Gemeente Amsterdam

Portal www.iamsterdam.com gelanceerd

Hoge bekendheid I amsterdam onder Amsterdammers

26 april 2005

-
Amsterdam Partners

`I amsterdam' is het city marketing motto van de stad dat eind september vorig jaar is gelanceerd. De nieuwste city marketing aanwinst, om nog meer toeristen en internationale bedrijven aan te trekken, is de internetportal www.iamsterdam.com die sinds vandaag online is.
I amsterdam www.iamsterdam.com is dé city marketing portal waarop internationale bezoekers, zakelijke beslissers en expats en buitenlandse studenten de voor hen relevante informatie over Amsterdam en regio nu op één plek kunnen vinden (one-stop-shop). Via maximaal 3 `clicks' kan de sitebezoeker hotels en tickets voor voorstellingen boeken, het weer in Amsterdam raadplegen en informatie vinden over het opzetten van een bedrijf in Amsterdam of over wonen in Amsterdam.

"Amsterdam krijgt hiermee een unieke virtuele etalage, om zich nog beter aan de internationale city marketing doelgroepen te kunnen presenteren", aldus wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel.

Naast bovengenoemde informatie en mogelijkheden kent de portal ook een aantal `fun'-elementen waaronder: `I ambassadors', een groep expats en/of amateurjournalisten leiden de bezoeker op een bepaald thema door de stad. De thema's variëren van winkelen en uitgaan tot een zakelijk bezoek of tips voor gehandicapten; een ander `fun'-element is de `Clippings' waarmee de bezoeker bepaalde informatie kan verzamelen, mailen en/of printen; via de E-cards kan de bezoeker digitale kaarten van Amsterdam versturen.

Realisatie

De portal www.iamsterdam.com is één van de city marketing projecten van Amsterdam Partners en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), Amsterdams Uitburo (AUB) en de gemeente Amsterdam.

De portal is te vinden op www.iamsterdam.com, maar ook op www.amsterdam.nl/uk, de Engelstalige site van Gemeente Amsterdam. De vormgeving van de portal sluit aan bij de `look and feel' van het city marketing motto `I amsterdam' en is ontworpen door Strawberries. De technische en functionele realisatie van de site is verzorgd door InfoProjects.

Onderzoek O+S: Bekendheid van I amsterdam

Bijna negen van de tien Amsterdammers (86%) zijn bekend met de slogan I amsterdam. De bekendheid van de slogan is daarmee nagenoeg even hoog als de bekendheid van burgemeester Job Cohen (88%).

In opdracht van Amsterdam Partners heeft O+S de leden van haar online panel in maart 2005 een aantal vragen gesteld over de I amsterdam campagne. In de download treft u de uitkomsten.