- - - - - - - - - - - - - - - - -
Rijk moet `nieuwe' overlast van Schiphol erkennen
26-04-2005 * De Polderbaan op Schiphol was oorspronkelijk bedoeld om
de regio te ontlasten. Nu de Polderbaan inmiddels in gebruik is,
blijkt dat de overlast echter alleen maar toeneemt. De IJmondgemeenten
nemen het niet langer en voeren campagne om de overlast te
verminderen. De SP steunt hen in dit streven.
Met de komt van de Polderbaan zou de overlast in de regio van Schiphol
afmoeten nemen. De baan werd daarom ook wel een milieubaan genoemd. De
baan blijkt echter veel nieuwe overlast te veroorzaken. De overlast is
wellicht plaatselijk wat minder geworden, maar tegelijkertijd
ondervinden veel meer mensen dan vroeger grote overlast omdat de
vliegtuigen nu ook over een ander deel van Noord-Holland aan- en
afvliegen.
De gebieden die sinds het in gebruik nemen van de Polderbaan overlast
ervaren, staan in de huidige luchtvaartwet vermeld als gebieden waar
geen klachten kunnen voorkomen. Dat heeft tot gevolg dat alle
maatregelen die worden genomen om mensen die onder de rook van
Schiphol wonen het leven dragelijk te maken, voor de bewoners van de
nieuwe overlastgebieden niet gelden. Zij kunnen bijvoorbeeld geen
subsidie krijgen voor het isoleren van hun woningen, zolang de
gebieden niet in de wet als overlastgebieden staan vermeld. Het is
daarom belangrijk dat de luchtvaartwet op dit punt wordt aangepast. De
Polderbaan blijkt geen milieubaan te zijn. De realiteit is pertinent
anders dan gepland en de klachten van de mensen uit de nieuwe gebieden
moeten serieus worden genomen.
De IJmondgemeenten willen erkenning van de overlast. Daarnaast zijn
niet gelukkig met de onbeperkte mogelijkheden die Schiphol van rijk en
provincie lijkt te krijgen. Zo heeft de provincie in het in begin 2003
vastgestelde streekplan bewust ruimte overgehouden voor uitbreiding
van Schiphol. De SP heeft destijds daarom ook onder andere tegen het
plan gestemd, als enige. In het Masterplan Noorzeekanaalgebied krijgen
Schiphol en de Tweede Zeesluis bovendien ook alle aandacht. Alsof
zonder een almaar toenemend oppervlak voor Schiphol en een extra grote
sluis in IJmuiden er bij, Nederland gedoemd is net als de mammoet
jammerlijk ten onder te gaan. De IJmondgemeenten geloven dat niet en
terecht, vindt de SP. Het oppervlak van Schiphol is nu al zo groot als
dat van Amsterdam. Geen enkel ander vliegveld in de wereld krijgt
zoveel plek toegemeten. Heathrow in Londen bijvoorbeeld, heeft maar
twee banen en toch verwerkt het vliegveld veel meer vluchten dan
Schiphol.
De SP juicht de campagne van de IJmondgemeenten toe en ondersteunt
die. De SP zal de gedeputeerde vragen zijn invloed te doen gelden in
Den Haag om de luchtvaartwet aangepast te krijgen en hem vragen wat
hij denkt van een almaar groeiend Schiphol.
Socialistische Partij