Persbericht
PB05-050
26 april 2005
Ondernemers industrie pessimistischer, zakelijke dienstverleners optimistisch
Het producentenvertrouwen in de industrie is in april 2005 uitgekomen op -0,1.
De ondernemers zijn daarmee duidelijk minder optimistisch dan in maart. De
producenten in de industrie zijn minder positief over de toekomstige productie
en de orderpositie. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De ondernemers in de zakelijke dienstverlening (excl. R&D) daarentegen
verwachten in het tweede kwartaal van 2005 een verdere stijging van omzet
en orders. Ook willen zij meer personeel in dienst nemen. Bij de
computerservicebureaus geldt dit zelfs voor meer dan de helft van de
ondernemers.
Producenten industrie somberder over productie en orderpositie
Het producentenvertrouwen is een stemmingsindicator voor de industrie. Het
cijfer is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de
komende drie maanden, het oordeel over de voorraden gereed product en het
oordeel over de orderpositie.
Het producentenvertrouwen is in april verslechterd. Dat komt doordat minder
industriële ondernemers in de komende drie maanden een stijging van de
productie verwachten en ook zijn ze negatiever over de orderpositie. Vooral
de producenten van consumptiegoederen zijn minder positief. Het oordeel van
de industriële ondernemers over de voorraden gereed product is gelijk
gebleven.
Industrie verwacht lagere prijzen
Een op de tien ondernemers in de industrie verwacht lagere verkoopprijzen,
terwijl maar een op de zestien hogere prijzen voorziet. Vooral de producenten
ln.... Een op de zes ondernemers in de industrie verwacht de personeelsomvang in
van consumptiegoederen verwachten lagere prijzen.
sbc.... meer industriële ondernemers waren die hun personeelsomvang wilden
de komende maanden te verminderen, terwijl maar een op de zeventien van
plan is het aantal personeelsleden te verhogen. Deze verwachting verschilt
weinig van die in voorgaande maanden. April 2001 was de laatste keer dat er
uitbreiden dan ondernemers die hun personeelsomvang wilden verminderen.
w
w Bezettingsgraad industrie licht gedaald
w De bezettingsgraad van de machines en installaties in de Nederlandse
industrie is iets teruggelopen naar 81,9 procent. Dit is het derde kwartaal op rij
CBS Persbericht PB05-050 pagina 1 van 3
dat de bezettingsgraad is gedaald. Een op de vijf ondernemers ondervindt
productiebelemmeringen. Onvoldoende vraag blijft net als in voorgaande
kwartalen de belangrijkste oorzaak. Volgens de ondernemers in de industrie is
hun concurrentiepositie in binnen- en buitenland in geringe mate verslechterd.
Desondanks verwachten zij meer omzet te halen in het buitenland.
Zakelijke dienstverleners verwachten meer orders en omzet
De ondernemers in de zakelijke dienstverlening verwachten in het tweede
kwartaal van 2005 meer orders en een hogere omzet. Sinds eind 2000 zijn ze
niet meer zo optimistisch geweest over orders en omzet. Deze optimistische
verwachtingen gelden voor alle drie in het onderzoek betrokken sectoren: de
computerservicebureaus, de leasebedrijven en de overige zakelijke
dienstverlening, zoals de uitzendbranche, de reclamebureaus, de
schoonmaakbranche, de ingenieursbureaus en de accountants en
administratiekantoren.
Meeste computerservicebureaus willen meer personeel
Een op de drie zakelijke dienstverleners wil in het tweede kwartaal van 2005
meer mensen in dienst nemen, terwijl maar een op de negen verwacht de
personeelsomvang in te krimpen. De zakelijke dienstverleners zijn in vier jaar
niet zo positief geweest over de werkgelegenheidsontwikkeling in hun
branche. De computerservicebureaus spannen de kroon. Meer dan de helft
verwacht de personeelsomvang uit te breiden.
Technische toelichting
Het producentenvertrouwen in de industrie, beschikbaar vanaf 1985, is
samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie, het oordeel
van de ondernemers over de orderpositie en het oordeel over de voorraden
gereed product. Een nadere toelichting over het producentenvertrouwen en de
conjunctuurtest vindt u op onze website.
De conjunctuurtest in de zakelijke dienstverlening (excl. R&D) betreft een
kwartaalonderzoek bij leasebedrijven, computerservicebureaus en de overige
zakelijke dienstverlening (waaronder de uitzendbranche, schoonmaakbranche
en accountants- en administratiekantoren). Sinds kort zijn de gegevens
hiervan ook beschikbaar in StatLine, de statistische database van het CBS.
