan er meer samenwerking met de regio ontstaan en meer vormen van - digitale - interactiviteit. Wat betreft economie biedt de belofte de mogelijkheid de samenwerking met steden uit de regio te versterken op het gebied van bijvoorbeeld handel, toerisme, sport en recreatie.

Als de gemeenteraad donderdag 28 april 2005 instemt met de keuze van een tijdpad voor De Stijl van Purmerend besteedt de gemeente het komend half jaar besteed aan het beantwoorden van de vraag op welke wijze de belofte kan worden waargemaakt. Door de gemeentelijke organisatie, maar ook door Purmerenders en bedrijven in Purmerend. Het is een gezamenlijke inspanning om de belofte waar te maken.