ICT-dienstverlening in de lift na vier jaar malaise
26 april 2005 - De markt voor ICT-dienstverlening verbetert voor het eerst in vier jaar aanzienlijk. Dit blijkt uit de zeventiende ICT Barometer van Ernst & Young. De helft van de ondervraagde organisaties zegt daarentegen wel dat ICT-projecten na afronding niet succesvol blijken te zijn. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 601 directeuren/managers en professionals.
De verwachte bestedingen aan externe ICT-dienstverlening nemen voor het eerst in vier jaar toe. Van alle ondervraagde bedrijven en instellingen verwacht 33 procent een toename, terwijl zeventien procent een afname verwacht. De helft van de ondervraagden ziet geen verandering in de bestedingen. Deze positieve resultaten liggen in lijn met de eerder geconstateerde toegenomen vraag naar externe ICT'ers. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, begint de ICT-motor nu pas echt op gang te komen. Verschuur: "Sinds 2001 zijn meer afnemers van ICT voor het eerst optimistisch over de groeiverwachting van ICT-dienstverlening. De voorzichtige trend in de afgelopen drie maanden -van krimp naar een lichte groei- is in april op spectaculaire wijze verder omgebogen naar daadwerkelijke groei. Er is duidelijk sprake van een hockeystickeffect."
ICT-bestedingen trekken breed aan
Het onderzoek laat meer voorbeelden zien van een aantrekkende ICT-markt in Nederland:
* Verwachte toename in het ICT-budget
* Het aantal externe ICT'ers neemt toe
* Bestedingen aan software nemen toe
* Meer bestedingen aan externe ICT-services
Ten aanzien van de ICT-bestedingen verwacht 37 procent van de ondervraagden dat het ICT-budget in 2005 groeit. Zowel het MKB als het grootbedrijf zijn verantwoordelijk voor deze groeicijfers.
ICT-projecten voldoen niet aan verwachting
Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals die recentelijk een nieuw CRM-systeem (geautomatiseerd klantensysteem) hebben ingevoerd, is driekwart niet tevreden. Als reden draagt 41 procent aan dat de toepassing niet (geheel) voldoet aan de verwachtingen. Ongeveer een kwart van de ondervraagden vindt dat de toepassing niet werkt door technische problemen en 24 procent geeft aan dat het project uitgelopen is. Volgens Verschuur blijkt uit het onderzoek dat aanbieders van ICT-systemen hun dienstverlening en producten nog steeds niet op orde hebben. "Het feit dat de helft van de ondervraagden aangeeft dat de gerealiseerde ICT-projecten in hun organisatie in de afgelopen periode niet succesvol zijn, baart mij zorgen. Het verwachtingspatroon van klanten komt te vaak niet overeen. Dienstverleners moeten de projectverwachting nog beter formuleren en communiceren", aldus Verschuur.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid.
Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij
Ernst & Young