Producentenvertrouwen in de industrie (na verwijdering van seizoeninvloeden)
Jan Feb Mrt Apr Mei Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec Jaar
2002 -4,0 -1,6 -1,6 -0,8 -1,6 -1,5 -2,4 1,5 -1,1 -2,8 -0,8 -1,9 -1,6
2003 -4,3 -6,6 -6,6 -5,1 -7,0 -9,4 -7,0 -6,9 -5,1 -3,5 -3,9 -1,8 -5,6
2004 -1,6 -2,9 -1,9 -1,1 1,7 1,9 0,7 0,8 0,5 1,1 0,1 -0,4 -0,1
2005 -0,6 -0,1 1,4 -0,1
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-050 pagina 2 van 3
Producentenvertrouwen in de industrie
11,0
5,5
0,0
-5,5
-11,0
'89 '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05
Bron: CBS
Verwachtingen over omzet en personeelsomvang in de zakelijke
dienstverlening (excl. R&D)
Saldo positieve en negatieve antwoorden
50
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II
2000 2001 2002 2003 2004 2005
Omzet Personeelssterkte
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-050 pagina 3 van 3
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-051
26 april 2005 Consumentenvertrouwen op hoogste niveau
9.30 uur in drie jaar
Het consumentenvertrouwen is in april 2005 verder gestegen en heeft de
hoogste waarde in drie jaar bereikt. Toch zijn er nog steeds meer pessimisten
onder de consumenten dan optimisten. Het vertrouwen kwam deze maand,
gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uit op -16. Dit blijkt uit het Consumenten
Conjunctuuronderzoek van het CBS. Vooral het oordeel over het economisch
klimaat is verbeterd. De koopbereidheid is licht gestegen.
Oordeel economisch klimaat opnieuw gestegen
Het oordeel over het economisch klimaat, is deze maand duidelijk verbeterd.
Het verschil tussen het percentage optimisten en pessimisten is -8. Vooral
over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten
aanzienlijk positiever dan een maand eerder. Dit is bovendien de enige
deelindicator met een positieve waarde. Dat wil zeggen dat de optimisten de
overhand hebben. Over de economie van de afgelopen twaalf maanden zijn
consumenten minder negatief geworden.
Koopbereidheid stijgt licht
De koopbereidheid is deze maand licht gestegen. De koopbereidheid is
gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden zelf
en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.
Consumenten zijn minder negatief geworden over hun eigen financiële situatie
in de komende twaalf maanden. Over hun financiën van de afgelopen twaalf
maanden en over het doen van grote aankopen veranderden ze nauwelijks
van mening.
ln.... Vanaf januari 2005 zit het consumentenvertrouwen in de lift. De stijging in de
Consumentenvertrouwen in de lift
sbc.... Vergeleken met het langjarig gemiddelde is het consumentenvertrouwen
eerste vier maanden van dit jaar bedroeg in totaal 13 punten. De laatste keer
dat het vertrouwen in korte tijd zoveel steeg was in juli-oktober 1999. Het
consumentenvertrouwen ligt in april 2005 op het hoogste niveau na april 2002.
echter nog wel laag.
www
CBS Persbericht PB05-051 pagina 1 van 4
Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC
hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-
berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar
in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en
diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De
EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest
recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB05-051 pagina 2 van 4
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005
Oktober November December Januari Februari Maart April
Consumenten- -25 -26 -29 -26 -22 -21 -16
vertrouwen
Oordeel -30 -32 -37 -35 -23 -18 -8
economisch
klimaat
Economisch -51 -53 -54 -58 -47 -39 -33
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -9 -11 -21 -12 1 3 17
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -22 -22 -24 -20 -22 -23 -20
Financiële -26 -28 -28 -28 -32 -34 -32
situatie afgelopen
jaar
Financiële -10 -9 -16 -8 -6 -7 -2
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -31 -31 -27 -24 -27 -28 -27
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-051 pagina 3 van 4
Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2004 2005
Oktober November December Januari Februari Maart April
Consumenten- -27 -28 -32 -24 -21 -21 -16
vertrouwen
Oordeel -33 -35 -40 -31 -20 -17 -11
economisch
klimaat
Economisch -52 -54 -57 -52 -45 -39 -35
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -14 -16 -22 -10 4 4 13
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -24 -24 -26 -19 -21 -23 -20
Financiële -26 -29 -28 -27 -29 -34 -32
situatie afgelopen
jaar
Financiële -12 -9 -15 -8 -6 -8 -1
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -33 -33 -36 -23 -27 -27 -27
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-051 pagina 4 van 4
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek